کد خبر : 43759
تاریخ : 1400/5/4
گروه خبری : استان‌ها

قهرمانانی که المپیک برایشان حسرت شد؛

نبود نگاه تخصصی و حذف همدانی‌ها از المپیک 2020

هجرت ورزشکاران، حاصل بی‌تدبیری مسئولان

 المپیک معتبرترین و بزرگ‌ترین رویداد ورزشی در جهان است که امروزه بسیاری از ورزشکاران آرزوی شرکت و نشان‌آوری در آن را دارند. ورزشکاران ایرانی نیز در این عرصه موفقیت‌هایی را در رشته‌های مختلف ورزشی کسب کرده‌اند که کسب سه نشان طلا، یک نقره و چهار برنز حاصل تلاش ورزشکاران ایران در المپیک 2016 ریو بوده است.

ورزشکاران ایرانی نیز به دنبال تلاش و تمرینات مداوم امسال پس از یک سال وقفه در برگزاری المپیک توکیو 2020 راهی ژاپن شدند؛ پیش از این در ادوار المپیک سهمیه‌های کشورمان بیش از 14 رشته عبور نمی‌کرد و در توکیو برای نخستین‌بار در16 رشته سهمیه اخذ کرده و رکورد بیشترین سهمیه کاروان، بیشترین سهمیه در بخش زنان و تعداد رشته‌های ورزشی نیز شکسته شد.

دو سال پیش اعضای ستاد عالی بازی‌ها قبل از شیوع کرونا در جهان، 70 سهمیه را برای کاروان ایران در توکیو پیش‌بینی کردند که کاروان ایران در این دوره با 68 سهمیه در 14 رشته انفرادی دو و میدانی، تیراندازی، کشتی، کاراته، شمشیربازی، تنیس روی میز، بوکس، قایقرانی، وزنه‌برداری، شنا، بدمینتون، دوچرخه‌سواری، تیراندازی باکمان و تکواندو و دو رشته تیمی والیبال و بسکتبال حضور دارد.

از 68 سهمیه کسب شده 11 سهمیه برای زنان و در 6 رشته تیراندازی، دوومیدانی، کاراته، قایقرانی، بدمینتون و تکواندو ثبت شده است، البته زنان در المپیک ریو 2016 توانستند 9 سهمیه در 6 رشته تکواندو، تیرو کمان، تیراندازی، تنیس روی میز، دوومیدانی و قایقرانی کسب کنند و در توکیو برای نخستین‌بار در وزنه‌برداری، کاراته و بدمینتون سهمیه کسب کنند.

اما استان همدان طی دوره‌های گذشته المپیک ورزشکارانی را در رشته‌های مختلف راهی المپیک کرده اما متأسفانه در این دوره همدان نسبت به دوره‌های گذشته المپیک ضعیف‌ترین عملکرد را به لحاظ کسب سهمیه به ثبت رساند و نماینده‌ای در کاروان کشورمان نداشت که این موضوع قابل تأمل است.

با نگاهی به وضعیت حضور ورزشکاران همدانی در ادوار گذشته المپیک شاهد آن بودیم که کاروان المپیکی همدان در بازی‌های المپیک 2016 ریو شامل «مه‌لقا جام بزرگ» در تیراندازی، «آرمین تشکری» در والیبال و «حمیدرضا زورآوند» در پیاده‌روی و در المپیک 2012 لندن با ترکیب «مه‌لقا جام بزرگ» در تیراندازی، «آرزو حکیمی» در قایقرانی و «صادق گودرزی» در کشتی بود که امسال این مهم محقق نشد.

اینکه چرا ورزشکاران همدانی با وجود تلاش و پشتکار پس از چندین دوره تجربه حضور در المپیک در این دوره موفق به حضور نشدند موضوعی است که نیاز به آسیب‌شناسی و کنکاش دارد. به طور قطع عوامل متعددی در این ناکامی ورزشکاران استان تأثیرگذار بوده که به‌منظور بررسی این موضوع با مدیرکل تازه نفس ورزش و جوانان استان همدان که طی چند ماه اخیر سکان ورزش استان را به دست گرفته گفت‌و‌گو کردیم.

حمید سیفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه طی ایام شیوع کرونا حتی یک روز هم ورزش در سطح قهرمانی را تعطیل نکردیم، اظهار کرد: با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و حمایت‌های ستاد مبارزه با کرونا، ورزشکاران ما برای المپیک، پاراالمپیک و حتی رقابت‌های جهانی، تمرینات خود را ادامه دادند و مشکلی نیز در این خصوص نداشته و نداریم.

وی به حضور بیش از هفت ورزشکار همدانی در رقابت‌های پارا المپیک اشاره کرد و گفت: در المپیک نیز امید است در دوچرخه‌سواری بهنام آرین بتواند این موفقیت را کسب کرده و این روند خوب ادامه داشته باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان بیان کرد: طی دهه‌های گذشته آن‌گونه که باید و شاید و به‌صورت تخصصی به موضوع ورزش در استان نگاه نشده است و اصلاح این نگاه و رویکرد کمی زمان لازم دارد تا بتوانیم حرفه‌ای به این بخش بپردازیم.

سیفی با بیان اینکه حدود 9 ماه است در این جایگاه مشغول خدمت به ورزش استان هستم، افزود: حدود پنج ماه مشغول چیدمان و ساختار سازمانی و مسائل مختلف بودیم و در این مدت کوتاه نیز سعی بر ساماندهی ورزشکاران در استان بوده داشتیم.

وی با اشاره به توفیقات کسب شده توسط ورزشکاران استان در دو بخش آقایان و بانوان، تصریح کرد: چهار دختر ورزشکار تنیس روی میز استان برای نخستین‌بار در رده‌های سنی 12، 13، 14 و 17 ساله به منظور شرکت در مسابقات آسیایی انتخاب شدند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان ادامه داد: بهنام آرین یکی از بهترین رکاب‌زنان استان که دو سال قبل با گله‌مندی از همدان رفته و برای سایر استان‌ها رکاب می‎زد به استان بازگشت و این بزرگ‎ترین افتخار برای بنده است.

سیفی با اشاره به عنوان اولی بهنام آرین چند هفته قبل در مسابقات کشوری خاطرنشان کرد: امید است شرایط و ورودی لازم را برای راهیابی به المپیک کسب کند تا بتوانیم شاهد حضور یک ورزشکار استان در رقابت‌های المپیک باشیم.

وی دلیل عدم موفقیت و راهیابی ورزشکاران به رقابت‌هایی همچون المپیک را نگاه عمومی مسئولان قبلی ورزش استان دانست و یادآور شد: ورزش تخصصی است اما متأسفانه نگاه به این بخش بسیار عمومی بوده و نخواستیم ورزشکاران را درک کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از ورزشکاران ما از استان هجرت کرده و رفتند و نخواستیم برای آن‌ها کاری کنیم و این‌ها ضعف ورزش ما در استان است.

سیفی با تأکید بر اینکه جلوی هجرت ورزشکاران را از استان گرفته‌ایم، گفت: ورزشکاران جزو بدنه ورزش استان هستند و با آن‌ها دوست و رفیق هستیم و وحدت و دوستی ایجاد شده که متأسفانه در دوره‌های گذشته این اقدامات نبوده است.

وی در خصوص وضعیت اماکن ورزشی استان نیز بیان کرد: متأسفانه مسئولان در گذشته ندانستند که اماکن ورزشی ما فرسوده و خراب است و باید تعمیر و بازسازی شوند که اکنون در حال بازسازی و تعمیر هستیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان افزود: نمایندگان استان و استاندار تلاش بسیاری در راستای بهبود وضعیت ورزش و اماکن ورزشی استان دارند و مبلغ خوبی بودجه به منظور تعمیر و تجهیز اماکن ورزشی استان در نظر گرفته شده است.

سیفی با بیان اینکه خود ورزشکار بوده و شرایط ورزشی و ورزشکاران را درک می‌کنم، تصریح کرد: اگر تخصص در یک بخش نداشته باشی درکی از سایر بخش‌ها و مسائل آن حوزه نخواهی داشت.

وی با تأکید بر اینکه امید است فرصتی برای اصلاح وضعیت ساختار ورزش در استان داشته باشیم، ادامه داد: بزرگ‌ترین افتخار بنده در طی مدت فعالیتم این است که سالن تخصصی سه سالن سعیدیه که کارگاه آن غیرفعال شده بود اکنون فعال شده است؛ این اقدام مایه افتخار است چراکه 15 سال این پروژه متوقف شده بود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان خاطرنشان کرد: سالن تخصصی سه سالن در حال ایمن‌سازی بوده و چهار ماه دیگر نیز سه سقف آن آماده و افتخار دیگری برای ورزش استان خواهد شد.

سیفی با بیان اینکه در استان همدان آنچنان فرصت فراهم بوده و با سطح ارتفاع بیش از یک‌هزار و 800 متر، قابلیت پرورش ورزشکاران برای قهرمانی در رشته‌ها و سطوح مختلف را داریم، یادآور شد: دستیابی به این مهم نیازمند ابزار و امکانات بوده که در حال فراهم کردن آن‌ها برای ورزش استان هستیم تا شاهد حضور موفق ورزشکاران همدانی در رشته‌های ورزشی و عرصه‌های مختلف باشیم.‌

به دلیل قصور و کم‌توجهی مسئولان ورزش استان در گذشته متأسفانه ورزشکاران همدانی در المپیک 2020 توکیو موفق به حضور نشدند و این موضوع نه‌تنها ورزشکاران بلکه ورزش‌دوستان و جامعه ورزشی استان را ناامید از آینده ورزش همدان کرد؛ سابقه حضوری که امسال به همت بی‌عزمی مسئولان شکسته شد و آرزوی چهار ساله ورزشکاران را به حسرتی برای المپیک 2020 تبدیل کرد.

عدم به‌کارگیری مسئولان بدون تخصص و تعهد در رأس ورزش همدان آسیب جدی و بزرگی به بدنه ورزش استان همدان وارد کرد که ضربه‌های آن از سال‌های گذشته شروع و در المپیک 2020 به اوج رسید؛ نکته‌ای که باید تلنگری برای مسئولان استان باشد این است که ورزشکاران همدانی تاوان بی‌درایتی مسئولان ورزشی گذشته را داده‌اند از سالن‌های ورزشی فرسوده و غیراستاندارد تا عدم توجه به ورزشکاران و رشته‌های ورزشی، صدمات جبران‌ناپذیری را در این بخش به دنبال داشته است.

اما این ناکامی و طعم تلخ عدم حضور در المپیک 2020 توکیو هیچ‌گاه از حافظه تاریخی ورزش و ورزشکاران استان همدان پاک نخواهد شد که حاصل بی‌برنامگی و عدم توجه مسئولانی بی‌تعهد بوده اما حضور یک مدیر تازه‌نفس، ورزشکار و متخصص در امر ورزش طی کمتر از یک سال گذشته جامعه ورزشی و ورزشکاران استان را امیدوار کرده است تا با برنامه‌ریزی و توجه ویژه به جایگاه ورزش شاهد جان گرفتن دوباره قهرمانان و ورزشکاران همدانی باشند که البته تحقق این مهم نیازمند همراهی و همکاری دیگر بخش‌ها نیز بوده و حمایت‌های مسئولان از حمایت‌های مادی تا معنوی در اثربخشی این اقدامات خالی از لطف نیست.

بازسازی و تعمیر اماکن ورزشی و بازگرداندن برخی ورزشکاران هجرت کرده از استان توفیقات کسب شده طی 9 ماه فعالیت مدیرکل ورزش و جوانان است است که امیدها بر آن است که با حضور یک مدیر متخصص و کاربلد و از بین بردن نگاه‌های عمومی به ورزش تخصصی و قهرمانی شاهد اوج‌گیری دوباره ورزش استان و حضور ورزشکاران رشته‌های ورزشی در عرصه‌های مختلف باشیم.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/43759