کد خبر : 46367
تاریخ : 1400/7/4
گروه خبری : استان‌ها

خبر خوب؛

مرکز سلامت طب سنتی جهاد دانشگاهی همدان راه‌اندازی می‌شود/دبیرخانه راه‌اندازی دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در همدان

16 مردادماه سال 1359 ستاد انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی را در راستای اهداف انقلاب فرهنگی ایران و ساماندهی دانشجویان و اساتید تأسیس کرد. پس از شروع جنگ تحمیلی و در شهریورماه سال 1359 در جلسه‌ای با حضور رهبر کبیر انقلاب و به پیشنهاد سپاه، تصمیم بر ایجاد سازمانی در کنار دانشگاه‌ها به‌منظور استفاده از قابلیت استادان و دانشجویان علاوه بر حضور فیزیکی به‌عنوان رزمنده، کمک به نیازهای فنی و تخصصی در جبهه‌ها، تلاش خلاقانه به‌منظور تهیه وسایل و تجهیزات جدید برای تسهیل امور و برتری در میدان رزم شد که این وظیفه را به جهاد دانشگاهی سپردند.

22 آبان ماه سال 1369 شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی را به‌عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی، خدماتی کشور معرفی کرد و علاوه بر وظایف محوله انجام فعالیت‌های علمی و فرهنگی نیز بر عهده این نهاد اجتماعی گذاشته شد.

جهاد دانشگاهی در راستای اهداف و وظایف خود در سال 1372 اقدام به تأسیس مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک مؤسسه غیرانتفاعی از نوع دوم کرد که شعبه‌های این مؤسسه در اهواز، اصفهان، رشت، همدان، کاشمر، اردکان، اشکذر و یزد راه‌اندازی شد؛ جهاد دانشگاهی نهادی عمومی و غیردولتی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، از لحاظ اداری، استخدامی و مالی بوده و تابع مقرراتی است که به تصویب هیئت‌امنای جهاد دانشگاهی برسد.

گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در سطح جامعه برای رسیدن به خوداتکایی، توسعه امور فرهنگی با همکاری حوزه و دانشگاه و گسترش طرح‌های کاربردی به‌منظور به‌کارگیری نتایج پژوهش از اهداف تعیین‌شده برای جهاد دانشگاهی بوده و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی، مقابله با غرب‌زدگی، انجام تحقیقات کاربردی، پیگیری طرح‌های تحقیقاتی جهاد، ارائه خدمات علمی و فنی، حمایت از دانشجویان و پژوهشگران مستعد، اجرای دوره‌های رسمی آموزش‌های علمی، کاربردی و ایجاد زمینه‌هایی برای اشتغال بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از وظایف تعریف‌شده این مرکز است.

جهاد دانشگاهی طی مدت فعالیت در استان همدان همچون سایر نقاط کشور اقدامات و دستاوردهای قابل توجهی داشته که پرداختن به آن‌ها به‌طور مفصل نیاز به تهیه خبری مدون دارد. به‌منظور پرداختن به اقدامات و دستاوردهای اخیر گفت‌وگویی با رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

علی کلانترنیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به فعالیت چهار معاونت پژوهشی، آموزشی و اشتغال، فرهنگی و پشتیبانی در مرکز جهاد دانشگاهی همدان اظهار کرد: واحدهای پژوهشی جهاد دانشگاهی در سراسر کشور توفیقات مؤثر و تأثیرگذاری داشته و متناسب با نیازهای جامعه و مردم بر مبنای شعار «پلی میان جامعه و دانشگاه» اقدامات خوبی انجام داده است.

وی در ادامه با بیان اینکه پژوهشگاه رویان نامی آشنا برای همگان است، گفت: این پژوهشگاه توانسته با دستاوردهای بی‌شمار در کشور همچون سلول‌های بنیادی یکی از افتخارات جهاد دانشگاهی در ایران و جهان باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان بیان کرد: دکل‌های حفاری چاه‌های نفت، فرستنده‌های پرقدرت رادیویی و پژوهشگاه‌های متعدد از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهشی و دانش‌بنیان است.

کلانترنیا با بیان اینکه در مجموع جهاد دانشگاهی دارای دو دانشگاه و سه خبرگزاری ایسنا، ایکنا و سیناپرس است، افزود: شعب استانی این خبرگزاری‌ها در استان، در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به فعالیت جهاد دانشگاهی واحد همدان با توجه به ظرفیت‌های موجود استان، تصریح کرد: در حوزه پژوهش و فناوری با تکیه بر ظرفیت‌های بومی و استانی، مرکز خدمات تخصصی فنّاوری سفال از سال 1395 راه‌اندازی و کتیبه‌های سفالی ساختمانی تولید شد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان ادامه داد: با به‌کارگیری شیوه‌های دانش‌بنیان توانستیم از سفال به‌صورت کاربردی‌تر و در صنعت ساختمان‌سازی به‌ویژه در نمای ساختمان‌ها استفاده کنیم.

کلانترنیا با تأکید بر اینکه آماده عرضه کتیبه‌های سفالی به بازار هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با همکاری شهرداری همدان، دیوارنگاره شهدای شهر در هر محله با این فنّاوری ساخته و نصب می‌شود.

وی به مقاوم بودن کتیبه‌های سفالی تولید شده در برابر تنش‌های حرارتی و محیطی اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به شرایط آب و هوایی استان همدان می‌توان در سطح وسیع‌تری از این تکنولوژی در ساختمان‌ها و نمای شهری بهره برد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان در ادامه با اشاره به در حال اتمام بودن پروژه مرکز ناباروری، اظهار کرد: این مرکز شامل یک درمانگاه عمومی با رویکرد درمان زنان، یک آزمایشگاه ژنتیک به همراه تشخیص طبی، کلینیک و مرکز تخصصی ناباروری به‌عنوان برندی در منطقه غرب کشور خواهد بود که در ماه‌های آینده با کمک و همراهی مسئولان استان راه‌اندازی خواهد شد.

کلانترنیا در ادامه نیز خبر داد: مجوز سلامت‌سازی طب سنتی از دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا به‌تازگی اخذ شده و در ماه‌های آینده راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به ارائه خدمات مرکز خدمات تخصصی سلامت شغلی و طب کار به کارخانه‌ها، شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی و افراد بدون استخدامی بیان کرد: افتتاح بخش جدید پاتولوژی در آزمایشگاه تشخیص طبی از دیگر فعالیت‌های جهاد در حوزه سلامت است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان با بیان اینکه مرکز نوآوری و اشتغال جهاد با توجه به ظرفیت‌های استان همدان در حال فعالیت است، افزود: دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی همزمان با 31 استان در کشور با ایجاد اشتغال برای 54 هزار نفر راه‌اندازی که سهم همدان دو هزار و 100 نفر در نظر گرفته شده است.

کلانترنیا با اشاره به ثبت‌نام قریب به سه هزار نفر در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی تصریح کرد: این طرح در سه فاز نیازسنجی، توانمندسازی و آموزش و اتصال به بازار در حال اجرا است که تا کنون نزدیک به 320 نفر از متقاضیان طرح به بازار کار ورود کرده‌اند.

وی مرکز کوتاه‌مدت جهاد دانشگاهی را از دیگر مراکز فعال در این مجموعه دانست و ادامه داد: در این مرکز مهارت‌های منجر به اشتغال شامل دوره‌های تکنسین داروخانه، تعمیرات موبایل و دستیار دندان‌پزشک ازجمله مهارت‌های پرطرفدار در این مرکز هستند که به فراگیران آموزش داده می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان خاطرنشان کرد: مرکز مشاوره و کلینیک خانواده نیز از زیرمجموعه‌های معاونت آموزشی این واحد بوده که با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و بهزیستی در حال خدمت‌رسانی به عموم مردم در زمینه طلاق است.

کلانترنیا در ادامه به فعالیت‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و یادآور شد: تأسیس خبرگزاری تخصصی سیناپرس با هدف پیگیری اخبار علم و فناوری از فعالیت‌های مهم معاونت فرهنگی است و جهاد دانشگاهی همدان دومین استان در راه‌اندازی این خبرگزاری بوده است؛ البته مجوز انتشارات و نشر کتاب در حوزه معاونت فرهنگی اخذ شده و در این زمینه آمادگی لازم برای انتشار کتب دانشگاهی وجود دارد.

وی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویی، عصر شعر طنز کرونا و مسابقه مناظره دانشجویی را ازجمله برنامه‌های معاونت فرهنگی برشمرد و اظهار کرد: پایش سند ارتقای زنان در استان همدان، برگزاری مسابقه دفاع سه دقیقه‌ای، برگزاری نشست‌های تخصصی با عناوین کرونا و دولت، کرونا و خانواده، کرونا و پژوهش و کرونا و رسانه، برگزاری نشست تخصصی بررسی نقش و جایگاه زنان در خانواده با الهام‌گیری از واقعه عاشورا، برگزاری اردوهای ایران مرز پرگهر با هدف معرفی توانمندی‌های استان و تهیه کلیپ‌های کوفی و عاشورا با سخنرانی نماینده ولی‌فقیه در استان از دیگر برنامه‌ها در این حوزه بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان گفت: تهیه کلیپ‌های «خانواده در قرآن» در ایام ماه مبارک رمضان، تهیه کلیپ‌های «قطره‌ای از دریا» با هدف بررسی ویژگی‌های مدیران جامعه اسلامی با تأسی از نهج‌البلاغه، راه‌اندازی باشگاه تعاون و کارآفرینی در جهاد دانشگاهی، برگزاری کارگاه‌های کارآفرینی مسابقه کتاب‌خوانی خطبه غدیر که با حضور 300 نفر شرکت‌کننده نیز در حوزه برنامه‌های معاونت فرهنگی است.

کلانترنیا اجرای طرح مطالعاتی مشاغل خانگی استان همدان را از دیگر برنامه‌ها در حوزه معاونت فرهنگی دانست و بیان کرد: توزیع 110 بسته مواد غذایی به مناسبت عید غدیر و اجرای نظرسنجی انتخاباتی در پنج موج توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران به‌عنوان یکی از دقیق‌ترین نتایج در وقایع سیاسی همچون پیش‌بینی انتخابات نیز در این حوزه به انجام رسید.

وی با بیان اینکه به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی برگزاری عصر شعر دلتنگی با دریافت 270 اثر در قالب شعر، دلنوشته، عکس و خوشنویسی با موضوع شهادت سپهبد سلیمانی برگزار شد، افزود: از این تعداد اثر ارسالی 105 اثر در قالب شعر، 85 دلنوشته، 23 اثر خوشنویسی و 57 قطعه عکس بود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان تصریح کرد: مسابقات کتاب‌خوانی با عناوین «فاتح قدس» در راستای کنگره شهدای دانشجو، «خس بی‌سر و پا» و «فتح خون» برگزار و دیدار با خانواده شهیدان صفری، اصیلی و غفاری از دیگر برنامه‌های در حوزه معاونت فرهنگی بوده است.

کلانترنیا در پایان به برنامه‌های آینده معاونت فرهنگی اشاره کرد و یادآور شد: راه‌اندازی مؤسسه فرهنگی هنری جهاد دانشگاهی، برگزاری جشنواره منطقه‌ای پادکست دانشجویی و اعطای تندیس فداکاری به سه خانواده شهدای مدافع سلامت استان ازجمله این برنامه‌ها خواهد بود.

جهاد دانشگاهی واحد همدان اقدامات و دستاوردهای بسیاری داشته و شاید از تلاش‌ها برای به ثمر رسیدن پروژه مرکز ناباروری در ماه‌های آینده و اخذ مجوز سلامت‌سازی طب سنتی از دانشگاه علوم پزشکی همدان و راه‌اندازی این مرکز در آینده بتوان به‌عنوان اقدامات شاخص این مرکز در سال جاری نام برد و امید می‌رود با توجه به برنامه‌های پیش‌بینی شده در حوزه فرهنگی نیز شاهد رشد قابل توجه اقدامات در این حوزه باشیم.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/46367