کد خبر : 46229
تاریخ : 1400/6/31
گروه خبری : استان‌ها

طرح ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج 75 درصد پیشرفت دارد

ناصر علیزاده روز سه‌شنبه اظهارکرد: کارهای تکمیلی در بدنه سد ژاوه انجام شده و اکنون آماده آبگیری است اما به دلیل اینکه طرح ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج هنوز تمام نشده است، عملیات آبگیری نیز فعلا انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در صورت اتمام کار تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج، کار آبگیری هم انجام خواهد شد، اضافه کرد: برای این کار نیاز به سیلاب داریم که زودتر از بهمن ماه اتفاق نمی‌افتد.

مجری طرح سدهای آزاد و ژاوه و سامانه‌های انتقال درباره علت تاخیر در آبگیری سد ژاوه، گفت: محیط زیست 2 دغدغه اصلی راه اندازی فاز 2 تصفیه خانه و اتصال شیرابه دفن زباله سنندج به تصفیه خانه را برای وزارت نیرو مشخص کرد که بعد از رفع آن، اقدام به آبگیری سد ژاوه شود.

علیزاده با اشاره به اجرای طرح اتصال شیرابه دفن زباله سنندج به تصفیه خانه فاضلاب در سال گذشته، افزود: پیش بینی می‌شود ظرف چند ماه آینده پروژه ارتقای تصفیه خانه فاضلاب سنندج به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: سد ژاوه با ظرفیت 94 میلیون مترمکعب در صورت آبگیری، امکان انتقال 70 میلیون مترمکعب آب آن به دشت‌های قروه و دهگلان از طریق خط انتقال وجود دارد.

تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج در ابتدا برای جمعیت 465 هزار نفری این شهر و با ظرفیت 99 هزار و 360 مترمکعب در شبانه روز ایجاد شد که قرار است به 150 هزار مترمکعب در شبانه روز افزایش یابد.

سد ژاوه هم در 39 کیلومتری جنوب غربی سنندج (مسیر سنندج - کامیاران) واقع شده است که کار احداث این سد بر روی رودخانه "گاورود" (ژاوه‌رو) در سال 1388 شروع شد و ساختمان آن در سال 1393 به پایان رسید.

18 سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت 12 سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

 

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/46229