کد خبر : 43540
تاریخ : 1400/4/28
گروه خبری : استان‌ها

مدیرکل بهزیستی استان همدان خبر داد:

تحویل 2201 واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی همدان

بیمارستان بهشتی به بهزیستی بازگردانده می‌شود

به گزارش خبرنگار سپهرغرب از همدان، مهدی دیناری روز گذشته به‌مناسبت هفته بهزیستی در جمع اصحاب رسانه مطرح کرد: تمامی خدمات بهزیستی برای اقشار آسیب‌پذیر است و برنامه‌ای که درحال انجام دارد؛ هوشمندسازی، محله‌محوری و سلامت اجتماعی خانواده است.

وی تصریح کرد: 95 درصد خدمات ما از طریق شرکای کاری انجام می‌شود تا مردم بتوانند از طریق محلات به آن‌ها مراجعه و خدمات را با هزینه کمتر و دسترسی بهتر دریافت کنند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در این راستا با بیان اینکه کلینیک حقوق کودکان با محوریت کودکان زیر پوشش بهزیستی و با همکاری قوه قضائیه در همدان افتتاح شده است، اظهار کرد: سعی شده تا مراکزی در کنار سازمان بهزیستی فعالیت داشته باشند که بتوانیم ارائه خدمات بهتری را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه درمجموع کودکانی که زیر پوشش بهزیستی هستند مشکلات زیادی دارند اما این مرکز با محوریت و مسئولیت قوه‌ قضائیه فعالیت خواهد کرد و ما فقط یکی از اعضای هیئت‌مدیره هستیم، ابراز کرد: در همدان کودک خیابانی نداریم، اما کودکان کار زیادی فعالیت دارند.

این مقام مسئول با بیان موضوع مذکور، از مراکز مثبت زندگی نیز نام برد و افزود: هم‌اکنون در استان همدان بالغ‌بر 48 مرکز مثبت زندگی فعالیت دارد و هدف از این اقدام هوشمندسازی و الکترونیکی کردن و دسترسی مناسب‌تر مددجویان بهزیستی به خدمات و غیره است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در پاسخ به خبرنگار سپهرغرب درخصوص چالش‌های مطرح‌شده در کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص مراکز مثبت زندگی نیز مطرح کرد: درحال حاضر فعالیت این مراکز شروع شده، اما با مشکلات عدیده، به‌ویژه در زمینه نیروی انسانی و خدماتی که ارائه می‌دهند.

دیناری با تصریح بر اینکه 22 وظیفه سازمان بهزیستی برعهده این مراکز گذاشته شده است، اظهار کرد: در این مسیر چالش‌های زیادی وجود دارد و ما نیز در جریان این چالش‌ها بوده و به دنبال رفع آن‌ها هستیم؛ اما از سویی درآمدهای مالی این مراکز نیز بایستی در سامانه واحد مشارکت‌ها به ثبت برسد، روند کسب مجوزهای لازم برای گرفتن هزینه‌های نقدی در این روال پیش رود و گزارش‌های مالی دقیق باید از سوی این مراکز به ما ارائه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کمک‌های سازمان بهزیستی به مددجویان شامل دو دسته است، تشریح کرد: این کمک‌ها در قالب مستمری و مستقیم و یا به‌صورت حمایتی در بخش درمانی، تحصیلی، مسکن، اشتغال، موردی و غیره است، اما اعتقاد نداریم که این کمک‌ها خیلی مؤثر باشد؛ نقش سازمان بهزیستی در این مسیر تسهیلگری است.

   بالغ‌بر دو هزار و 201 واحد مسکونی تحویل مددجویان بهزیستی شده است

دیناری با بیان اینکه از سال 92 تا 99 بالغ‌بر دو هزار و 201 واحد مسکونی تحویل مددجویان بهزیستی شده است، ادامه داد: 36 میلیارد ریال آورده بهزیستی، 28 میلیارد ریال آورده دستگاه‌های همراه، 440 میلیارد ریال تسهیلات و 110 میلیارد ریال آورده مددجو برای دریافت مسکن بوده‌ است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در این راستا اضافه کرد: در طول این بازه زمانی، تعهد اشتغال ما در حدود 11 هزار مورد بوده است که موفق به اعطای تسهیلات اشتغال به 13 هزار و 411 نفر شده‌ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اعتیاد نوجوانان اشاره کرد و با بیان اینکه در این مسیر بهزیستی درخصوص آموزش و پیشگیری قدم‌هایی برداشته است، اظهار کرد: 19 سازمان در زمینه مبارزه با مواد مخدر نقش دارند و بهزیستی نیز در این مسیر سعی کرده تا با حضور تسهیلگران در محلات آسیب‌خیز، وارد کار شود.

دیناری درخصوص وضعیت مهدهای کودک و واگذاری آن‌ها به آموزش‌وپرورش نیز در پاسخ به خبرنگار سپهرغرب مطرح کرد: از سال گذشته این واگذاری انجام شده و تیمی تشکل شده از بهزیستی و آموزش‌وپرورش که هم‌اکنون فعالیت‌ها را رصد می‌کنند.

وی درخصوص وضعیت مناسب‌سازی معابر شهری و ساختمان‌ها نیز ابراز کرد: مسئله مناسب‌سازی پیچیده است، ما در این زمینه یک سازمان مطالبه‌گر هستیم و رئیس ستاد، شخص استاندار است، اما ما ازنظر قانونی اختیار پیگیری در این زمینه را داریم.

مدیرکل بهزیستی همدان درخصوص بازگرداندن بیمارستان بهشتی به بهزیستی نیز عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی فعلاً به این بیمارستان نیاز دارد، بنابراین درصورتی که بیمارستان اکباتان ساخته شود، دانشگاه بیمارستان بهشتی را به بهزیستی بازخواهد گرداند و ما هم منتظر هستیم.

وی درخصوص نگهداری 30 سالمند در مرکز نگهداری بیماران روانی نیز تشریح کرد: تمام اسامی مددجویان زیر پوشش در سامانه‌ای ثبت می‌شود، اما یک مرکز 30 نفر که وارد سامانه نشده بودند را پذیرش کرده بود که درنهایت چهار ماه فرصت داده شد تا تعیین تکلیف شوند.

دیناری با بیان آنکه این 30 نفر که سالمند بودند معرفی روان‌پزشک داشتند که دارای مشکل روانی هستند، اظهار کرد: با این وجود این مسئله خلاف آیین‌نامه ما بود و باید ظرفیت 30 نفر مذکور درست شود؛ بنابراین باید بیرون بیایند و به مرکز دیگری بروند، چون یک مرکز ظرفیت زیادی ندارد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به کمبود فضای نگهداری مراکز شبانه‌روزی در استان همدان، گفت: درحال حاضر موفق به دریافت دو مجوز برای مراکز نگهداری از معلولان جسمی با ظرفیت 30 نفر برای هر مرکز شده‌ایم.

دیناری در پایان صحبت‌های خود درخصوص وضعیت واکسیناسیون مددجویان بهزیستی استان همدان نیز مطرح کرد: تمامی مددجویان مراکز شبانه‌روزی بهزیستی واکسن دریافت کردند، مگر درصورتی که خودشان یا خانواده‌هایشان موافق این موضوع نبوده یا به‌لحاظ پزشکی این واکسن برای آن‌ها زده نشده است.

   82 بیمار PKU زیر پوشش بهزیستی همدان

در ادامه معاون امور توان‌بخشی اداره‌ کل بهزیستی استان همدان نیز با بیان اینکه تعداد 82 بیمار PKU زیر پوشش اداره‌ کل بهزیستی استان هستند و کمک‌هایی را از ما دریافت می‌کنند، عنوان کرد: این‌روزها شاهد شیوع معلولیت‌های نادر در کشور هستیم که ازجمله این موارد می‌توان به رشد میزان افراد درگیر با بیماری‌های PKU، ام‌اس و بیماری پروانه‌ای اشاره کرد.

سیاوش رهبر با تأکید بر اینکه با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات به‌عمل‌آمده سعی شده تا بتوانیم بهبود زندگی را برای افراد زیر پوشش سازمان به همراه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: مستمری مددجویان بهزیستی رشد 60 تا 70 درصدی داشته است.

وی ادامه داد: بدین‌ترتیب خانواده‌های یک‌نفره مستمری 350 هزار تومانی، خانواده‌های دونفره مستمری 500 هزار تومانی، خانواده‌های سه‌نفره مستمری 700 هزار تومانی و خانواده‌های چهارنفره مستمری 900 هزار تومانی دریافت می‌کنند.

رهبر با بیان این موضوع، تصریح کرد: بدین‌ترتیب پرداخت مستمری‌های مددجویان براساس بُعد خانوار‌ها است.

معاون امور توانبخشی اداره‌ کل بهزیستی استان همدان با تصریح بر اینکه یارانه مراکز شبانه‌روزی دوبرابر شده است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بالغ‌بر 19 مرکز روزانه در استان داریم و یک‌هزار و 100 نفر از این مراکز خدمت می‌گیرند و در 13 مرکز شبانه‌روزی بهزیستی یک‌هزار و 192 نفر نگهداری می‌شوند.

رهبر ادامه داد: یارانه‌های این مراکز جهش خوبی داشته است و حق پرستاری خانواده‌محور و ضایعه نخاعی‌ها نیز به‌خوبی پیش رفته است؛ به‌نوعی که درحال حاضر در حق پرستاری خانواده‌محور یک‌هزار نفر مستمری یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند و در زمینه ضایعه نخاعی‌ها نیز پشت نوبتی نداریم.

معاون امور توانبخشی اداره‌ کل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه در مسیر توانمندسازی معلولین نیز قدم‌هایی برداشته شده است، از کمک‌هزینه‌های تشویقی، تحصیلی و اشتغال سخن گفت و افزود: در این زمینه تسهیلات خوداشتغالی، استادشاگردی و غیره بالغ‌بر 40 میلیارد و 210 میلیون تومان به معلولین اعطا شده است.

وی ادامه داد: وسایل توانبخشی نیز با وجود گران بودن و قیمت بالای آن‌ها، به افراد نیازمند به‌صورت رایگان اعطا می‌شود و قراردادی نیز با بیمه سلامت بسته شده تا هشت خدمت مورد نیاز مددجویان را پوشش دهد.

رهبر درخصوص وضعیت مناسب‌سازی مکان‌ها برای افراد توان‌یاب نیز مطرح کرد: درحال حاضر مناسب‌سازی تمامی مراکز دولتی و خصوصی و ورزشی بهزیستی در سطح استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه درمجموع 333 فرد مجهول در مراکز نگهداری شبانه‌روزی در استان همدان نگهدرای می‌شوند، عنوان کرد: از این افراد 71 مجهول سالمند و 103 سالمند مجهول روان هستند.

معاون امور توانبخشی اداره‌ کل بهزیستی در بخش پایانی با بیان اینکه دو مراکز نگهدای بیماران روان در شهرستان‌های همدان و و ملایر وجود دارد، ادامه داد: 431 نفر در این مراکز نگهداری می‌شوند و روزبه‌روز تعداد این افراد با ارجاع قضائی زیاد می‌شوند.

   اختلافات حاد خانوادگی در صدر تماس‌های 123

در ادامه معاون امور اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه کلینیک حقوق کودکان بیشتر جنبه قضائی دارد، عنوان کرد: این کلینیک در راستای تحقق حقوق کودک با اولویت بحث‌های آموزشی فعالیت خواهد کرد؛ این کلینیک خط اتصال مفاد مندرج در پیمان‌نامه حقوق کودک و جامعه ما خواهد بود.

زهره بختیاری در رابطه با اورژانس اجتماعی بیان کرد: مردم می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز که با مشکلی مواجه شدند، با شماره 123 تماس بگیرند.

وی با بیان این موضوع، مطرح کرد: اختلافات حاد خانوادگی بیشترین گزارش را در اورژانس اجتماعی استان همدان به خود اختصاص داده است.

معاون امور اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی استان همدان در پاسخ به سپهرغرب درخصوص وضعیت فعلی مهدهای کودک ابراز کرد: مهدهای کودک در مرحله گذار به آموزش‌وپرورش هستند و ما دیگر هیچ‌گونه وظیفه‌ای برای قانون‌گذاری در مهدهای کودک نداریم.

وی با بیان اینکه مهدها باید شرایط خانواده را ببینند و تابع قوانین باشند اما بهزیستی دیگر نمی‌تواند در این زمینه مداخله کند، خاطرنشان کرد: درحال حاضر شهریه‌های مهدهای کودک از سوی سازمان بهزیستی تعیین نمی‌شود و هیچ‌گونه وظیفه‌ای برای قانون‌گذاری نداریم؛ تنها در مرحله گذار هستیم تا بتوانیم دستورالعمل‌ها را به آموزش‌وپرورش انتقال دهیم.

   جذب 97 درصدی اعتبارات در سال گذشته

در ادامه این جلسه معاون اشتغال و مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی استان همدان نیز مطرح کرد: میزان کل اعتبارات بهزیستی همدان در زمینه اشتغال‌زایی در سال گذشته برابر 70 میلیارد و 700 ملیون تومان بوده که از این میزان بالغ‌بر 68 میلیارد و 200 میلیون تومان آن جذب شده است.

حمدالله فارسی با بیان آنکه این میزان جذب 97 درصدی اعتبارات را در پی داشته است، ادامه داد: استان همدان در این راستا رتبه یک کشوری را کسب کرده است.

وی با اشاره به اینکه میزان تعهد اشتغال ایجادشده بهزیستی همدان نیز برابر یک‌هزار و 908 نفر بوده است، گفت: در این زمینه نیز برای دو هزار و 200 نفر اشتغال ایجاد شده است.

فارسی با بیان اینکه میزان اعتبارات سال جاری بهزیستی همدان نیز برابر 100 میلیارد و 800 میلیون تومان است، عنوان کرد: از این میزان تاکنون 47 میلیارد تومان توسط بانک‌های عامل تخصیص یافته است.

معاون اشتغال و مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی استان همدان درخصوص تسهیلات اعطایی به افراد معتاد ترک‌کرده نیز عنوان کرد: این تسهیلات با شرایط خاص به این افراد پرداخت می‌شود که در این خصوص در سال گذشته به 315 نفر اعتباری بالغ‌بر 17 میلیارد تومان از محل تبصره 16 پرداخت شده است.

   واگذاری 21 هزار پرونده به مراکز مثبت زندگی استان همدان

رئیس اداره فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری بهزیستی استان همدان نیز در ادامه به وضعیت 48 مرکز مثبت زندگی استان اشاره کرد و گفت: در استان همدان 300 نفر برای این مراکز ثبت‌نام کرده بودند که درنهایت پس از پایش‌ها 48 مرکز در استان همدان شروع به فعالیت کرده‌اند.

علیرضا دایلر ادامه داد: این مراکز با نگاه به خانواده‌محوری و محله‌محوری فعالیت خود را آغاز کرده‌اند؛ ظرفیت هر مرکز تعداد 450 پرونده است و سعی شده تا مراکز را در محله‌هایی که آسیب‌پذیر و آسیب‌خیزتر بودند، راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان این موضوع، از واگذاری 21 هزار پرونده به مراکز مثبت زندگی استان همدان خبر داد و افزود: در شهرستان همدان 16 مرکز، شهرستان ملایر تعداد 10 مرکز، شهرستان‌های نهاوند و کبودراهنگ تعداد پنج مرکز، شهرستان‌های رزن و تویسرکان تعداد سه مرکز و باقی شهرستان‌ها دو مرکز مثبت زندگی فعالیت دارند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/43540