کد خبر : 43621
تاریخ : 1400/4/29
گروه خبری : جامعه

بسیاری از دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای هنوز کارنامه ندارند

این روزها هدایت تحصیلی در حال جریان است. گفته می‌شود بیش از 6 هزار هنرجوی جدید امسال وارد رشته‌های مهارتی می‌شوند. این در حالی است که با گذشت دو سال تحصیلی که در کرونا طی شد رشته‌های مهارتی بسیار تحت تاثیر قرار داده است. پیش از این در گزارشی با عنوان آسیب جدی آموزش دروس مهارتی در روزهای کرونا به این موضوع پرداختیم و در ادامه به این بحث که دروس کارگاهی رشته‌های فنی و حرفه‌ای در شرایط کرونا بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است. پیش از این مصطفی آذرکیش مدیر کل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اینکه بسیاری از دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش سردرگم هستند که برگزاری ارزشیابی دروس کارگاهی و عملی آنها به چه صورت انجام می‌شود و آیا تأخیر در اعلام نمرات آنها برای ورود به دانشگاه تأثیری دارد یا خیر؟ گفت: اول اردیبهشت ماه مرکز سنجش آموزش و پرورش در بخشنامه‌ای قید کرد که دروس عمومی و کارگاهی و عملی برای بچه‌های فنی و حرفه‌ای به چه صورت برگزار و ارزیابی می‌شود. برای همین هیچ سردرگمی نباید وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: در آخرین بخشنامه‌ای که ارسال شد، تأکید کردیم برای این بخش از دروس تا 15 مرداد زمان هست تا دروس عملی و کارگاهی کامل شود که این مسئله به فراخور اینکه شهری در وضعیت زرد و آبی قرار بگیرد، عملیاتی می‌شود. شاید بیشترین مشکل مربوط به شهر تهران باشد که در هنوز در وضعیت نارنجی است. دانش‌آموزان برای دروس عملی و کارگاهی در حالت عادی در هفته دو روز به کارگاه می‌روند و در شاخه کاردانش سه روز در هفته. اگر از اول تیرماه تهران در وضعیت زرد قرار بگیرد، با سه هفته آموزش و ارزیابی این بخش پوشش داده می‌شود. چرا که حدود 20 تا 40 درصد همین بخش عملی و کارگاهی را بخش دانشی تشکیل می‌دهد که قابل آموزش در بستر مجازی است.

مدیر کل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در پاسخ به این سوال که موضوع مهم این است که دانش‌آموزان پایه دوازدهم نگران این هستند که تا 15 مرداد هم این آموزش و ارزیابی‌ها صورت نگیرد و در نهایت برای ورود به دانشگاه به دلیل قید نشدن نمرات دچار مشکل شوند، گفت: طبق آئین‌نامه آموزشی ما، دانش‌آموزان پایه دوازدهم تا دی ماه 1400 دانش‌آموز محسوب می‌شوند. در زمان فارغ‌التحصیلی و زمان ورود به دانشگاه‌های کاردانی یک اصطلاحی در کارنامه آنها و جلوی برخی دروس می‌تواند ذکر شود با عنوان «جاری» و فرصت دارند آن را تکمیل و ارائه کنند. نکته‌ای را می‌خواهم خدمت هنرجویان و اولیای آنها بگویم و اینکه هیچکدام از شهرهای کشورمان و حتی تهران از اول بازگشایی مدارس که در 15 شهریورماه 99 بود در وضعیت قرمز قرار نداشت و خیلی از آموزش‌ها در طول سال انجام شد. شورای مدارس و آموزش و پرورش این وظیفه را دارند که از تکمیل فرآیند ارزشیابی اطمینان حاصل کنند.

وی تاکید کرد: در پایه‌های دهم و یازدهم که حتی تکمیل نشدن پودمان‌ها مانع ورود دانش‌آموزان به پایه‌های بالاتر نمی‌شود، در پایه دوازدهم نیز همانطور که گفتم تا 15 مرداد طبق بخشنامه و تا دی ماه طبق آئین نامه برای دانش‌آموزان فرصت تکمیل نمرات هست. ما سال گذشته هم توافقی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص اینکه عدم درج نمرات و ارزشیابی‌ها مانع ادامه تحصیل نشود، انجام دادیم و منعی برای آنها نخواهد بود. در بدترین حالت دانش‌آموزان می‌توانند در نوبت دوم که بهمن ماه است، پذیرش بگیرند. در هر صورت به نظر می‌رسد جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: کلاس‌های عملی در طول سال تحصیلی تا 80 درصدش به صورت مجازی برگزار شد. قرار بود تا 15 مرداد کارگاه عملی بگذاریم و امتحان بگیریم که چندین مشکل در این راه پیش آمد که مهم‌ترینش قرمز شدن تهران بود.

این مدیر با سابقه هنرستان بیان کرد: معلمان در هنرستان گلایه‌اشان این است که وقتی در شرایط کرونا مثل همه معلم‌ها کلاس‌های آنلاین داشته‌اند چرا باید برای دیگر معلم‌ها کار آموزش تعطیل شده باشد اما آنها باید اضافه بیایند در مدرسه حضور داشته باشند سال گذشته هم این اتفاق افتاد و پولی داده نشد. یک فرقی اینجا در خود هنرستان‌ها بین معلم‌های ریاضی مثلاً و دروس مهارتی هست.

وی ادامه داد: از اواخر خرداد گفتند کارآموزی حضوری می‌شود ولی مراکزی که بچه‌ها قبلاً برای کارآموزی می‌رفتند دیگر کارآموز نمی‌گرفتند چون در شرایط کرونا هستیم. برخی مدارس گفتند خودشان در مدرسه این دوره را پوشش می‌دهند اما الان دو هفته گفته‌اند به دلیل شرایط دست نگه داریم. برای همین ما کسی را داریم از سبزوار به تهران آمده و نمرات دروس عملی را دارد ولی بچه‌های خودمان این نمره را ندارند. البته در تهران به نظر چون خیلی همه موارد در چشم است و ویترین رعایت پروتکل هاست خیلی جدی گرفته می‌شود این موارد.

احمدی با بیان اینکه از نظر اکثر همکاران امسال سال تحصیلی بی نظم تری نسبت به سال قبل بود گفت: امسال بهم ریختگی بیشتری را شاهد بودیم در حالی که سال گذشته اطلاعات کمتری درباره وضعیت کرونا وجود داشت. الان اولیا مدام از ما سراغ کارنامه بچه‌هایشان را می‌گیرند. یکی دیگر از مشکلات این است عملاً در این سال تحصیلی بچه‌ها از دسترسمان خارج شدند و یادگیری هم دچار فراموشی شده است. الان می‌گویند دانش‌آموزان در سامانه پادا ثبت نام کنند. یک روز باید دانش‌آموز بیاید مدرسه معاون و مدیر او را ببینند. الان به معلمانی که بازنشسته می‌شدند گفته‌اند بمانید که رتبه بندی هم امتیازشان بالاتر برود ولی اینقدر خستگی و بهم ریختگی هست که این همکاران می‌گویند کاش رفته بودیم.

وی بیان کرد: فشار کار زیاد است. من مدیر هر روز باید بیایم مدرسه. می‌گویند چرا به فلان بخشنامه جواب ندادی! معلم و معاون من کرونا گرفتند و بیماری زمینه‌ای دارند و نمی‌توانم مجبورشان کنم بیایند. دانش‌آموزی که خرداد باید دیپلم بگیرد و مهر به دانشگاه برود هنوز تکلیفش روشن نیست. می‌گویند ورودی بهمن برود. باید دقت کنیم در این صورت دانش‌آموز باید هزینه شهریه ثابت را بدهد. به نظرم مسئولان از مشکلات حقیقی کف مدارس خبر زیادی ندارند.

وی درباره اینکه اگر سال دیگر مدارس حضوری شود مهمترین مشکلات را چه می‌بیند گفت: اولین مساله دور هم جمع کردن معلم و دانش‌آموز است چون ته ذهنشان این است که وقتی می‌شود پای آموزش آنلاین نشست چرا باید بیاید مدرسه. این دانش‌آموزانی که سال بعد به مدرسه می‌آیند دانش‌آموزان دو سال پیش نیستند. من مدیر باید به این دانش‌آموزانی که بیش از یک سال رها بودند بگویم فلان لباس را نپوش یا موهایت را کوتاه کن و… از طرف دیگر بچه‌ها قطعاً از نظر پایه ضعیف هستند. زمانی که بچه‌ها سر کلاس بودند و معلم چند تا تمرین حل می‌کرد دانش‌آموز امتحان می‌داد و نمره‌اش 5 می‌شد وای به حال امروز. همین افت تحصیلی خودش را در امتحانات نهایی نشان داده است. به نظرم از نظر علمی، اخلاقی و آموزشی شاهد افت خواهیم بود.

احمدی با گلایه از مسئولان آموزش و پرورش گفت: 12 شهریور سال گذشته با ما جلسه گذاشتند و گفتند همه جا قرمز است و آموزش آنلاین ولی 13 شهریور وزیر اعلام کردند مدارس باز است و بالاخره از نیمه شهریور دو هفت مدارس باز شد و دیگر به تعطیلات رفت. به هر حال آموزش حضوری مهم است ولی برای خانواده‌ها سلامت در اولویت است و حق هم دارند. باید واکسیناسیون صورت بگیرد تا معلم و دانش‌آموز سر کلاس بیایند. اگر این‌طور نباشد و مدارس را باز کنیم یک معلم یا دانش‌آموز کرونا بگیرد باید دو هفته همه چیز را تعطیل کنیم.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/43621