کد خبر : 43608
تاریخ : 1400/4/29
گروه خبری : استان‌ها

خبر خوب؛

اعتبارات عمرانی استان همدان دو برابر شده است

رشد 58 درصدی اعتبارات هزینه‌ای در همدان

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از ادغام دو سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه در اسفند ماه سال 1378 تأسیس شد و از سال 1386 با دستور رئیس دولت نهم منحل و مجدداً در سال 1393 به دستور رئیس دولت یازدهم فعالیت این سازمان از سرگرفته شد.

مطالعات آینده پژوهی، توسعه‌ای و آمایش سرزمین و شناخت ظرفیت‌ها و امکانات کشور، مطالعه و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، طراحی نظام برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌های بلند مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت ملی، تدوین برنامه‌های ملی استانی توسط واحدهای استانی و ارائه الگوهای نوین و بومی برای اداره مطلوب بخش‌های مختلف کشور، طراحی نظام بودجه‌ریزی و تهیه و تدوین بودجه‌های سالانه، ابلاغ بودجه مصوب، تخصیص منابع، شرح عملیات، بررسی و تعیین نقش‌ها و حدود وظایف بخش دولتی و غیردولتی در چارچوب اسناد بالادستی و قوانین مصوب، تهیه، تدوین و ابلاغ معیارها و ضوابط مطالعاتی، فنی و اجرایی طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی و مؤسسات عمومی و تدوین ضوابط تشخیص صلاحیت و انجام رتبه‌بندی اشخاص حقیقی و حقوقی طرف قرارداد با دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی، طراحی و استقرار نظام مدیریت عملکرد، طراحی معیارهای ارزیابی عملکرد و سنجش بهره‌وری و انجام ارزشیابی و رتبه‌بندی دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی و ارزیابی میزان پیشرفت کشور در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و اهداف کمی و کیفی سند چشم‌انداز و برنامه‌های بلند مدت و میان‌مدت همراه با تحلیل‌های لازم ازجمله وظایف و اختیارات این سازمان است.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با ایجاد دفاتری در استآن‌های مختلف وظایف و اهداف تعیین شده را در هر استان دنبال می‌کند و این مهم در استان همدان نیز انجام می‌شود که با توجه به پیش‌بینی سند توسعه سه ساله استان از سوی استاندار اقدامات و دستاوردهایی در این راستا انجام شده است که به منظور آگاهی از آن‌ها با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان گفت‌و‌گو کردیم.

سید اسکندر صیدایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به اقدامات و دستاوردهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان طی یک سال گذشته، اظهار کرد: برنامه سه ساله توسعه استان با آغاز در سال 1398 و پایان آن در سال 1400 پیش‌بینی شد که دو سال از این سند انجام شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس ارزیابی بخش اعظم هدف‌گذاری‌ها در سند توسعه سه ساله به ویژه طی یک سال گذشته در بحث اشتغال، بهسازی و بازسازی تولید و توسعه محقق شده است، گفت: در بحث باغات، گلخانه‌داری، آبیاری مزارع، بوم‌گردی، فعالیت‌های عمرانی و پروژه‌های بزرگ و پروژه‌های جهش تولید، استان توفیقاتی داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان بیان کرد: این توفیقات به چند دلیل ازجمله مشخص بودن هدف‌گذاری ابتدای سال برای دستگاه به‌عنوان مثال در بحث ایجاد اشتغال در پایان ارزیابی‌ها عملکرد مثبت را در آن حوزه شاهد بودیم.

صیدایی با تأکید بر اینکه به عنوان یک دستگاه ستاد نظارتی، با توجه به ارزیابی‌ها شاهد تحقق بخش اعظم هدف‌گذاری‌های پیش‌بینی شده هستیم، افزود: پروژه‌هایی همچون سد بزرگ نعمت‌آباد پیش‌بینی شده بود که سال گذشته به بهره‌برداری برسد.

وی اجرای پروژه‌هایی در حوزه راه‌ها و آبرسانی‌ به شهرستان‌ها از دیگر پروژه‌های هدف‌گذاری شده در این خصوص بود، تصریح کرد: وقتی یک استان برنامه‌محور بوده و ابتدای سال هدف‌گذاری مشخص و نظارت بر این مهم باشد، پایان سال می‌تواند اثرات خوبی داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان ادامه داد: دعوت برخی مسئولان به استان آورده‌های بسیار خوبی برای استان داشته است شهریورماه سال گذشته به‌دنبال سفر معاون رئیس‌جمهور برای کلنگ‌زنی دو هزار واحد مسکن محرومان و بازدید تعدادی از پروژه‌ها، 350 میلیارد تومان در قالب‌های مختلف به استان کمک شد که از این مبلغ 100 میلیارد تومان به مرکز جامع سرطان کمک شد.

صیدایی اختصاص اعتبار به سه هزار واحد به جای دو هزار واحد مسکن محرومان نیز حاصل سفر معاون رئیس جمهور به استان بود، خاطرنشان کرد: دو هزار و 600 واحد از مسکن محرومان استان در این راستا افتتاح می‌شود.

وی افزایش اعتبارات استان را از دیگر اقدامات خوب و بنیادین در استان برشمرد و یادآور شد: سال گذشته اعتبارات عمرانی استان در مجموع حدود 800 میلیارد تومان بوده و امسال با دو برابر شدن به یک‌هزار و 600 میلیارد تومان رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان اظهار کرد: اعتبارات هزینه‌ای سال گذشته 345 میلیارد تومان بوده و امسال به 530 میلیارد تومان با 58 درصد رشد رسیده است.

صیدایی بیان کرد: در بحث پروژه‌های جهش تولید نیز موفق به مصوب کردن ملی این پروژه‌ها و جذب اعتبار برای آن‌ها شدیم تا پروژه‌های مربوط به دستگاه‌های مختلف بتوانند با قوت کار خود را انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه سال گذشته علاوه بر منابع دولتی توانستیم از منابع بخش خصوصی نیز استفاده کنیم، بیان کرد: سرمایه‌گذاری برای سد گرین در نهاوند از دیگر اقدامات بوده و توانستیم هماهنگی برای تأمین 337 میلیارد تومان به غیر از اعتبارات نظام دولتی به استان و ورود بانک‌ها در این راستا برای سرمایه‌گذاری و شروع ساخت‌وسازها را داشته باشیم که در آینده دولت پول بانک‌ها را پرداخت کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان افزود: اعتبارات هزینه‌ای نه‌تنها به‌صورت 100 درصدی در استان جذب شده بلکه توانستیم به دنبال رایزنی‌ها با تهران 15 درصد بیشتر از میزان پیش‌بینی شده استان اعتبار جذب کنیم که 115 درصد جذب منابع در اعتبارات هزینه‌ای و کمک در ابعاد مختلف را داشته‌ایم.

صیدایی با بیان اینکه در بحث اعتبارات عمرانی نیز متناسب با نوع اعتبار و سهمیه استان در هر بخش، دستگاه‌ها با قوت ورود کرده و با فعالیت، جذب منابع را به خوبی داشتند، تصریح کرد: فرصت جذب اسناد تا پایان تیرماه بوده و دستگاه‌ها با قوت این مهم را انجام می‌دهند و مشکلی در این بخش نداریم.

اعتبارات عمرانی استان همدان در سال جاری دو برابر و به یک‌هزار و 600 میلیارد تومان رسید و اعتبارات هزینه‌ای نیز با 58 درصد رشد به 530 میلیارد تومان رسید و در بحث جذب اعتبارات توسط دستگاه‌های مختلف نیز 115 درصد جذب منابع در اعتبارات هزینه‌ای در این بازه زمانی محقق شد. به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، در اعتبارات عمرانی نیز متناسب با نوع اعتبار و سهمیه استان در هر بخش، دستگاه‌ها با قوت ورود کرده و با فعالیت، جذب منابع به‌خوبی انجام شده است.

بر اساس ارزیابی‌ها بخش اعظم هدف‌گذاری‌ها در سند توسعه سه ساله به‌ویژه طی یک سال گذشته در بحث اشتغال، بهسازی و بازسازی تولید و توسعه، باغات، گلخانه‌داری، آبیاری مزارع، بوم‌گردی، فعالیت‌های عمرانی و پروژه‌های بزرگ و پروژه‌های جهش تولید استان توفیقاتی داشته است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/43608