کد خبر : 42610
تاریخ : 1400/4/7
گروه خبری : خانواده

فرزندآوری هزینه نیست سرمایه‌گذاری است!

صالح قاسمی با تأکید بر اینکه فرزندآوری، سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: طبق یک نگاه صرفاً اقتصادی، مادی و منحصر به یک طبقه خاص اجتماعی در ایران که همه‌چیز را با خط‌کش سود و زیان اقتصادی اندازه‌گیری می‌کند، فرزند‌آوری مقرون به صرفه نیست! اما چرا این حرف و گزاره مطرح می‌شود؟ زیرا همه‌چیز را از دریچه سود و زیان مالی و مادی سنجش می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این دیدگاه، فرزندآوری اضافه شدن هزینه و سربار شدن یک نفر در خانواده و البته اضافه شدن مشقت‌ها و گرفتاری‌ها است اما من به‌عنوان یک پژوهشگر قائلم که نگاه تک‌بُعدی، به‌ویژه اقتصادی صرف به موضوع فرزندآوری، یک غلط آشکار و یک خطای راهبردی است که تحلیل و نتیجه غلطی را به‌دنبال دارد؛ در حقیقت، فرزندآوری سرمایه‌گذاری است چون فرزند سرمایه است، سرمایه‌گذاری‌ای که هم سود کوتاه‌مدت و عینی در پی دارد و هم سود و منافع میان‌مدت و بلندمدت، البته این سود و منافع منحصراً از منظر اقتصادی نیست.

نویسنده مجموعه کتاب «جنگ جهانی جمعیت» خاطرنشان کرد: سود کوتاه‌مدت فرزند‌آوری منافع و مزیت‌های پزشکی و سلامتی است که برای خانم‌ها دارد، سود کوتاه‌مدت فرزند‌آوری یعنی پمپاژ نشاط، شادابی و امیدواری به خانواده و زندگی زوجین؛ یکی دیگر از این مزیت‌ها و سودهای کوتاه‌مدت، تحکیم نهاد خانواده است؛ در حالی که براساس آمارها در پنج سال نخست زندگی زوجین، بیشترین آمار طلاق وجود دارد و ریسک بالایی برای از هم پاشیدن خانواده وجود دارد، تولد فرزند در کوتاه‌مدت باعث تثبیت و تحکیم خانواده می‌شود و ریسک طلاق را کاهش می‌دهد.

قاسمی اضافه کرد: همین‌طور فرزند‌آوری باعث ایجاد امیدواری و هدفمند شدن رفتارهای والدین می‌شود، اتفاقی که در افراد مجرد و در خانواده‌های زوجی که تنها از یک زن و شوهر تشکیل شده‌اند کم اتفاق می‌افتد؛ به این معنی که آن‌ها اتلاف وقت و رفتارهای بی‌نتیجه زیادی دارند، به‌طوری که هدررفت عمر آن‌ها زیاد است اما هدفمند کردن زندگی توسط فرزند اتفاق می‌افتد، به این اضافه کنید فضایی سرشار از محبت را که بین والدین و فرزند و نیز بین خود والدین اتفاق می‌افتد، این هم از‌جمله منافع فرزندآوری است که باید به‌طور جدی دیده شوند؛ این‌ها خلأهایی است که خانواده‌های امروز با نداشتن آن‌ها دچار چالش شده‌اند.

وی تصریح کرد: در بلندمدت هم منافع و مزیت‌های سرمایه‌گذاریِ فرزندآوری این است که تضمین آینده والدین در آن اتفاق می‌افتد همچنین زوج‌ها تا میزان زیادی از مشکلات روحی، روانی و افسردگی‌های ناشی از تنهایی والدین در دوره سالمندی ایمن می‌شوند؛ در واقع ما با فرزند‌آوری برای امروز و فرداهای دور سرمایه‌گذاری می‌کنیم؛ نگاه غلط سودجویانه اقتصادی مورد اشاره که فرزند در آن هزینه است، به هیچ وجه نگاه جامع و درستی نیست.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/42610