کد خبر : 47175
تاریخ : 1400/7/26
گروه خبری : استان‌ها

سپهرغرب از همدان گزارش می‌دهد؛

«سیر سولان» چشم انتظار جهانی شدن

از خاموشی چراغ جشنواره تا دستان خالی از شهرک سیر

استان همدان با 2/1 وسعت و 3/2 درصد جمعیت کشور 2/4 درصد تولیدات بخش کشاورزی، 8/4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، 5/28 درصد از اشتغال 24 درصد از ارزش افزوده استان 3/4 درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور، نقش مهم و سازنده‌ای را در اقتصاد استان و کشور دارا است.

این استان در تولید بسیاری از محصولات حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و نه‌تنها قطب تولید آن محسوب می‌شود بلکه اشتغال‌زایی مناسب، درآمدزایی و حتی ارزش افزوده را نیز در آن مسیر به همراه داشته است.

استان همدان در زمینه تولید محصولاتی چون سیب‌زمینی، گردو، سیر خشک، انگور، یونجه، جو، گیاهان دارویی و چغندر قند دارای رتبه‌های اول تا پنجم کشوری و در تولید گندم دارای رتبه هفتم است و بخش اعظمی از سهم تولید سیر کشور را دارد.

نیمه مردادماه سال جاری بود که فرماندار همدان از ثبت جهانی سیر استان خبر داد و گفت: 70 درصد کارهای ثبت جهانی سیر انجام شده و ظرف چند ماه آینده اعلام خواهد شد.

محمدعلی محمدی، به پتانسیل همدان در این راستا اشاره کرد و گفت: متأسفانه عایدی این محصول به جیب دلالان می‌رود.

اما حال در این مسیر، بحث ایجاد شهرک تخصصی سیر همدان که در محدوده مریانج و شهرستان بهار مطرح شده بود به سبب مباحث پدافند پیش نرفته است تا زمین و مکان دیگری برای این موضوع در نظر گرفته و اقدامات مطالعاتی پیش رود.

در آن سوتر، شاهدیم که طبق آمارها بیش از 60 درصد سیر استان همدان در روستای «سولان» تولید می‌شود. روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان همدان در استان همدان که کشت اکثر مردم سیر است و همین محصول، باعث اشتغال‌زایی اکثر مردان روستا و ایجاد اشتغال خانگی در این مسیر شده و حتی در زمان کاشت، داشت و برداشت از کارگران روستاهای اطراف استفاده می‌کنند.

تابستان سال‌های 96 تا 98 جشنواره سیر در این روستا برگزار شد که استقبال خوبی به عمل آمد. سولانی‌ها هر ساله جشنواره سیر «سلولان» را برگزار می‌کنند اما با توجه به دنیاگیری کووید 19 متأسفانه این مراسم دو سالی است که برگزار نشده است.

سیر روستای سولان تندی و کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد و همچنین طعم لذیذ و دلچسب آن باعث شده که وزیر امور خارجه ایران اقدام به جهانی کردن این سیر کند. طعم مطبوع و کیفیت سولان سال‌های اول جشنواره سیر را با استقبال خیلی خوبی مواجه کرد اما از سال‌های بعد متأسفانه کشور چین با شروع کشت و کار سیر زیاد و عرضه سیر با کیفیت پایین در جهان باعث کاهش قیمت ناگهانی و عدم خرید سیر توسط کشور‌های دیگر شد.

یعنی به‌نوعی شاهد ربوده شدن گوی صادراتی سیر توسط چین بودیم اما این موضوع باعث دلسردی مردمان سولان نشد و هم‌اکنون تولید این مروارید گران‌بها و اشتغال‌زا همچنان ادامه دارد، اما در این مسیر برای ایجاد زنجیره تولید، جهانی شدن، برگزاری جشنواره‌ها، برندسازی‌ها و غیره چه قدم‌هایی برداشته‌ایم؟

آیا قرار است شهرک تخصصی سیر به سمتی ایجاد شود که سیر سولان با این همه قدمت و تلاش‌های مردمان زحمت‌کش آن در مسیر برندسازی و ثبت جهانی قرار گیرد یا در بحث شهرک تخصصی و دیگر اقدامات در استان، باز هم قرار است که دستان سیرکاران سولان خالی بماند؟

در این خصوص با محمدجواد درویشان، رئیس شورای اسلامی روستای سولان و حبیب حسینی یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیر سولان گفت‌و‌گویی ترتیب داده شد که در ادامه متن این صحبت‌ها را می‌خوانید:

   برای برند سیر تلاش کرده‌ایم/ آن را از ما نگیرند

رئیس شورای اسلامی روستای سولان در گفت‌و‌گو با سرویس کشاورزی سپهرغرب با بیان اینکه تولید سیر سولان از قدمت بسیاری برخوردار است، عنوان کرد: در این راستا با مشارکت اهالی روستا چند دوره جشنواره سیر را برپا کردیم اما بعد از آن اکثر شهرهای داخل استان وارد این عرصه شده و می‎خواهند این برند را به نام خودشان ثبت کنند.

محمدجواد درویشان ادامه داد: این در حالی است که اهالی سولان زحمات زیادی کشیده‌ و اشتغال بسیار مناسبی در راستای تولید سیر ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در روستای سولان اشتغال خاصی وجود ندارد مگر به واسطه تولید سیر، تشریح کرد: هم‌اکنون، سیر سولان حتی به کشورهای دیگری در حوزه صادر می‌شود.

رئیس شورای اسلامی روستای سولان با گلایه‌مندی ادامه داد: با این همه تولید، زحمت و اشتغال‌زایی چرا برند سیر همدان باید به نام روستاهای دیگری بخورد؟ زمانی که در سولان جشنواره برگزار شد، سازمان جهاد کشاورزی همدان و تمامی ادارات خواب بودند. حتی در جشنواره‌های سیر که ما برگزار کردیم هم کمکی نکردند!

درویشان در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه به لحاظ ریالی هیچ کمکی برای برپایی این جشنواره به ما نشد، اظهار کرد: تنها یک سال جهاد کشاورزی 20 میلیون تومان هزینه کرد، درحالی‌که بیش از 150 میلیون تومان این چندساله در این مسیر هزینه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه حال که کار به اینجا رسیده و سیر را به‌عنوان برند مناسبی معرفی کرده‌ایم، همه دنبال این هستند که آن را انحصاری به نام خود داشته باشند، گفت: ما برای برند سیر سولان و سیر همدان تلاش بسیاری کرده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی روستای سولان با بیان اینکه در این محدوده به‌واسطه سیر برای چهار هزار نفر شغل ایجاد شده، گفت: برای 20 هزار نفر هم به‌صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده‌ایم.

درویشان در پاسخ به اینکه در روستای سولان چه قدم‌هایی در بخش فرآوری سیر برداشته شده؟ مطرح کرد: بیشتر سیر سولان به‌صورت فرآوری شده است، در این زمینه هم به‌صورت خانگی و هم به‌صورت صنعتی فعالیت داریم.

وی با اشاره به اینکه سیرهای صادراتی ما به‌صورت فرآوری شده است، اظهار کرد: ما نه‌تنها در روستای سولان فرد بیکار نداریم بلکه سیرها را به افراد دیگری تحویل می‌دهیم تا در خانه آن‌ها را پوست‌گیری کنند.

رئیس شورای اسلامی روستای سولان ادامه داد: حال با این وضعیت، شاهدیم که محدوده‌های دیگری سعی دارند تا برند سیر را به نام خود کنند درحالی‌که در روستای سولان تولید، اشتغال‌زایی و اقدامات بسیاری برای برندسازی سیر صورت گرفته است.

   شهرک تخصصی سیر را به سمت سولان بیاورید

درویشان در ادامه، به ایجاد شهرک تخصصی سیر در همدان اشاره کرد و گفت: ما تمایل داریم تا این شهرک به سمت روستای سولان بیاید اما متأسفانه این موقعیت را از اینجا برده‌اند.

وی در بخش پایانی این گفت‌و‌گو تصریح کرد: اگر این شهرک تخصصی به سمت روستای سولان هدایت شود، همکاری‌های بسیار مناسبی از سوی روستاییان، تولیدکنندگان، کشاورزان، کاسبان و غیره را شاهد خواهیم بود.

   200 خانوار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با ما در رابطه با سیر فعالیت دارند

یکی از تولیدکنندگان سیر استان که از سنین کودکی در عرصه تولید سیر فعالیت داشته در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس کشاورزی سپهرغرب با بیان اینکه امسال وضعیت تولید سیر سولان و میزان آن خوب بود، عنوان کرد: فروش و صادرات نسبت به سال گذشته کمتر بود.

حبیب حسینی با بیان اینکه قیمت سیر سولان همان قیمت سال گذشته است، اظهار کرد: در حال حاضر، قیمت سیر سولان کیلویی از هفت تا 20 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه اهالی روستای سولان در عرصه تولید سیر فعالیت دارند، عنوان کرد: حتی برای پوست‌گیری سیر در کنار روش صنعتی از خانم‌های روستاهای مختلف کمک گرفته می‌شود تا بتوان سیر را پوست‌گیری کرد.

وی با بیان اینکه سیرهای پوست‌گیری شده صنعتی برای استفاده در صنایع غذایی چون سوسیس و کالباس مورد استفاده هستند، مطرح کرد: سیرهایی که برای مصارف دیگر یا صادراتی هستند بایستی مرتب پوست‌گیری شوند بدین ترتیب، از بانوان و به‌صورت مشاغل خانگی در این عرصه استفاده می‌شود که با این روند، برای بسیاری از افراد به واسطه سیر شغل ایجاد شده است.

تولیدکننده و صادرکننده سیر سولان با بیان اینکه حدود چهار تا پنج هزار خانوار در این عرصه فعالیت دارند، گفت: افرادی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با ما در ارتباط هستند 200 خانوار یعنی یک هزار و 500 نفر را شامل می‌شوند.

حسینی با بیان اینکه هم‌اکنون با تجار عراقی و پاکستانی در ارتباط هستیم، اضافه کرد: سیرها را به‌صورت خام یا خرد شده و داخل شیشه صادر می‌کنیم.

وی در تشریح این موضوع مطرح کرد: روستاییان از اول اردیبهشت‌ تا آخر شهریورماه کار پوست‌گیری و از ابتدای تیر تا آخر آذرماه به خشک کردن سیر می‌پردازند.

این تولیدکننده و صادرکننده سیر سولان در بخش پایانی این گفت‌گو در خصوص شهرک تخصصی سیر در همدان نیز مطرح کرد: قرار بود شهرکی برای سیرهای پوست‌کنده ایجاد شود اما این روند تاکنون محقق نشده است، با ایجاد این شهرک تخصصی می‌توان سیرهای سولان را در عرصه مناسب فروش و صادرات قرار داد و زنجیره تولید این محصول را تکمیل نمود.

جایگاه بخش کشاورزی به‌عنوان یک موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی در ساختار شهری و روستایی نه‌تنها تأمین‌کننده غذای جامعه بوده بلکه تعادل امنیت غذایی، اقتصادی، رفاه اجتماعی جامعه و در مجموع امنیت کامل کشور را به‌دنبال دارد.

در این مسیر، استان همدان با توجه به موقعیت جغرافیایی و قدمت کشاورزی در دل خود تولید سیرهای باکیفیتی را دارد که نه‌تنها موجب اشتغال‌زایی، تولید، فروش و صادرات شده بلکه ارزش افزوده و درآمدزایی را نیز به ارمغان آورده است.

تولید محصولی که به‌صورت خام، خشک و فرآوری شده امکان فروش دارد و می‌توان آن را در مسیر گردشگری روستایی و گردشگری کشاورزی نیز وارد کار کرد.

سیر همدان مدتی است که به صادرات چشم دوخته، افزایش تولید را در پیش گرفته که شاهد صادرات سیر به کشورهایی چون عراق، گرجستان، ترکمنستان و سایر کشورهای هم‌جوار نیز بوده‌ایم. باید پذیرفت با معرفی سیر همدان زمینه‌های اشتغال و رشد اقتصادی در همدان فراهم می‌شود.

اما به‌راستی برای سیر سولان با این قدمت، کیفیت و البته تولید مناسب چه قدم‌هایی برداشته‌ایم؟ مردم این روستا حتی در مسیر برگزاری جشنواره‌های متعدد قدم پیش گذاشتند، در راه فرآوری محصولات دست‌به‌کار شده‌اند تا به‌نوعی خام‌فروشی صورت نگیرد و ارزش افزوده‌ای به همراه داشته و زنجیره تولید سیر در این روستا را تکمیل کنند.

به‌صورت خانگی و صنعتی قدم در مسیر فرآوری گذاشته‌اند و همت‌هایشان را نشان داده‌اند و حال، زمان ورود دلسوزانه مسئولان است تا بتوان چراغ این جشنواره‌ها را روشن نگه داشته و قدم‌ها را در مسیر برندسازی و جهانی شدن سیر سولان بردارند تا دستان این روستاییان و کشاورزان از ثمره سال‌ها تلاش و چشم‌انتظاری پُر شود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/47175