کد خبر : 46375
تاریخ : 1400/7/4
گروه خبری : استان‌ها

مشکلات تولیدکنندگان کردستان مضاعف است؛

دوری از مراکز صنعتی، چالش تولیدکنندگان کردستانی

سنگ‌اندازی‌ها طرح توسعه سفال پارسال را متوقف کرد

شرایط امروز صنعت در همه دنیا رو به وخامت رفته است و اخیراً سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) داده‌های جدیدی درباره شاخص تولید صنعتی در 49 کشور منتشر کرد که حدود 87 درصد ارزش افزوده تولید در جهان را نشان می‌دهد؛ مقایسه داده‌ها نشان می‌دهد که مارس 2020 نسبت به دسامبر2019 تقریباً 81 درصد کشورها به‌طور متوسط 6 درصد کاهش تولید صنعتی را تجربه کرده‌ و داده‌های ‌ماه آوریل 2020 در مقایسه با دسامبر 2019 نشان از افت 20 درصدی این تولیدات صنعتی در 93 درصد کشورها داشته است و این یعنی در مدت فقط یک‌ماه 14 درصد از تولیدات صنعتی کاسته شده است.

بخش صنعت، واحدهای تولیدی بسیاری را شامل شده و از بخش‌های مهم زیرگروه صنایع و معادن است که عملکرد واقعی بخش تولید در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها را نشان می‌دهد، متأسفانه طی سال‌های اخیر رکود و وضعیت نابسامانی را در بخش صنعت و تولید شاهد هستیم؛ آمار و گزارش‌های روزانه در خصوص وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی در ایران بعضاً گواه بر شرایط نامناسب حاکم بر بخش صنعت در کشور بوده و دراین‌بین مدتی پیش گزارشی در یکی از نشریات کشور منتشر و عنوان شد که طی هشت سال اخیر یک‌هزار کارخانه در کشور تعطیل شده‌ است که چهار واحد آن در کردستان قرار داشت.

تیرماه سال جاری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به صدور 927 پروانه بهره‌برداری برای واحدهای صنعتی در این استان عنوان کرد: از این تعداد 178 واحد به معنای 20 درصد آن‌ها راکد و مابقی فعال و نیمه فعال هستند و از مجموع واحدهای تولیدی بخش صنعت استان 480 واحد کمتر از 10 نفر، 396 واحد 10 تا 50 نفر، 29 واحد 50 تا 100 نفر و 22 واحد بالای 100 نفر اشتغال دارند.

خبر مذکور در خصوص وضعیت صنایع کردستان و اظهارات عنوان شده ما را برآن داشت تا این موضوع را از مدیرعامل شرکت سفال پارسا به‌عنوان یکی از صنعتگران و تولیدکنندگان این استان جویا شویم که در ادامه می‌خوانید:

احمد کنعان‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات روزافزون فعالان صنعتی در حوزه تولید اظهار کرد: متأسفانه بحث تولید در سراسر کشور ما دچار مشکل شده اما در استان کردستان این مشکلات مضاعف است.

وی دلیل اصلی مشکلات مضاعف صنعتگران و تولیدکنندگان در استان کردستان را فاصله از مراکز صنعتی کشور دانست و گفت: در تأمین قطعات و دستگاه‌ها با توجه به فاصله از مراکز صنعتی مشکل داریم و هزینه تولید نیز با توجه به این مباحث بالا است.

مدیرعامل شرکت سفال پارسا بیان کرد: با وجود مشکلات ذکر شده دولت نیز هیچ‌گونه مساعدت و کمکی ازنظر تسهیلات بانکی و یا کمک فنی به فعالان عرصه تولید و صنعت ندارد درحالی‌که در کل دنیا دولت‌ها صنایع کوچک را حمایت می‌کنند.

کنعان‌زاده افزود: به‌عنوان‌مثال تعداد بالایی تولیدکننده آجر و سفال در اصفهان داریم که مشکلات چندانی ندارند ولی ما به‌عنوان تنها تولیدکننده استان کردستان در این بخش باید قطعات و دستگاه‌های مورد نیاز را ازآنجا تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه طی هشت سال دولت گذشته هیچ‌یک از متولیان صنعت استان کردستان را ندیدیم، تصریح کرد: از آن‌ها انتظار رسیدگی به مشکلات را نداشتیم فقط به‌منظور بررسی فعال بودن یا نبودن واحدها سری به ما زده و از مجموعه بازدید می‌کردند.

مدیرعامل شرکت سفال پارسا ادامه داد: سنگ‌اندازی‌هایی در مسیر تولید و فعالیت صنعتگران وجود دارد و مجلس فعلی طرحی برای قیمت گاز مصرفی واحدهای تولیدی و صنعتی داد که باید 30 درصد قیمت گاز مصرفی پتروشیمی را پرداخت کنیم که نمی‌توانیم با نوسانات موجود خود را با قیمت‌ها تطبیق دهیم.

کنعان‌زاده با بیان اینکه متأسفانه متولیان امر صنعت نیز نمی‌دانند باید چه اقدامی انجام دهند، خاطرنشان کرد: حتی از تولیدکننده سؤال نمی‌کنند با توجه به عدم افزایش درآمد، میزان محاسبه قیمت گاز و برق این واحدها چگونه باشد؛ وضعیت کنونی با توجه به ثابت بودن قیمت تولیدات و حتی معکوس بودن در برخی موارد منطقی نیست.

وی به ارائه طرح توسعه‌ای واحد تولیدی خود در سال 92 اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به سنگ‌اندازی‌های بسیار برای اخذ مجوز در این راستا عطای آن را به لقایش بخشیدیم. با چنین شرایطی هیچ‌کس حاضر به انجام کار صنعتی در این استان نیست.

مدیرعامل شرکت سفال پارسا اظهار کرد: با توجه به پیشرفت‌های امروزی در صدور مجوزها نباید مشکلات کنونی وجود داشته باشد؛ متأسفانه در برخی دستگاه‌ها مسئولان با حب و بغض کار می‌کنند؛ در صورت وجود سامانه‌هایی به این منظور در دستگاه‌های مختلف و صدور مجوز از این طریق، بسیار بهتر خواهد بود.

کنعان‌زاده با بیان اینکه به دلیل سنگ‌اندازی‌ها طرح توسعه واحد خود را لغو کردم، گفت: ساختمان آن نیز نیمه‌کاره در محوطه باقی مانده است چراکه از بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌ها و مراجعات خسته و دلسرد شدم.

وی با تأکید بر اینکه در صورت موافقت با طرح توسعه‌ای به‌طور قطع شاهد افزایش ظرفیت تولید و به‌دنبال آن ایجاد اشتغال در استان بودیم، بیان کرد: اکنون 22 نفر به‌صورت مستقیم در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند که در صورت موافقت با طرح توسعه‌ای این ظرفیت به حدود 65 نفر افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت سفال پارسا افزود: متأسفانه شرکت‌های خدمات‌رسان آب، برق و گاز با واحدهای تولیدی و صنعتی همراهی لازم را ندارند. مشکل ما نیز همچون سایر واحدها در این خصوص است درحالی‌که در حوزه تولید بحث اقتصاد و درآمد متغیر بوده و یک روز مشکلی در بحث پرداخت قبوض نیست و زمانی هم ممکن است به دلیل درآمد کم مشکل پرداخت باشد.

کنعان‌زاده با اشاره به فعالیت 17 ساله خود در این عرصه تصریح کرد: طی سال‌های اخیر متأسفانه به دلیل مشکلات موجود، کاهش تولید و تعدیل نیروی کار داشتیم که در صورت حمایت شاهد رونق تولید و اشتغال بیشتر در استان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اکنون تولید شرکت، مصرف داخل استان را تأمین می‌کند، ادامه داد: امکان افزایش تولید، ارسال به سایر استان‌ها و حتی صادرات به کشور عراق وجود دارد، البته با توجه به کاهش تولیدات دیگر صادرات نداریم.

مسائل و مشکلات موجود در مسیر صنعت و تولید قابل انکار نیست، طی سال‌های گذشته به جای حل و رفع آن‌ها با بهانه‌هایی از سنگ‌اندازی در صدور مجوز تا راه نیامدن با صنعتگران در مباحث مختلف مشکلات دوچندان شده است، این موضوع در سراسر کشور تسری یافته و به یک استان و یا یک شهر محدود نیست؛ اکنون که ارزآوری و کاهش وابستگی نیازمند رونق‌بخشی به بخش تولید و صنعت است هر روز شاهد گلایه‌مندی فعالان در این عرصه هستیم و عزمی بر حل مشکلات در این بخش نیست.

استان کردستان با وجود ظرفیت‌های فراوان و با توجه به نزدیکی به مرز و صادرات، هنوز در بخش صنعت ضعیف است و واحدهای صنعتی موجود در آن با مسائل و مشکلات بسیاری دست‌ و پنجه نرم می‌کنند که دلیل عمده این مشکلات را دوری از مراکز صنعتی و به‌دنبال آن سختی در تهیه دستگاه و قطعات می‌دانند که البته این یک‌طرف ماجراست و اگر مسئولان مربوطه در استان به بحث صنعت و تولید اهمیت می‌دادند دوری از مراکز صنعتی مشکل غیرقابل حلی نبوده و نیست و هستند استان‌هایی که با وجود فاصله بیشتر در عرصه صنعت و تولید موفق عمل کرده‌اند.

البته طی سال‌های اخیر چند سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت کردستان انجام شد که تعدادی از این واحدها به نتیجه رسید و تولید در آن‌ها جریان دارد و برخی دیگر با وجود مشکلات بسیار به تعطیلی کشیده شد، اکنون نیز سنگ‌اندازی‌ها مانع از فعالیت برخی فعالان در این عرصه شده است؛ شرکت سفال پارسا که از سال 1392 اقدام به ارائه طرح توسعه‌ای این واحد تولیدی کرده هنوز به نتیجه نرسیده و ساختمان جدید آن نیمه‌کاره رها شده است، این موضوع نشان از عدم همراهی مسئولان و دستگاه‌های مربوطه در بحث صنعت و تولید بوده و نگاه ویژه در این مباحث امری ضروری است تا استان کردستان نیز همچون دیگر استان‌ها با رونق‌بخشی در بخش صنعت و تولید از مزایای آن به‌ویژه در بحث صادرات با توجه به فرصت نزدیکی به مرز بهره‌مند شده و علاوه بر آن ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی نیز در استان محقق شود.

در صورت ادامه این روند در برخورد با صنعتگران و تولیدکنندگان در استان کردستان و عدم حمایت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها، سرمایه‌گذاران نه‌تنها تمایلی به سرمایه‌گذاری در این استان نخواهند داشت بلکه به‌مرور از استان رفته و ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را در استان‌های موفق دیگر در این حوزه هزینه کنند که این امر در تناقض با توصیه و تأکید رهبر معظم انقلاب در توجه به تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی است که باید مورد توجه مسئولان امر و به‌ویژه مدیریت ارشد استان و ملزم کردن متولیان امر در تسهیل امور مربوط به تولیدکنندگان در بخش صنعت قرار گیرد.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/46375