کد خبر : 43615
تاریخ : 1400/4/29
گروه خبری : استان‌ها

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان اعلام کرد:

نزدیک به 766 هزار همدانی زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند

پرداخت 66 میلیارد تومانی مقرری بیمه بیکاری

به گزارش خبرنگار سپهرغرب، شهناز حمزه‌لوئی روز گذشته به‌مناسبت هفته تأمین اجتماعی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تعداد 44 میلیون و 500 نفر در کشور زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، عنوان کرد: در استان همدان تعداد 13 شعبه اصلی، چهار شعبه اقماری و پنج کارگزاری به‌صورت خصوصی خدمات را در این حوزه به مردم ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه سعی شده تا بتوانیم خدمات را به نحو مناسب و به‌صورت الکترونیکی به مردم ارائه دهیم، اظهار کرد: در این راستا ارائه خدمات الکترونیک در قالب طرح 3070 در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان در تشریح این طرح مطرح کرد: تبدیل 30 خدمت حضوری به 30 خدمت غیر حضوری در سازمان تأمین اجتماعی با اجرای طرح 3070 در پیش گرفته شد تا 70 میلیون بار مراجعه مردمی برای دریافت خدمات حضوری را کاهش دهیم.

حمزه‌لوئی ادامه داد: گرفتن غیر حضوری کمک‌هزینه اروتز و پروتز، برقراری غیر حضوری مستمری بازماندگان، گرفتن تعهدنامه و تکمیل اطلاعات فرزندان اناث بازماندگان، دریافت گواهی پرداخت حق بیمه پروانه ساختمانی و فهرست هوشمند حق بیمه به‌عنوان پنج خدمت غیر حضوری این سازمان، پایان سال گذشته محقق و اجرای طرح 3070 در کاهش مراجعه به واحدهای اجرایی تأثیرگذار بوده و حذف چاپ دفترچه و استحقاق‌سنجی غیر حضوری خدمات درمان نیز در کاهش مراجعه به شعب و کارگزاری‌های این سازمان مؤثر بوده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در استان همدان بالغ‌بر 243 هزار و 944 نفر به‌عنوان بیمه‌شدگان اصلی تأمین اجتماعی هستند که این میزان بایستی افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه افراد با بیمه‌پردازی به سن بازنشستگی که می‌رسند از خدمات مستمری برخوردار می‌شوند، اظهار کرد: درحال حاضر نزدیک به 60 هزار و 359 خانوار از این خدمات به‌واسطه بازنشستگی، ازکارافتادگی و یا فوتی فرد بیمه‌شده بهره‌مند شده‌اند.

   افزوده شدن تعداد 10 هزار بیمه‌شده جدید در سال جاری در دستور کار

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه جمعیت تبعی بیمه‌شده در استان به‌نوعی است که از جمعیت یک میلیون و 783 هزار نفری استان 765 هزار و 889 نفر زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، خاطرنشان کرد: در سال جاری مقرر شده که تعداد 10 هزار بیمه‌شده جدید به این میزان اضافه شود.

حمزه‌لوئی با تصریح بر اینکه میزان پوشش بیمه تأمین اجتماعی در کشور برابر 55 درصد است که در این میان در استان همدان میزان زیر پوشش برابر 44 درصد است، گفت: سعی داریم با اقدامات مناسب این میزان را به بالای 50 درصد برسانیم و افرادی را که به‌صورت بالقوه در کارگاه‌ها و واحدها مشغول به فعالیت بوده اما فاقد بیمه هستند، با بازرسی‌های به‌عمل‌آمده زیر پوشش این بیمه درآوریم.

وی با اشاره به اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا اگرچه کارگاه‌ها و وضعیت تولیدی‌ها با مشکلاتی روبه‌رو شده است اما میزان تعطیلی‌های کارگاه‌ها چشمگیر نبوده، اظهار کرد: هم‌اکنون در استان همدان 24 هزار و 454 کارگاه فعال وجود دارد.

حمزه‌لوئی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح آمارهای سال گذشته پرداخت و افزود: سال گذشته در تعهدات بلندمدت (پرداختی‌های مستمری) بالغ‌بر یک‌هزار و 664 میلیارد تومان پرداخت شد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه سرجمع میزان پرداختی‌ها در قالب تعهدات بلندمدت (مستمری‌ها) و کوتاه‌مدت (غرامت‌ها) برابر یک‌هزار و 762 میلیارد تومان است، تصریح کرد: این پرداختی‌ها در حوزه صندوق بوده و بالاترین میزان را در سطح کشوری داشته‌ایم.

حمزه‌لوئی در ادامه صحبت‌های خود از اجرای طرح مناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سخن گفت و افزود: در این راستا هم‌اکنون برای افرادی که پرداختی بیمه 20 سال به بالا داشته‌اند، حقوق زیر سه میلیون و 400 هزار تومان نداریم.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای این طرح دریافتی حقوق از دو میلیون و 200 هزار تومان به سه میلیون و 600 هزار تومان رسید یعنی با رشدی 36 درصدی همراه بوده است، گفت: در سال جاری نیز برای سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان منابع رقمی بالغ‌بر دو هزار و 70 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است که امیدواریم این میزان وصول شود.

   مهلت ثبت درخواست بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان تا 31 تیرماه

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان از اجرای طرح بخشودگی جرائم کارفرمایان نیز سخن گفت و افزود: مهلت استفاده از بخشنامه بخشودگی جرائم کارفرمایان، 31 تیرماه به پایان می‌رسد؛ کارفرمایان و صاحبان مشاغل تنها تا پایان این هفته فرصت دارند با ارسال درخواست خود، از مزایای بخشودگی جرائم استفاده کنند.

وی با بیان این موضوع از کارفرمایان خواست تا در سامانه مربوطه ثبت‌نام کنند تا از این خدمات و طرح بخشودگی جرائم بهره‌مند شوند و ابراز کرد: براساس این طرح، کارفرمایان کارگاه‌های زیر پوشش تأمین اجتماعی که در سال‌های گذشته به‌دلیل مشکلات مالی یا موارد دیگر موفق به پرداخت حق بیمه نشده‌اند، می‌توانند با درخواست تقسیط از مزایای قانون بخشودگی جرایم بهره‌مند شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: در این طرح، نوعی مشوق برای کارفرمایان به‌منظور بازگرداندن سطح اشتغال کارگاه‌ها به بهمن‌ماه سال 98 و پیش از زمان شیوع کرونا ایجاد شده است. بر این اساس کارفرمایان دارای بدهی به شرطی مشمول بخشودگی جرائم بیمه‌ای می‌شوند که از بهمن‌ماه 98 تعدیل نیروی انسانی نداشته باشند و یا تعدیل نیرویی که از آن زمان انجام داده‌اند را جایگزین کنند و کارگران جدیدی را به‌کار بگیرند و البته سطح اشتغال کارگاه را حداقل تا زمان اتمام پرداخت اقساط حفظ کنند.

وی در این راستا میزان بدهی معوق کارفرمایان به سازمان تأمین اجتماعی را برابر 250 میلیارد تومان دانست و افزود: امیدواریم با اجرای مناسب طرح بخشودگی شاهد کاهش این میزان بدهی‌ها باشیم.

حمزه‌لوئی در ادامه مطرح کرد: با توجه به حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه تأمین اجتماعی از پایان سال گذشته، افراد می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری ستاره چهار ستاره 1420 ستاره یک مربع (1 #* 4 * 1420 #) از قطع بیمه یا برخورداری خود از حمایت درمانی خود به‌صورت غیر حضوری مطلع شوند.

   پرداخت 66 میلیارد تومانی در قالب مقرری بیمه بیکاری

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان درخصوص پرداختی‌های بیمه بیکاری در استان نیز مطرح کرد: هم‌اکنون بالغ‌بر دو هزار و 517 مقرری بیمه بیکاری در استان تاپایان سال 99 داریم؛ به این افراد بالغ‌بر 66 میلیارد و 400 میلیون تومان در قالب مقرری بیمه بیکاری پرداخت شده است.

حمزه‌لویی اظهار کرد: تعداد 800 نفر در قالب بیمه بیکاری کرونا به سبب تعطیلی کارگاه‌هایشان از خدمات مربوطه بهره‌مند شده‌اند.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی همواره یار دولت و نه بار دولت‌ها بوده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ما سازمانی عمومی و غیر دولتی هستیم، از بودجه دولتی برای ما رقمی را منظور نکرده‌اند؛ بدین‌ترتیب هفت درصدی که در حق بیمه‌ها گرفته می‌شود، 20 تا 23 درصد آن را دولت پرداخت می‌کند، اما در این مسیر نیز شاهد بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی هستیم.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان در بخش پایانی این نشست با بیان آنکه امید است که با توجه به مصوبه برنامه ششم تمامی این بدهی‌ها پرداخته شود، خاطرنشان کرد: بدهی دولت به تأمین اجتماعی در این زمینه برابر 300 هزار میلیارد تومان است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/43615