کد خبر : 38091
تاریخ : 1399/12/26
گروه خبری : استان‌ها

196 اصله درخت کهنسال در کردستان شناسایی شده است

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول کانون کوهنوردی و گردشگری دانشگاه پیام نور کردستان گفت: 196 درخت کهنسال با عمر بالای 300 سال در استان توسط کارشناسان این حوزه شناسایی شده است.

میلاد آقایی روز یک‌شنبه در وبینار گذری بر درختان کهنسال ایران اظهارکرد: از این تعداد، 10 درخت بالای 800 سال سن داشته که تاکنون قدیمی ترین درخت استان به نام مژراو با عمر تخمینی یک‌هزار و 300 سال در روستای سالیان سنندج ثبت شدهاست.

وی با بیان اینکه در حال بررسی گونه‌ای درخت با عمر احتمالی بیشتر در مسیر سقز- بانه هستیم، افزود: بررسی، شناسایی و شناسنامه دار کردن درختان کهنسال بالای 200 سال از اهداف این طرح است که با همکاری نهادهای مدنی و اجرایی ادامه دارد.

مسئول کانون کوهنوردی و گردشگری دانشگاه پیام‌نور کردستان با اشاره به ارزش و اهمیت والای درختان قدیمی، تقدس و حتی استفاده‌های درمانی از شاخ و برگ آنها توسط مردم گفت: درختان کهنسال با توجه به ویژگی‌ها و جذابیت‌های خاص خود پتانسیل بالقوه ای برای توسعه گردشگری طبیعی و بوم گردی و ایجاد کارآفرینی در این حوزه‌هاست.

     ثبت 21 درخت کهنسال در کردستان

در ادامه این نشست دکتر یونس گراوند مدرس دانشگاه در حوزه منابع طبیعی از ثبت ملی 21 درخت کهنسال در استان کردستان خبر داد و افزود: پرونده ثبت 10 درخت دیگر در حال بررسی است.

وی سپس به معرفی روش‌های تعیین سن درختان پرداخت و گفت: قدمت و اصالت از ویژگی جنگل‌ها و درختان منطقه زاگرس است که استان کردستان از این لحاظ وضعیت غنی دارد.

     انتقاد از نبود رویه مناسب برای نگهداری از درختان کهنسال

کارشناس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری هم با بیان اینکه درختان کهنسال جزو ثروت‌های طبیعی و ذخایر ژنتیکی یک کشور محسوب می‌شوند، اظهار داشت: درختان کهنسال طی زندگی طولانی صدها ساله خود شاهد تحولات طبیعی و تنش‌های محیطی متعددی بوده و لذا به عنوان تاریخ زنده قابل مطالعه است.

مصطفی خوش نویس با انتقاد از کم‌توجهی و نبود رویه مناسب و علمی برای مراقبت و نگهداری درختان کهنسال در ایران، تاکید کرد: درختان برای زنده‌ماندن نیاز به آب، خاک، مواد غذایی، هوا به میزان مناسب دارند، لذا نباید محدودیت و مشکل فراروی آنان ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: شایسته است با همکاری شهرداری‌ها، منابع طبیعی، دهیاری‌ها، شهروندان و انجمن‌های کشاورزی و محیط زیست تمهیدات علمی و اصولی برای مراقبت از درختان کهنسال اندیشیده شود.

     لزوم فرهنگ سازی و آموزش همگانی

خوش‌نویس نقش دانشگاه‌ها، مدارس و رسانه‌ها را در فرهنگ‌سازی حفاظت از محیط‌زیست خصوصاً درختان کهنسال حائز اهمیت دانست و خواستار نقش‌آفرینی موثر و هدفمند این نهادها برای حفاظت از ثروت‌های ملی همچون حفظ محیط زیست و تنوع گیاهی کشور شد.

     تنوع و تکثر محیط زیست ایران پتانسیل مناسبی برای مستندسازی

یک کارگردان و مستندساز حوزه محیط زیست، تنوع و تکثر حیات وحش و منابع طبیعی در ایران را پتانسیل مناسبی برای تهیه فیلم و مستندهای جذاب دانست و گفت: در سال‌های اخیر شناخت و حساسیت شهروندان نسبت به حقوق حیوانات افزایش یافته که باید تلاش کنیم این حساسیت در حوزه حفاظت و حراست از منابع طبیعی خصوصاً درختان کهنسال نیز افزایش یابد.

حمید کریلی، ساخت مستندهای جذاب از تنوع گیاهی و محیط زیست ایران را برای شناخت بیشتر مردم و جلب مشارکت آنان برای حفاظت و نگهداری این منابع موثر خواند.

     پروتکل‌های نگهداری از درختان کهنسال تدوین شود

دکتر صیاد شیخی فعال محیط زیست و دبیر وبینارهم با تبیین اهمیت درختان کهنسال در حوزه‌های تاریخ نگاری و مردم شناسی، خواستار برگزاری نشست‌های تخصصی جهت تبیین برنامه‌های کلی و بین بخشی برای نگهداری و احیای درختان کهنسال، گسترش توریسم طبیعی و تهیه پروتکل‌های نگهداری از این درختان شد.

وبینار "گذری بر درختان کهنسال ایران" توسط کانون کوهنوردان دانشگاه پیام نور کردستان با همکاری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست کشور و برخی دانشگاه‌ها و نهادهای مدنی و اجرایی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/38091