کد خبر : 46793
تاریخ : 1400/7/18
گروه خبری : سلامت

تصفیه فوری آب شرب به کمک قرص‌های هیدروژل

بر اساس برآوردهای انجام شده، تقریباً یک سوم جمعیت جهان به آب آشامیدنی تمیز دسترسی ندارند و تنها نیمی از مردم می‌توانند تا سال 2025 در مناطق دارای آب آشامیدنی تمیز زندگی کنند؛ بنابراین لازم است تا برای نجات و بهبود زندگی افراد در آینده راه حلی برای رفع این مشکل ارائه شود.

دانشمندان و مهندسان دانشگاه تگزاس در آستن، موفق به ساخت یک قرص هیدروژل شده اند که به سرعت آب آلوده را تصفیه می‌کند. یک عدد از این قرص می‌تواند در کمتر از یک ساعت، یک لیتر آب رودخانه را ضدعفونی کرده و آن را برای نوشیدن مناسب کند.

گیهوا یو، استادیار گروه مهندسی مکانیک واکر، دانشکده مهندسی Cockrell، معتقداست: با توجه به کارایی آسان و برخی از ویژگی‌های بالقوه این هیدروژل‌ها می‌توان به جلوگیری از کاهش و جبران کمبود آب آشامیدنی در آینده کمک کرد. هرچند امروزه یکی از راه‌های تصفیه آب، جوشاندن است اما این کار‌ها نه تنها انرژی، زمان و کار زیادی را به همراه خواهد داشت بلکه انجام این کار برای برخی افراد در بخش‌هایی از جهان که به منابع لازم دسترسی ندارند امکان‌پذیر نخواهد بود. این درحالی است که یک قرص هیدروژل که توسط مهندسان دانشگاه تگزاس در آستن ساخته شده می‌تواند یک لیتر آب رودخانه را طی یک ساعت یا کمتر از آن تصفیه کند.

استفاده از این روش علاوه بر این که به انرژی خاصی نیاز ندارد و هیچ عوارضی را هم به همراه نخواهد داشت؛ به کمک این روش می‌توان تقطیر خورشیدی (استفاده از نور خورشید برای جدا کردن آب از آلودگی‌های مضر از طریق بخار شدن) را با صرف زمان کمتری انجام داد.

سیستم‌های تقطیر خورشیدی اغلب با مسائل مربوط به رسوب زیستی، تجمع میکروارگانیسم‌ها روی تجهیزات که باعث خرابی آن‌ها می‌شود مواجه می‌شوند؛ درحالی که با هیدروژل‌های باکتری‌کش می‌توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد.

کیث جانستون، پروفسور گروه مهندسی شیمی مک کتا که همکاری این پروژه را بر عهده داشت، می‌گوید: ایده استفاده از هیدروژل‌ها برای تصفیه آب توسط یک دانشجوی کارشناسی ارشد و به‌طور غیرمنتظره کشف شده است.

این تیم در کنار تلاش‌های متعدد برای تجاری سازی نمونه اولیه هیدروژل‌ها برای تصفیه آب، سعی بر تولید انواع مختلفی از هیدروژل‌ها برای بهبود خنثی‌سازی عوامل بیماری‌زا و ویروس‌ها در آب دارند.

محققان براین باورند که هرچند افزایش مقیاس هیدروژل‌ها و فرآیندهای سنتز آن ساده و همچنین مواد ساخت آن‌ها ارزان است اما به راحتی شکل و اندازه هیدروژل‌ها قابل کنترل و انعطاف‌پذیر خواهند بود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/46793