کد خبر : 46337
تاریخ : 1400/7/3
گروه خبری : استان‌ها

سپهرغرب با نگاهی به معطل ماندن طرح شهرک سیر گزارش می‌دهد؛

سرنوشت نامعلوم مروارید اشتغال‌زای همدان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان: مخالفت آبفا با طرح به‌دلیل مباحث پدافند غیرعامل صادرکننده سیر همدان: از مرکز تولید سیر دور هم باشد مشکلی نیست، کار پیش رود

 استان همدان در محصولات بسیاری به‌عنوان برند شناخته می‌شود، به‌نوعی‌که با تولید 920 هزار تنی سیب‌زمینی دارای رتبه نخست تولید، رتبه اول تولید گردوی کشور با برداشت 60 هزار تن، رتبه اول سیر خشک با تولید 50 هزار تنی، رتبه دوم تولید انگور کشور با برداشت 430 هزار تنی و غیره را به خود اختصاص داده است.

این استان، با چهار هزار و 400 هکتار اراضی زیر کشت سیر رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده و جالب‌تر اینکه سیر همدان نه‌تنها به‌صورت تازه‌خوری استفاده می‌شود، بلکه در فهرست خرید سبد شرکت‌های تولید دارویی و بهداشتی هم قرار دارد و در صنایع تبدیلی و غذایی استفاده می‌شود.

در این مسیر، سال گذشته بود که زمزمه‌های ایجاد و راه‌اندازی «شهرک تخصصی سیر» به گوش می‌رسید، به‌گونه‌ای که دی‌ماه سال گذشته مدیر جهاد کشاورزی همدان از شروع عملیات اجرایی شهرک سیر همدان از سال 1400 خبر داد و عنوان کرد: شهرک تخصصی سیر همدان با تکیه بر موضوع فرآوری در زمینی 30 هکتاری ایجاد خواهد شد.

احمد قدیمی‌گرجائی با تأکید بر اینکه تعداد 70 تا 80 واحد فرآوری سیر در این شهرک مستقر شده و فعالیت خواهند داشت، اظهار کرد: سرمایه‌گذار شهرک سیر، فرآوری‌کنندگان سیر و تعاونی سیرکاران است.

در بهمن ماه همان سال، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان در نشست شورای گفت‌وگوی استان همدان نیز با تأکید بر لزوم تسریع در روند احداث شهرک تخصصی سیر همدان، افزود: موانعی پیشِ روی این طرح مهم وجود دارد که باید با تعامل و همکاری بیشتر برداشته شود.

علی‌اصغر زبردست اظهار کرد: تعاونی سیرکاران دلسوزانه در پی راه‌اندازی این شهرک است و مسئولان استان نیز اقدامات خوبی برای حمایت از این تولیدکنندگان انجام داده‌اند که باید تداوم داشته باشد.

وی در این راستا ایجاد شهرک تخصصی سیر را از لحاظ زیرساخت‌های موردنیاز مانند گاز، برق، آب و همچنین جاده‌های دسترسی نیازمند کمک و همراهی مسئولان است و گفت: تأمین این امکانات هزینه‌های هنگفتی برای اعضای تعاونی سیرکاران دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان از شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان خواست در این راستا مساعدت کرده و مانند سایر شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیازمندی‌های شهرک سیر را نیز رفع کند.

و در نهایت، این شهرک و پیشروی اقدامات آن در زمین منابع طبیعی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان پیش رفت.

اسفندماه سال 99 بود که عنوان شد، طرح شهرک تخصصی سیر همدان در مرحله امکان‌سنجی است و در این خصوص، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه هم‌اکنون این طرح در مرحله مطالعه است، عنوان کرد: طرح شهرک تخصصی سیر همدان در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی و طرح مذکور در دست مشاور است.

محمدرضا بادامی با بیان اینکه در تلاشیم تا وضعیت اجرای این طرح را بررسی کنیم، تأکید کرد: در تلاشیم تا با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده برای سال آینده (1400) طرح شهرک تخصصی سیر همدان را پیش ببریم.

در این بین، یکی از اصلی‌ترین بحث‌ها، توجه به مباحث زیست‌محیطی بود چراکه شیرابه‌های این شهرک می‌تواند در صورت عدم مدیریت، در مسیری وارد شود که به محیط‌زیست لطمه جبران‌ناپذیری وارد کند و بحث‌های پدافندی در این بین نیز مطرح خواهد بود چراکه این شیرابه‌ها در زمین و آب‌های زیرزمینی نفوذ خواهند کرد؛ بدین‌سان، به‌راستی بایستی در مسیر توسعه به‌نحوی قدم برداشت که تمامی ابعاد آن بتوانند در مسیر درستی پیش روند نه اینکه یک توسعه موجب لطمات بسیار بر حیطه‌ای دیگر شود.

و حال در این بین، چند روزی است که صحبت‌ها از به نتیجه نرسیدن استعلام‌های مربوط به شهرک تخصصی سیر دارد به نوعی‌که در این خصوص مدیر بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان عنوان کرده است که به دلیل همپوشانی خط انتقال فاضلاب، پساب فاضلاب به نیروگاه برق شهید مفتح، ایستگاه پمپاژ ینگیجه و خط انتقال تالوار به همدان و چاه‌های تأمین آب شهرستان همدان قرارگاه پدافند زیستی استان همدان عدم امکان ایجاد شهرک فرآوری سیر استان همدان در این نقطه را به صراحت اعلام کرده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان در این خصوص عنوان کرد: متأسفانه یکی از ادارات مخالفت خود را با ایجاد شهرک صنعتی سیر اعلام کرده است.

بادامی گفت: پس از گذشت 6 ماه کار روی این پروژه شرکت آب و فاضلاب استان همدان اعلام کرده نمی‌توان شهرک سیر را در منطقه اعلام شده احداث کرد.

حال در جهت بررسی موضوع، در این راستا برآن شدیم تا گفت‌و‌گویی با محمدرضا بادامی؛ مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان ترتیب دهیم تا وضعیت پیشروی شهرک تخصصی سیر را مورد بررسی قرار داده و در ادامه، پای صحبت‌های محمدحنیفه مظاهری؛ صادرکننده سیر همدان نشستیم تا نقش این شهرک در صادرات و فروش مناسب‌تر این طلای سفید را مورد بررسی قرار دهیم که در ادامه متن این صحبت‌ها را می‌خوانید:

   باید به‌دنبال گزینه‌های جدید بود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس کشاورزی سپهرغرب با بیان اینکه با اجرای طرح شهرک تخصصی سیر فعلاً مخالفت شده است، عنوان کرد: این طرح، به دلیل بحث‌های پدافند غیرعامل متوقف شده است.

محمدرضا بادامی با اشاره به اینکه باید برای اجرای این شهرک تخصصی به‌دنبال جای دیگری باشیم، اظهار کرد: استعلام‌ها از تمامی دستگاه‌ها دریافت شد، آخرین دستگاه، شرکت آب و فاضلاب استان بود که مخالفت خود را به دلیل مباحث پدافند غیرعامل اعلام کرد.

وی ادامه داد: این طرح منتفی نمی‌شود، تنها مکان آن تغییر خواهد کرد اما فعلاً مکانی برای این موضوع درنظر گرفته نشده و باید به‌دنبال گزینه‌های جدید بود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان در پاسخ به اینکه آیا مشخص است که این شهرک در کدام منطقه ‌ایجاد می‌شود یا هنوز مکان‌های دیگری مدنظر نیست؟ اظهار کرد: بایستی مطالعه شود، فعلاً مکان و منطقه خاصی مدنظر نیست.

   جای شهرک سیر در همدان خالی است

صادرکننده سیر همدان که دو سال نیز صادرکننده نمونه استانی بوده است، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس کشاورزی سپهرغرب با بیان اینکه ایجاد شهرک سیر در استان همدان یک امر واجب است، عنوان کرد: به‌راستی با توجه به اینکه میزان تولید سیر در همدان بالا است و قطب تولید این محصول محسوب می‌شویم، به‌راستی جای یک شهرک تخصصی که بتوان به‌واسطه آن در مسیر صنایع تبدیلی و تکمیلی، بسته‌بندی و فرآوری سیر پیش رفت، خالی است.

محمدحنیفه مظاهری با بیان اینکه پوست‌گیری، خلال کردن و ورود سیر به عرصه فرآوری از نظر تأثیرگذاری صادراتی بسیار مؤثر است، مطرح کرد: متأسفانه در طی این چند سال نتوانسته‌ایم در استان همدان جایی را انتخاب و کار را شروع کنیم تا فرآوری و بسته‌بندی به‌صورت سنتی در روستاها نباشد و بتوانیم کاری را در سطح صادراتی با نام و نشان همدان تولید کنیم.

وی با بیان اینکه این روزها شاهدیم که سیرها را به روستاهای اطراف بهار، رزن و فامنین می‌برند و در آن جا تخلیه می‌کنند، اظهار کرد: این سیرها به‌صورت دستی و سنتی پوست‌گیری می‌شوند.

این صادرکننده نمونه با اشاره به اینکه در زمین‌های مربوط به منابع طبیعی سمت روستای انصارالامام قرار بود شهرک تخصصی سیر همدان شکل بگیرد، گفت: از نظر زیست‌محیطی بایستی مدنظر باشد، چراکه این شهرک حتی به سبب موقعیتی که دارد می‌تواند برای مردم نیز مشکلاتی را ایجاد کند اما امیدواریم حال که این طرح متوقف شده است، مکانی مناسب را زودتر برای شروع کار انتخاب و کار پیش رود.

مظاهری در بخش پایانی این گفت‌و‌گو با تأکید بر اینکه اگر جلوی طرح گرفته شود، مشکلی نیست چراکه باید تمامی جوانب اجرای آن را در نظر بگیرند اما می‌خواهیم سریعتر تعیین تکلیف و جای دیگری را مورد مطالعه قرار دهند، گفت: حتی اگر این شهرک تخصصی از مرکز تولید سیر همدان، مریانج و بهار هم دور باشد، مشکلی نیست اما امنیت کاری وجود داشته باشد.

سند راهبردی و عملیاتی سه‌ساله استان همدان را که نگاه کنیم ایجاد واحدهای بسته‌بندی و صنایع تبدیلی سیر و همچنین ایجاد نمایشگاه، فروشگاه و بازارچه‌های دائمی فروش محصولات کشاورزی ازجمله سیر همدان جزء اقدامات اولویت‌دار و محرک توسعه مطرح‌شده است.

در این سه سال، تنها روزگار خوش برای سیرکاران همین بحث شهرک تخصصی و راه‌اندازی آن بود که این روزها، فعلاً در گیر و دار انتخاب مکانی دیگر برای پیشروی چندین ماهه استعلامات است!

به‌راستی، قرارگیری شهرک تخصصی سیر آن هم با بحث‌های زیست محیطی در مسیر خط انتقال فاضلاب، پساب فاضلاب به نیروگاه برق شهید مفتح، ایستگاه پمپاژ ینگیجه و خط انتقال تالوار به همدان و چاه‌های تأمین آب شهرستان همدان نادرست و غلط است اما چه باید کرد؟

آیا نمی توان زمین‌ها و مکان‌های مناسب را بر اساس طرح‌ها و اطلس‌های موجود انتخاب و طرح شهرک تخصصی سیر همدان را با سرعت بیشتری در مسیر مطالعات پیش برد؟ این روزها، این طرح و البته سیرکاران همدانی را همچنان چشم‌انتظار پیشروی طرح شهرک سیر و با سرنوشتی نامعلوم می‌بینیم؛ بدین‌سان امید است تا چند نقطه مورد ارزیابی همزمان قرار گرفته تا بتوان از یک سو به استعلام‌ها و بحث‌های زیست محیطی طرح توجه کرد و هم اینکه استان همدان را در مسیری پیش برد که بتواند یک کالای صادراتی درخور، با نام و نشان همدان تولید و در مسیر اشتغال‌زایی، صادرات، ارزآوری و توسعه پایدار گام بردارد.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/46337