کد خبر : 43589
تاریخ : 1400/4/29
گروه خبری : استان‌ها

با حضور معاون اول رئیس‌جمهور انجام گرفت؛

بهره‌برداری از 2700 واحد مسکن محرومان در استان همدان

80 میلیارد تومان اعتبار جدید به استان همدان اختصاص داده می‌شود

صبح روز دوشنبه روستای «خلیل کرد» از توابع بخش صالح‌آباد شهرستان بهار به نمایندگی از سایر روستا‌های استان همدان برای برگزاری مراسم افتتاح دو هزار و 700 مسکن ساخته‌شده انتخاب و مراسم به‌صورت هم‌زمان با حضور محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در این روستا برگزار شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سفر گذشته که به همدان داشتم اجرای 32 طرح و برنامه مورد تأکید قرار گرفت، عنوان کرد: درمجموع اعتبار بالغ‌بر 545 میلیارد تومان در سفر گذشته به طرح‌های اجرایی بنیاد مسکن همدان تعلق گرفت.

محمد باقر نوبخت با بیان آنکه در این سفر دو هزار و 700 مسکن ساخته‌شده را افتتاح خواهیم کرد، افزود: همچنین در این سفر مرکز بزرگ جامع سرطان همدان را افتتاح کردیم.

وی ابراز کرد: تاکنون بیش از 800 میلیارد تومان بودجه برای ساخت مسکن و پروژه‌های بزرگ استانی پرداخت شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: تا پایان دولت دوازدهم 80 میلیارد تومان دیگر بودجه به استان تعلق خواهد گرفت.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه در کل کشور براساس آمار در سال 1395 پنج میلیون و 370 هزار واحد مسکونی وجود داشته، مطرح کرد: طرح ویژه بهسازی بنیاد مسکن از سال 84 کار خود را آغاز کرده است.

حمیدرضا سهرابی با بیان اینکه در سال نخست طرح بهسازی تنها هفت درصد مسکن‌های روستایی ایمن بودند، اظهار کرد: درحال حاضر بهسازی یک میلیون و 900 هزار واحد روستایی در کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه روز گذشته 110 واحد مسکونی در استان همدان به بهره‌برداری رسید، خاطرنشان کرد: همدان جزء استان‌های برتر کشور در حوزه بهسازی و ساخت مسکن برای محرومین قرار دارد.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان آنکه این بنیاد برای حمایت از اقشار محروم و آسیب‌پذیر کشور طرح‌های زیادی درنظر گرفته است، تصریح کرد: براساس قراردادی که با سازمان برنامه و بودجه کشور منعقد شده، تاکنون 115 هزار واحد مسکونی در کشور برای محرومین ساخته شده است.

سهرابی با بیان اینکه سهم استان همدان از این رقم در مرحله نخست ساخت دو هزار واحد مسکن بوده است، ابراز کرد: با تلاش‌های مسئولین استانی یک‌هزار واحد جذب دیگر برای محرومین این استان صورت گرفت.

وی با بیان اینکه روز گذشته 67 هزار واحد مسکونی در کشور به بهره‌برداری رسید، تصریح کرد: سهم استان همدان دو هزار و 700 واحد مسکونی بود که با حضور معاون رئیس‌جمهور (نوبخت) به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان آنکه این بنیاد تاکنون 50 درصد بهسازی مسکن‌های روستایی را انجام داده است، گفت: درنظر داریم تا افق 1405 این رقم به 70 درصد برسد.

سهرابی با بیان اینکه تا امروز بالغ‌بر 23 هزار میلیارد تومان اعتبار تسهیلات ارزان‌قیمت بهسازی واحد روستایی پرداخت شده است، مطرح کرد: علاوه‌بر این اعتبار بنیاد مسکن، منابع کمکی به‌صورت قرض‌الحسنه و یا حساب صد امام خمینی (ره) به محرومین تعلق گرفته است.

وی افزود: استان همدان سهم بسیار خوبی از این تسهیلات دریافت کرده است.

* حمایت بنیاد مسکن از معلولین

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن از حمایت این بنیاد از خانواده‌هایی که دارای بیش از دو معلول هستند خبر داد و عنوان کرد: در کشور بالغ‌بر 6 هزار و 500 خانواده دارای دو عضو معلول هستند که به هر کدام از آن‌ها 85 میلیون تومان وام بلاعوض تعلق گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان نیز در این آیین گفت: طرح احداث واحدهای مسکونی محرومان در قالب یک پروژه ملی و با هدف خانه‌دار کردن خانوارهای کم‌درآمد، خانوارهای آسیب‌پذیر ساکن مناطق روستایی و شهرهای دارای ظرفیت استقرار دائم، خانوارهای دارای واحدهای مسکونی غیر مقاوم و در معرض خطر و خانواده‌های محروم و بدون مسکن شهریورماه سال گذشته در استان آغاز شد.

حسن ظفری با بیان آنکه برای ساخت هر واحد مسکن محرومان در استان همدان 30 میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی بنیاد مسکن تعلق گرفته است، عنوان کرد: همچنین 50 میلیون تومان تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، درمجموع 150 میلیارد تومان با سود پنج درصد و بازپرداخت 20 ساله به خانواده‌های دارای شرایط پرداخت شده است.

این مقام مسئول با بیان آنکه شاخص بهسازی ساختمان‌های روستایی در کشور 50 درصد است، تصریح کرد: این رقم در استان همدان 66 درصد و قرار است تا پایان سال 1405 بهسازی در کشور به اتمام برسد، اما پیش‌بینی می‌شود که در استان همدان تا دو سال آینده به هدف برنامه در 1405 برسیم.

وی با بیان آنکه روز گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور صدوده‌هزارمین واحد مسکن روستایی در استان همدان از محل تسهیلات بهسازی و نوسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان در استان به بهره‌برداری رسید، خاطرنشان کرد: در سال 1399 برای مقاوم‌سازی هر واحد مسکن روستایی 50 میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت 12 ساله و به برخی افراد دارای شرایط هم هشت میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه طی 10 ماه گذشته 150 میلیارد تومان تسهیلات بانکی با کارمزد پنج درصد با دوره بازپرداخت 15 ساله برای ساخت سه هزار واحد مسکن محرومین دریافت شده است، گفت: 90 میلیارد تومان کمک بلاعوض دولت برای کمک به ساخت مسکن محرومین و بهسازی مسکن‌های روستایی هزینه شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با بیان آنکه به هریک از این واحد‌ها 50 میلیون تسهیلات تعلق گرفته است، مطرح کرد: برای خرید هر واحد هم 30 میلیون تومان کمک بلاعوض تعلق گرفته که طی چهار قسط به حساب متقاضیان واریز شده است.

* 7100 واحد مسکونی در سطح استان همدان به بهره‌برداری رسیده است

ظفری با بیان اینکه درمجموع طی چهار سال گذشته هفت هزار و 100 واحد مسکونی در سطح استان همدان به بهره‌برداری رسیده است، گفت: سه هزار واحد براساس تفاهم‌نامه‌ با سازمان برنامه و بودجه و چهار هزار و 413 واحد از منابع حساب صد امام خمینی (ره) ساخته شد.

وی با بیان اینکه شاخص بهسازی در سطح استان همدان 66 درصد است، خاطرنشان کرد: مقرر شده است که در افق برنامه‌ریزی 1405 به 70 درصد برسد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با بیان اینکه سهمیه استان همدان به 12 هزار و 600 فقره مسکن ارتقا یافته است، گفت: درواقع یک‌هزار و 260 هزار میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد پنج درصد و دوره بازپرداخت 20 ساله به استان همدان تعلق گرفته است.

ظفری با بیان اینکه افزیش سهم همدان در طرح بهسازی واحد مسکن روستایی باعث ارتقای شادی و نشاط روستاییان و افزایش اشتغال در سال آینده می‌شود، افزود: بیش از 121 هزار متقاضی مسکن روستایی تا به امروز به این مرکز مراجعه و ثبت‌نام خود را نهایی کرده‌اند و بالغ‌بر 114 هزار متقاضی را به سیستم بانکی معرفی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه 110 هزار واحد مسکونی موفق به گرفتن پایان کار شدند، گفت: امیدواریم با فرهنگ‌سازی که در این خصوص انجام خواهد گرفت، سرعت آهنگ بازسازی و ساخت‌وساز مسکن‌ها را در روستا افزایش دهیم.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/43589