کد خبر : 43566
تاریخ : 1400/4/28
گروه خبری : استان‌ها

خبر خوب؛

کمک یک میلیارد تومانی به 120 کارگاه صنایع دستی در لالجین

فاز نخست حمام لتگاه با اعتبار 50 میلیون تومان مرمت شد

میراث فرهنگی هر کشور از اساسی‌ترین ارکان تحکیم هویت، ایجاد خلاقیت و خودباوری ملی است و پژوهش در زمینه‌های مختلف آن موجب روشن شدن ابهامات تاریخی، شناخت ارزش­‌های حاصل از میراث طولانی جامعه و تسریع در شناخت ارزش‌های نهفته در میراث فرهنگی هر کشور می‌شود؛ میراث فرهنگی دارای دو بُعد مادی و معنوی شامل آثار قابل دیدن و لمس‌شدنی همچون بناهای تاریخی، اشیای موزه‌ای و غیره در بُعد مادی و زبان، دانش سنتی، اساطیر و غیره در بُعد معنوی است.

گردشگری در ایران از پیشینه‌ای چندهزارساله برخوردار است و سال 1364 سازمان میراث فرهنگی شکل گرفت و سال 1398 وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شد که با تعیین وظایفی، اهداف خاصی را دنبال کرد.

معرفی فرهنگ و تمدن غنی و ظرفیت‌­های فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور و بهره‌گیری از مزیت‌ها و ظرفیت‌های آن برای تثبیت و ارتقای جایگاه تمدن ایران در جهان، توسعه نظام مدیریتی حقوقی یکپارچه، کارآمد و متکی بر مشارکت جامعه ذی‌نفعان در بخش میراث فرهنگی (ملموس و غیر ملموس)، طبیعی، صنایع دستی و گردشگری متکی بر اصول اخلاقی، ارزش‌های ملی- اسلامی و منطبق بر معیارهای علمی، فنی و مقتضیات جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی کشور، تقویت و تعمیق رابطه جامعه با مواریث و دارایی‌های طبیعی و فرهنگی و ارتقای آگاهی‌های عمومی برای افزایش سرمایه اجتماعی بخش میراث فرهنگی، طبیعی و صنایع دستی و گردشگری، توسعه ظرفیت‌ها و ارتقای قابلیت‌های موجود در زمینه‌های میراث فرهنگی، طبیعی، هنر و دانش سنتی و فناوری بومی، صنایع دستی و گردشگری و ایجاد نظام اقتصادی کارآمد، رقابت‌پذیر، باثبات، متوازن، رشد مستمر و پُرشتاب بر پایه مزیت‌های نسبی فرهنگی و طبیعی کشور با مشارکت بخش غیر دولتی و بخش خصوصی داخلی و خارجی ازجمله اهداف این وزارتخانه است.

دست یافتن به جایگاه واقعی ایران در جهان، برخورداری از نظام مدیریت به‌روز و کارآمد، بهره‌مند از دانش فناوری مرتبط در سطح جهانی، برخورداری از نظام برنامه‌ریزی هدفمند با اقتصادی سالم، باثبات، رقابت‌پذیر و با رشد و شتاب، بهره‌مندی از آثار فرهنگی- تاریخی، طبیعی و هنرهای سنتی، بهره‌مندی از گردشگری پُررونق با محصولات متنوع، بازارهای سامان‌یافته، خدمات استانداردشده و دست یافتن به جایگاه برتر گردشگری منطقه و معرفی ایران به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری جهان به‌ویژه جهان اسلام از سیاست‌های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعریف شده است.

ادرات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان‌ها و به تبع آن ادارات شهرستانی در این بخش اقدامات و دستاوردهایی را در سه بخش تعریف‌شده دارند و استان همدان نیز با توجه به بناهای تاریخی و طبیعی، ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی از استان‌های با پتانسیل بالا در این حوزه بوده و شهر لالجین نیز از این جهت مطرح است که به‌منظور آگاهی از اقدامات و دستاوردها در این خصوص با مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لالجین گفت‌‎و‌گو کردیم.

محمدرضا قادری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن اشاره به اقدامات اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لالجین طی یک سال گذشته، اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی پیش‌آمده طی 1.5 سال گذشته، بحث کمک‌رسانی به کارگاه‌های آسیب‌دیده به 120 کارگاه با ارائه بیش از یک میلیارد تسهیلات انجام شد.

وی با بیان اینکه در بحث عرضه محصولات در فروشگاه‌ها مشکل جدی داشتیم، گفت: به‌دلیل شیوع کرونا فروشگاه‌ها نتوانستند تولیدات خود را عرضه کنند و ضرر کردند؛ البته در حوزه تولید مشکل کمتر بوده و تولید متوقف نشد.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لالجین بیان کرد: با توجه به ممنوعیت واردات کالای خارجی، رغبت مردم برای خرید کالای ایرانی و سفال لالجین بیشتر شد و کارگاه‌ها بسیار خوب کار کردند.

قادری با تأکید بر اینکه مشکل بیکاری در این حوزه و با توجه به شیوع کرونا در این شهرستان نداشتیم، افزود: با شیوع کرونا و بروز مشکل بیکاری در بسیاری از حوزه‌ها، در این حوزه مشکل کمبود نیروی کار داشتیم و اکنون نیز این مشکل را داریم.

وی با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی به‌دلیل بحث کرونا دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کنیم، تصریح کرد: البته امسال آموزش در حوزه سفال آموزش برای آقایان، بانوان و نوجوانان را دنبال خواهیم کرد.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لالجین ادامه داد: در بحث میراث فرهنگی نیز مرمت فاز نخست حمام لتگاه با اعتبار 50 میلیون تومان آغاز و انجام شده است و درصورت تأمین اعتبار پیش‌بینی شده امسال مرمت فاز دوم این حمام انجام خواهد شد.

قادری مرمت بافت سنتی کارگاه‌های لالجین با همکاری شهرداری این شهر را از دیگر اقدامات این اداره طی یک سال گذشته دانست و خاطرنشان کرد: یک کارگاه سنتی نیز با اعتبارات بلاعوض مرمت و به بهره‌برداری رسید.

وی به ثبت آثار ناملموس لالجین طی این مدت اشاره کرد و یادآور شد: فالوده لالجین و عزاداری مهاجران به‌عنوان آثار فرهنگی ناملموس این شهرستان به ثبت رسید؛ درصورت عدم وجود مشکل اعتباری مرمت بافت سنتی و پُل دهن‌گرد را نیز برای انجام طی سال آینده در دستور کار داریم.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لالجین اظهار کرد: در بحث گردشگری نیز با توجه به شیوع کرونا ارائه تسهیلات در این بخش را داشتیم، اما به‌دلیل عدم رونق گردشگری کمتر از این تسهیلات استفاده شد.

قادری با بیان اینکه اکنون هتل و خانه‌های بوم‌گردی لالجین آماده پذیرایی از گردشگران است، گفت: با توجه به تغییر شرایطی کرونایی درحال حاضر اقامت در این مراکز نداریم و گردشگران بیشتر گذری هستند.

وی با تأکید بر اینکه در سال جاری با اتمام شیوع کرونا پیگیر ایجاد و افزایش خانه‌های بوم‌گردی در لالجین هستیم، بیان کرد: درصورت حل مشکلات اوقافی اراضی لالجین، پیگیر جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد هتل هستیم.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لالجین افزود: اکنون پیگیر دو مورد ایجاد سفره‌خانه سنتی در شهرستان هستیم؛ یکی از مشکلات جدی زمین‌های وقفی لالجین است که درصورت حل آن، سرمایه‌گذاران با رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری به لالجین خواهند آمد.

کمک به 120 کارگاه سفال لالجین با اعتبار بیش از یک میلیارد تسهیلات، مرمت فاز نخست حمام لتگاه با 50 میلیون تومان اعتبار، ارائه تسهیلات در بخش گردشگری و ثبت فالوده لالجین و عزاداری مهاجران به‌عنوان آثار ناملموس این شهرستان از اقدامات و دستاوردها در این بخش بوده و درصورت تخصیص اعتبارات لازم مرمت بافت سنتی، فاز دوم حمام لتگاه و ایجاد سفره‌خانه سنتی و هتل انجام خواهد شد که البته دو مورد آخر منوط به حل مشکل زمین‌های اوقافی لالجین است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/43566