کد خبر : 47174
تاریخ : 1400/7/26
گروه خبری : استان‌ها

انتظار متخصصان شهر از شهردار جدید

عراقچیان: شهردار همدان تکلیف پروژه‌های نیمه کاره را مشخص کند سروش: ضرورت پاسداشت معماری اصیل همدان سجادزاده: تعامل با بدنه دانشگاهی برای جلوگیری از آزمون و خطا در پروژه‌ها اردلان: لزوم همترازی توجه به زیباسازی شهر با پروژه عمرانی

از سوی دیگر ‌یکی از مهم‌ترین مشخصات یک شهردار کارآمد، توانمندی ایجاد هماهنگی میان افراد حقیقی و حقوقی با منافع رقابتی در حوزه شهری است، به بیان دیگر یکی از اصلی‌ترین اقداماتی که شهردار باید انجام دهد، ایجاد هماهنگی میان مثلثِ سیاستمداران مؤثر در حوزه مدیریت شهری، مردم و بدنه کاری مجموعه شهرداری است زیرا گاهی منافع هر یک از سه ضلع این مثلث در تضاد با یکدیگر قرار می‌گیرد.

از طرفی همگان بر این امر واقف هستند که بنیان و اساس برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات شهردار موفق را شهروندان و نیاز‌های آنان تعیین می‌کند به تعبیر بهتر مردم زمانی با برنامه‌های اعلامی از سوی شهرداران همراهی خواهند کرد که بدانند دغدغه اصلی شهردار شهرشان دغدغه‌های آن‌هاست نه سلیقه‌های شخصی ناهمگون با جامعه شهری پس هر پروژه عمرانی یا خدماتی باید متناسب با نیازها و نظرات مردم تعریف و اجرا شود.

به بیان دیگر شهردار خوب باید برنامه دقیقی برای ایجاد تحولی بنیادین در فرهنگ سازمانی مجموعه تحت مدیریت خود ارائه و اجرا و همچنین با توجه به اینکه شهرداری‌ها علیرغم وظایف و خدمات گسترده خود، به‌واسطه ذهنیت سنتی گذشته، هنوز جایگاهی که باید و شاید در نگاه شهروندان ندارند، یکی از مهم‌ترین وظایف شهردار، اصلاحِ هرچه بیشتر این نگاه است که این مهم در گرو بهبود روش‌های ارتباطی و روش‌های ارائه خدمات به عموم جامعه شهروندی است.

از سوی دیگر شهردار خوب باید بتواند در زمان نیاز تصمیمات سختی بگیرد و در این مسیر نباید مانند برخی سیاستمداران که محبوبیت عمومی برایشان در صدر اولویت‌ها قرار دارد،‌ عمل کند.

از سوی دیگر از آنجا که مردم دوست دارند در انجام امور شهری به شمار آمده و بخشی از یک تلاش مشترک برای پیشبرد اهداف و رسیدن به چشم‌اندازهای ترسیم شده برای شهر خود باشند، شهردار موفق باید در ابتدای کار خود مشخص کند چه نقشی را برای حضور مستقیم و غیرمستقیم مردم و مجموعه‌های مردم‌نهاد در مدیریت شهری در نظر گرفته و در عمل نیز به آن متعهد باشد.

از سوی دیگر از آنجا که کلیه اقدامات و تصمیم‌گیری‌های شهردار موفق باید مبتنی بر یک خرد کارشناسانه و به دور از احساس باشد، وی باید از ظرفیت دانشگاه‌ها و مجموعه‌های پژوهشی در پیشبرد اهداف و برنامه‌ریزی‌های استراتژیک مدیریت شهری استفاده کند. دراین بین آنچه مهم است اینکه وجود نخبگان در شهر موجب تقویت نقاط قوت و از بین رفتن نقاط ضعف در شهر می‌شود و باید استعداد‌های نخبگان به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، به گونه‌ای که یک شهر خوب تنها در زیر سایه همدلی و مشارکت تمام اقشار جامعه ساخته می‌شود و می‌توان با استفاده از تخصص و بهره‌مندی از دانش تمام صاحبان اندیشه در مسیر پیشرفت و اعتلا گام برداشت. حال آنکه طی سال‌های اخیر یقیناً کارهای خوبی در حوزه مدیریت شهری به همت شهرداران و اعضای پیشین شورای اسلامی شهر رقم خورده و برخی از این فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف به‌ویژه رسیدگی به مناطق حاشیه‌ای در مباحث زیرساختی در بخش‌های مختلف عمرانی، زیباسازی، توجه به فضای سبز و ایجاد تفرجگاه‌ها قابل تقدیر بوده اما در برخی از بخش‌ها همچون پیوست‌نگاری پروژه‌های عمرانی و حتی توجیه‌دار بودن برخی پروژه‌ها همواره برخی انتقادات به عملکرد مدیریت شهری وارد بوده به نحوی که در حال حاضر، نیمه‌تمام ماندن پروژه‌هایی همچون تقاطع غیر همسطح و پارکینگ‌های آقاجانی‌بیگ و موزه میدان امام (ره) و نیز ناکارآمدی اجرای برخی پروژه‌ها و در واقع شکست خوردن آن‌ها همچون پیاده‌راه‌های اکباتان و نیز بلوار ارم از این دست پروژه‌ها است. براین اساس با توجه به انتخاب و تأیید شهردار همدان از سوی شورای اسلامی و به تبع آن وزارت کشور برآن شدیم تا در خصوص توقع نخبگان این حوزه از شهردار جدید با تعدادی از فرهیختگان این حوزه‌ها گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

استادیار معماری دانشکده هنر و معماری با بیان اینکه در همدان کارهای نیمه‌تمام در حوز شهری بسیار است که انتظار می‌رود شهردار جدید همدان نسبت به تعیین تکلیف آن‌ها و در عین حال در برخی موارد نسبت به اتمام آن اقدام کند گفت: به عنوان مثال پارک 100 هکتاری ولایت و پار ک 240 هکتاری اکباتان از آن دست پروژه‌هایی است که باید سریعاً تعیین تکلیف شود چراکه از نظر من این دو پروژه توجیهات لازم در عرصه پروژه‌های شهر را ندارند.

محمدرضا عراقچیان با تأکید براینکه اتمام برخی پروژه‌‌ها نیز می‌بایست از سوی شهردار جدید در دستور کار باشد ابراز کرد: پروژه‌هایی همچون تقاظع غیر همسطح شهید همدانی از این دست پروژه‌ها است.

وی با تأکید بر لزوم همصدایی شورا و شهرداری اذعان کرد: این دو نهاد در عرصه مدیریت شهری نیازمند اتاق فکر مشترک بوده تا بتوانند یک صدا به دنبال پیشبرد اهداف باشند.

وی با تأکید براینکه توجه به عدالت اجتماعی در اجرای پروژه‌ها نیز از دیگر انتظاراتی است که از شهردار آتی همدان می‌ توان داشت ابراز کرد: این مهم در دیدار شورای اسلامی و شهر همدان با نماینده ولی فقیه در استان نیز از سوی آن‌ها مطرح شد به طوری‌که انتظار می‌رود در اجرای پروژه‌های عمرانی علاوه بر پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توجیه عدالتی نیز مورد توجه قرار گیرد به طوری‌که فقط یک یا دو منطقه از شهر از پروژه‌های عمرانی برخوردار نشوند بلکه از طریق به‌کارگیری خزانه کل به جای خزانه‌داری منطقه‌ای در همه نقاط شهری براساس نیاز و با نظر کارشناسی نسبت به اجرای‌پروژه‌ها در نقاط مختلف شهر اقدام شود.

این استادیار معماری با اشاره به اینکه آینده‌نگری و درعین حال پیوست‌نگاری لازم برای پروژه‌های آتی نیز از دیگر الزاماتی است که باید از سوی شهرداری جدید مورد توجه قرار گیرد ابراز کرد: پیش از اجرای هر گونه پروژه‌‌ای می‌بایست این مهم در دستورکار قرار گیرد.

دیگر استادیار معماری با تأکید براینکه شهر تجلی‌گاه ارزش‌ها و فرهنگ‌های انسانی بوده و بخشی از این ارزش‌ها به‌صورت مناظر و سیماهای فرهنگی درساخت شهرها آشکار می‌شود گفت: همدان در عرصه معماری جزء پنج شهر نخست کشور است بنابراین حفظ و صیانت از این میراث فرهنگی می‌بایست اصلی‌ترین رویکرد شهردار جدید باشد.

محمد مهدی سروش با تأکید براینکه همدان بنا به برخوداری از جایگاه معماری ویژه در سطح ملی توانسته عنوان شهر تاریخ و تمدن را به خود اختصاص دهد بنابراین پاسداشت این ظرفیت از طریق حفاظت و صیانت از معماری شهری همدان به وسیله مرمت خانه‌های تاریخی و واجد ارزش یکی از بدیهی‌ترین الزاماتی است که می‌بایست ازسوی شهرداری همدان مورد توجه قرار گیرد اذعان کرد: ساخت هر شهر از یکسو نمایانگر هماهنگی فضای کالبدی شهر با شرایط، عوامل، زمان و از سوی دیگر گویای چگونگی جریان فعالیت‌های اصلی شهر است، تجلی این اصول و اعتقادات در شکل‌گیری فضاهای شهری، نشان از این واقعیت دارد که هرچه بنیادهای فرهنگی ملتی استوارتر و ریشه‌دار تر باشد از طرفی این‌گونه عوامل در بسیاری موارد به‌صورت قاطعی در تعیین شکل شهر و زیستگاه‌های انسانی مؤثر بوده است.

وی ادامه داد: اما متأسفانه طی چند سال اخیر شهرداری به بهانه سست شدن بنیان خانه‌های قدیمی به جای حفاظت از معماری اصیل در همدان و بهره‌گیری از علم مرمت که خانه‌های قدیمی را با هر وضعیت می‌توان احیا کرد نسبت به تخریب آن ‌ها اقدام می‌کند.

استادیار معماری با اشاره به اینکه امروز به جای بهره‌مندی از دانش معماران معاصر از طریق الگوپذیری از خانه‌هایی که توسط اساتیدی همچون استاد قهوه‌ای، جاوید و یا استاد مددی ساخته شده‌اند در جای‌جای شهر شاهد بر افراشته شدن خانه‌ها با نمای رومی هستیم که اصالت و هویت شهری همدان را دچار خدشه می‌کند، تصریح کرد: توجه به این مقوله و جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی در حوزه معماری یکی از اصلی‌ترین ضرورت‌ها در حوزه صیانت معماری اصیل همدان است.

استادیار شهرسازی با تأکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی اساتید و دانشگاهیان در حوزه شهرسازی عدم توجه به دستاوردهای علمی و پژوهشی در قالب پایان‌نامه، رساله و حتی کارهای تجربی انجام شده از سوی مدیریت شهری است ابراز کرد: تأثیر این عدم توجه را می‌توان در روند توسعه شهر همدان به وضوح دید.

حسن سجادزاده با اشاره به اینکه این توقع یک خواسته به جا و قابل تأمل محسوب می‌شود، ابراز کرد: این مهم از آنجا نشأت می‌گیرد که شهر یک پدیده چند بعدی است و تنها نمی‌توان آن را یک پدیده مهندسی قلمداد کرد پس نیازمند دریافت مشاوره و تخصص‌ها در بخش‌های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه باید مدیریت شهری و به‌ویژه شهردار ارتباط و تعامل بیشتری با نخبگان و دانشگاهیان در عرصه مدیریت شهری داشته باید، ابراز کرد: این مهم در جلوگیری از آزون و خطا در پروژه و نیز مسیر غلط در روند پروژه‌ها مؤثر خواهد بود.

این طراح شهری با بیان اینکه رسیدن به شهری پایدار نیازمند بهره‌مندی از تخصص است ابراز کرد: این فرایند در قالبها مختلف کمیته‌ها فکری، اتاق‌ها هم اندیشی فکر، بهره‌مندی از طرح‌های پژوهشی معنا پیدا می‌کند.

سجادزاده با تأکید براینکه اجرای هر پروهش شهری چه قبل و چه حین و چه بعد از اجرا نیازمند پیوست‌نگاری در ابعاد مختلف است و از این مهم در به عنوان یک اصل در شهرسازی و طراحی آن یاد می‌شد ابراز کرد: مسئله اینجاست که ین پیوست نگاری از طریق نخبگن و پژوهشگران شهری قابل تدوین است بنابراین تعامل با این عزیزان می‌بایست به یک امر بدیهی در مدیریت شهری بدل شود تا شاهد بروز برخی مباحث و کاستی همچون ناکارآمدی پیاده‌راه‌هایی همچون اکباتان و یا بلوار ارم و یا نواقص طرح‌های جامع و تفضیلی شهری نباشیم.

استادیار گروه فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه علیرغم نظر مخالف برخی کارشناسان نقاشی دیواری جزء گرافیک محیطی به‌حساب می‌آید گفت: درواقع نقاشی دیواری علاوه بر داشتن بار معنایی به ساماندهی محیط به لحاظ بصری کمک می‌کند.

حسین اردلانی با تأکید براینکه خوشبختانه طی یک دهه گذشته در این حوزه شهرداری همدان با به کارگیری تیمی کارآزموده و متبحر از وضعیت خوبی برخوردار است زیرا آنچه در عرصه کارایی نقاشی دیواری از اهمیت بالایی برخوردار است اینکه این هنر به‌نوعی محیط شهری را در راستای ایجاد حس نوستالژی در شهروندان برای آینده و نیز تقویت احساس صمیمیت در حال حاضر بین اهالی یک شهر آذین می‌کند اظهار کرد: درواقع نقاشی دیواری نیز همچون اثر تاریخی می‌تواند برای ما طی سال‌ها خاطره بازی کرده و درعین‌حال به‌عنوان یک هنر معاصر علاوه بر آذین محیط، بر مطلوبیت و سرزندگی شهر می‌افزاید.

وی با بیان اینکه در واقع نقاشی دیواری با ایجاد حس نوستالژی در بین شهروندان احساس تعلق‌خاطر به شهر را افزایش می‌دهد تصریح کرد: نقاشی دیواری و دیوارنگاری ازجمله هنرهایی است که اگرچه سابقه‌ای چند هزارساله در عرصه هنرهای تجسمی ایران دارد، اما در میان هنرهای معاصر با پا گرفتن مرکز زیباسازی شهرداری‌ها در دهه‌های اخیر بود که به‌صورت گسترده به آن توجه شده است.

استادیار گروه فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان با تأکید بر نیازهای امروز جامعه شهری به نقاشی دیواری که همانا ارتقای محیط شهری مطابق با سلیقه مخاطب عام به همراه ایجاد سرزندگی و شادابی روح شهر را دربر دارد، ابراز کرد: برای نائل آمدن به این هدف باید ابتدا تعریف صحیحی از نقاشی دیواری مطرح و وجه تمایز آن با نقاشی و همچنین نقاشی‌های بزرگ مشخص ‌و درعین حال انتظار می‌رود شهردار جدید همچون پروژه‌های عمرانی برای این بخش نیز اهمیت و اعتبار و بودجه لازم را مورد توجه قرار دهد که خوشبختانه توجه این مهم طی سال‌های اخیر از جنس و کیفیت المان‌ها و نقاشی‌های دیواری مشخص است و امید است این رویکرد در مدیریت جدید شهری نیز مورد عنایت و توجه قرار گیرد.

مع‌الوصف همانطور که پیش‌تر عنوان شد انتظار می‌رود شهردار جدید و درعین حال تیم جدید شورای اسلامی همدان به معنای واقعی با شناخت ظرفیت‌ها و داشته‌های شهر و نیز شناخت محدوده‌ها نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌ها و نیز پیشبرد اهداف شهر پایدار و تحقق واقعی کلان‌شهر همدان اقدام کنند حال آنکه رسیدن به به این مقصود نیازمند هم‌آوایی شورا و شهرداری و درعین حال نگاه عدالت‌محورانه است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/47174