کد خبر : 43600
تاریخ : 1400/4/29
گروه خبری : استان‌ها

وضعیت معیشتی معلولین کردستان نگران‌کننده است

مشاور استاندار کردستان در امور معلولان در دیدار جمعی از مدیران و جامعه هدف بهزیستی با نماینده ولی‌فقیه در کردستان اظهار کرد: تنها استانی هستیم که همه فرمانداران و شهرداران مشاور امور معلولین در دستگاه‌های خود دارند.

نصرت‌الله ابراهیمی خاطرنشان کرد: انتظار داریم در اجرایی شدن شیوه‌نامه‌ای که در همین راستا تدوین شده است حمایت‌های لازم انجام شود که پای کار آمدن دستگاه‌های اجرایی از مهم‌ترین نیازها در حوزه حمایت از حقوق معلولین است.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه کردستان طی هفته گذشته از طرح پایه‌ای یکپارچه‌سازی خط بریل رونمایی شد، گفت: از این به بعد نابینایان کُرد می‌توانند مستقیماً به اثر هنری، فرهنگی و ارزشی این منطقه دست پیدا کنند و خودشان نیز آثاری خلق کنند.

وی خاطرنشان کرد: از رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما انتظار داریم که در حوزه انتخاب مشاور در امور معلولین و راه‌اندازی اخبار نابینایان به عنوان یک مطالبه جدی ورود پیدا کنند.

رئیس انجمن ضایعات نخاعی استان کردستان هم در این نشست با بیان اینکه معلولان ویلچرنشین در شرایط بسیار سخت‌تری نسبت به سایر معلولین قرار دارند و نیازمند خودروهای مناسب‌سازی هستند، اظهار کرد: متاسفانه علی‌رغم همه مشکلات، مسئولان صدایمان را نمی‌شوند و به‌توجهی آنان به حوزه مناسب‌سازی موجب شده که استقلال فردی از معلولان ویلچرنشین گرفته شود.

سینا کریمی‌کردستانی، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بی‌توجهی به این حوزه موجب شده که معلولان ابزار تکدی‌گری در برخی خانواده‌ها باشند و با نام آن‌ها کمک‌هایی جمع‌آوری شود که از نماینده ولی فقیه در کردستان انتظار داریم به این مورد ورود پیدا کند.

  مؤسسات خیریه، چینی بندزن دولت هستند

رئیس هیئت مدیره خانه خیرین استان کردستان هم به اهداف و فلسفه وجودی خانه خیرین گریزی زد و اظهار کرد: این خانه رسالت هماهنگ‌کردن مؤسسات در راستای اهداف موردنظر و انتخابات هیئت مدیره هر سه سال یک‌بار برگزار می‌شود.

شامی، با بیان اینکه این خانه به صورت مردمی و بدون اعتبار دولتی فعالیت می‌کند، گفت: بسیاری از وظایف و اهداف که در ادارات مغفول مانده و دستگاه‌های اجرایی با انجام ندادن آن‌ها باعث شکاف و فقر فرهنگی و مالی شده‌اند توسط خانه خیرین دنبال می‌شود.

وی از تشکیل کمیته‌های تخصصی در این خانه خبر داد و گفت: متأسفانه اخیراً خیرین اعتمادشان نسبت به دستگاه‌های دولتی در کردستان کم شده و دلیل آن‌هم اجرا نشدن انجام وظایف به‌نحو احسن بوده است.

رئیس هیئت مدیره خانه خیرین استان کردستان اظهار کرد: تفاوت مؤسسات خیریه با ارگان‌های حمایتی در این است که بودجه دولتی ندارد و به صورت کاملاً مردمی اداره می‌شود.

شامی تصریح کرد: خیرینی وجود دارند که به این مؤسسات اعتماد و کمک می‌کنند و مؤسسات براساس اهداف و اساس‌نامه‌ای که دارند در مسیر خدمت‌رسانی و حمایت از جامعه هدف ورود پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه ناشناخته‌بودن وظایف خانه خیرین و موسسات خیرین در دستگاه‌ها و بدنه دولتی را متذکر شد و گفت: یکی از مشکلات اصلی امروز در جامعه ما فقر فرهنگی است که پایه‌ای برای افزایش فقر مالی شده است.

رئیس هیئت مدیره خانه خیرین استان کردستان شامی تصریح کرد: ما دانش‌آموزانی داریم که برای هزینه‌های تحصیلی خود دچار مشکل هستند و در این مسیر بی‌توجهی‌هایی وجود دارد که نتیجه آن ترک تحصیل دانش‌آموز است.

شامی افزود: مؤسسات خیریه چینی بندزن دولت هستند، فقر بنا به هر دلیل شکل گرفته و این مؤسسات در مسیر شناسایی فقرا حرکت و به واسطه اعتمادی که در بین مردم نسبت به این مؤسسات شکل گرفته است، توانسته‌اند تا حدودی آنان را پوشش بدهند.

وی اظهار کرد: همه سازمان‌ها و ارگان‌ها باید برای رفع آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کنند و در این راستا خود را وظیفه‌مند بدانند.

وی توانمندسازی نیازمندان با مهارت آموزی به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف در خانه خیرین نام برد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما تخصصی کردن مؤسسات خیریه است یعنی چند موسسه یک گوشه‌ای از کار را بگیرند.

  اشتغال معلولین از مهم‌ترین دغدغه‌های این قشر است

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولین شهرستان قروه هم اظهار کرد: اشتغال معلولین از مهم‌ترین دغدغه‌های این قشر است.

صادق حسین‌زاده گفت: دسترس‌پذیری معلولین به عنوان 15 درصد از کل جمعیت از مطالباتی است که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: وضعیت معیشتی جامعه معلولین با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی نگران‌کننده است اگرچه شاهد افزایش مستمری‌ها هستیم ولی نیاز به برنامه‌ریزی و حمایت هرچه بیشتر در این حوزه است.

  زندگی 78 درصد کودکان کار در خانه‌های استیجاری

مدیرعامل مؤسسه آسوی زانیاران هم در این دیدار اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم توجه به کودکان کار و ساماندهی آن‌هاست که در این راستا اقدامات مختلفی انجام شده ولی باید گسترش پیدا کند.

گلباغی خاطرنشان کرد: 78 درصد از کودکان کار در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که فاقد مسکن بوده و اجاره‌نشین هستند.

وی با بیان اینکه کودکان کار معمولاً در خانواده‌های بدسرپرست و بدون سرپرست زندگی می‌کنند، گفت: به کمک‌های چندوجهی نیاز دارند و باید در حوزه‌های مختلف مورد حمایت قرار گیرند.

وی از اجرای طرح استادشاگردی برای کودکانی که 12 تا 18 ساله هستند به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند در استان نام برد و گفت: با این روش زمینه برای توانمندسازی این کودکان در محیط‌های کار واقعی فراهم کرده‌ایم و دستمزد این کودکان نیز از طریق خود ما تامین می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه آسوی زانیاران با بیان اینکه متأسفانه روز به روز شاهد گسترش آسیب‌های اجتماعی در استان هستیم، گفت: مرکز نگهداری از کودکان کار خیابانی راه‌اندازی شده و در حال حاضر از 140 کودک حمایت تحصیلی و معیشتی می‌کند.

گلباغی تصریح کرد: سیستم استادشاگردی و مهارت‌آموزی کودکان کار خیابانی از اقدامات بسیار خوبی بود که دنبال کرده‌ایم و می‌تواند در توانمندسازی کودکان کار و حتی خانواده‌های آن‌ها تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه اکثر خانواده‌های کودکان کار خیابانی از فقر مالی رنج می‌برند و از خدمات پزشکی و دندانپزشکی بی‌بهره ‌هستند، گفت: خوشبختانه با کمک خیرین و مردم نوع‌دوست کردستانی حمایت‌هایی در این راستا در قالب طرحی دنبال شد و توانستیم بخشی از این کودکان را زیرپوشش این طرح قرار دهیم.

وی گفت: خانه‌های امن و حمایت از زنانی که از سوی همسران خود مورد خشونت قرار گرفته‌اند تشکیل شده و هم‌اکنون 11نفر از این زنان به منظور بازگشت به خانواده، زندگی مستقل و بهبود معیشت مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

  ضرورت توجه بیشتر به مراکز حمایت از بیماران روانی

مدیرعامل موسسه حمایت از بیماران روانی در استان کردستان هم اظهار کرد: بحث بهداشت روانی مسئله مهمی است امروز تمام سیاست مدارهای به این موضوع تأکید دارند.

گزانی خاطرنشان کرد: دو دهه پیش با کمک سازمان بهزیستی مرکز نگهداری بهار فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه امروز 120 تخت فعال در این مرکز وجود دارد، گفت: بیمارستان قدس سنندج 90 تخت فعال دارد اما این مرکز با حدود 120 تخت فعال در حوزه خدمات رسانی به بیماران روانی فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: حدود 70 نفر خانم در این مراکز نگهداری می‌شوند که خدمات مختلفی برای حمایت از آنها و برون رفت از مشکلاتی ارائه می‌شود.

این مسئول گفت: از نماینده ولی‌فقیه در کردستان انتظار می‌رود از این مرکز بازدید کرده و از نزدیک با بیماران روانی این مرکز آشنا شوند.

قوانین بالادستی در مورد معلولین مورد توجه قرار نمی‌گیرد

رئیس انجمن‌ باران قروه هم با بیان اینکه دیدگاه حمایتی از معلولان توسط روحانیون برای آحاد مردم تبیین شود، اظهار کرد: متأسفانه مشکلات معلولان بهزیستی بعد از گذشت سال‌های متمادی هنوز برطرف نشده است و دغدغه‌های این قشر توسط مسئولان کشوری و استان کردستان لمس و مورد توجه قرار نگرفته است.

رضا حسین‌زاده، اذعان کرد: قوانین بالادستی در مورد معلولین مورد توجه قرار گیرد، گفت: توجه به نشاط اجتماعی از دیگر نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، متأسفانه ناامیدی در بین معلولان رواج پیدا کرده و دغدغه‌های معیشتی و عدم تأمین مسکن، اشتغال، بیمه و ناتوانی در امر ازدواج روز‌به‌روز در بین این جامعه بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از هزینه‌های درمان معلولان مغفول مانده و بسیاری از سالمندان و معلولان از عدم مناسب‌سازی در اماکن دینی، مذهبی، ادارات، اماکن تفریحی و غیره نگران و گله‌مند هستند.

  مریوان 7320 معلول دارد

مدیرعامل انجمن نابینایان مریوان هم در این نشست با اشاره به اینکه شهرستان با هفت هزار و 320 معلول بیشترین آمار معلولین نسبت به جمعیت را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: متأسفانه آمار معلولان و آسیب‌دیدگان این حوزه نسبت به شهرستان‌های دیگر زیاد است و وضعیت کولبری، تصادفات جاده‌ای در مسیرهای صعب‌العبور این شهرستان موجب شده که هر هفته چند نفر به آمار معلولان زیرپوشش این شهرستان افزوده شود.

خالد مدنی‌فرد، تصریح کرد: فعالیت‌های مختلف در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و ایجاد اشتغال ویژه معلولان در این شهرستان انجام گرفته که البته کافی نبوده و نیاز به اقدامات بیشتر در این حوزه هستیم.

وی گفت: انتظار داریم که دلسوزی‌ و حمایت‌های نماینده ولی‌فقیه در کردستان از معلولان همواره تداوم داشته باشد.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/43600