کد خبر : 47176
تاریخ : 1400/7/26
گروه خبری : استان‌ها

مردودی آموزش مجازی در روستاهای نهاوند

سرعت اینترنت بلای جان دانش‌آموزان نهاوندی

گستردگی ویروس کرونا و ترس از ابتلای دانش‌آموزان باعث تعطیلی مدارس از روی اجبار و تدریس مجازی شد اما زیرساخت‌های آموزشی ازجمله پهنای باند و در دسترس نبودن تجهیزاتی مانند تبلت و مودم‌های اینترنت پرسرعت همچنین قیمت بالای آن‌ها باعث شد تا آموزش در کشور مختل شود و دانش‌آموزان بر اساس یادگیری‌های فضای مجازی دچار افت تحصیلی شوند.

از طرفی ضعف آنتن‌دهی موبایل و اینترنت در برخی از روستاهای نهاوند ارائه آموزش‌های مجازی دانش‌آموزان و معلمان را با مشکل روبه‌رو کرده است.

در بسیاری از روستاهای نهاوند دانش‌آموزان برای استفاده از اینترنت و موبایل به اجبار باید در نقاط مرتفع روستا همچون دامنه کوه‌ها و یا پشت‌بام‌ها قرار گیرند تا بتوانند از سرعت مطلوب اینترنت بهره‌مند شوند.

بسیاری از اهالی این روستاها دانش‌آموز و دانشجو هستند و در این روزهای کرونایی نیاز وافر به اینترنت و فضای مجازی دارند، اما نبود اینترنت در عصر ارتباطات همواره رنج و سختی روستانشینان را موجب شده و آن‌ها را کلافه کرده است.

عدم دسترسی به اینترنت و حضور دانش‌آموزان سر کلاس‌های درس باعث افت شدید درسی دانش‌آموزان شده به‌طوری‌که تعداد زیادی از دانش‌آموزان ممتاز تحصیلی مردود شدند و یا ترک تحصیل کردند.

در همین راستا و با توجه به آغاز سال تحصیلی و آموزش مجازی در خصوص دسترسی روستاییان به اینترنت و همچنین سرعت آن با تعدادی از دهیاران روستاهای شهرستان نهاوند به گفت‌وگو نشسته که در می‌خوانیم:

دهیار روستای دره‌میرزا از توابع بخش خزل شهرستان نهاوند با بیان اینکه در سال گذشته دانش‌آموزان به دلیل فعال نبودن اینترنت قادر به ادامه تحصیل و آموزش مجازی نشدند، گفت: در سال جاری با پیگیری‌های انجام شده موفق به اخذ یک دکل مخابراتی شدیم و چندین ماهی است که سرعت اینترنت کمی افزایش یافته است.

رحیم فیروزآبادی با بیان اینکه در حال حاضر سرعت اینترنت در روستا 3G است، عنوان کرد: در حال حاضر بعضی از فایل‌های پرحجم آموزشی به‌سختی دانلود می‌شود و دانش‌آموزان باید برای باز کردن یک فایل وقت زیادی بگذارند.

وی ضمن بیان اینکه از 300 نفر جمعیت روستا 20 دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند، افزود: با توجه به لزوم دسترسی و سرعت اینترنت در دنیای امروزی از مسئولان تقاضا داریم فکری به حال سرعت اینترنت و آنتن‌دهی تلفن همراه در روستاها کرده و با اقدامات به‌موقع مردم روستا را از این نعمت بهره‌مند کنند.

دهیار روستا دره‌میرزا با بیان اینکه اکثر خانواده‌ها در روستا فقط از یک گوشی هوشمند برخوردار هستند، گفت: تمام اعضای خانواده مجبورند که از همان یک گوشی در حوزه آموزشی، علمی، فرهنگی و غیره استفاده کنند.

  مردودی دانش‌آموزان ممتاز پیامد بی‌خردی مسئولان

دهیار روستای گیوکی و تپه یزدان بخش خزل شهرستان نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار سپهر با بیان اینکه تعدادی از دانش‌آموزان ممتاز این روستا در سال گذشته به دلیل عدم دسترسی به اینترنت مردود شدند، عنوان کرد: هیچ‌یک از اپراتور‌های تلفن همراه در این روستا قادر به پوشش‌دهی کامل نیستند و از سال گذشته تاکنون سرعت اینترنت تغییری نکرده است.

شریف خزائی با بیان اینکه اینترنت در این روستا دائماً قطع می‌شود، عنوان کرد: میزان سرعت اینترنت در روستا تپه یزدان نوسان دارد و به همین دلیل در شرایط کرونا و تعطیلی مدارس جان دانش‌آموزان به لب رسیده، تعدادی از دانش‌آموزان هم در این دو سال به دلیل عدم دسترسی به اینترنت و گوشی تلفن همراه ترک تحصیل کردند.

وی با اشاره به موقعیت کوهستانی روستای تپه یزدان شهرستان نهاوند، اظهار کرد: تعدادی از دانش‌آموزان برای اینکه بتوانند در آموزش مجازی شرکت کنند به اجبار به دامنه کوه و پشت‌بام می‌روند که با توجه به فصل سرما عملاً قادر به این کار نخواهند بود.

دهیار روستا گیوکی و تپه یزدان با بیان اینکه سرعت اینترنت در اکثر نقاط بخش خزل نهاوند ضعیف است، تصریح کرد: یکی از دانش‌آموزان سوم متوسطه این روستا که به رشته پزشکی علاقه داشت سال گذشته به دلیل عدم دسترسی به اینترنت و حضور در کلاس‌های مجازی مردود شد.

خزائی با بیان اینکه معلم‌ها هم در این شرایط نمی‌توانند آموزش با کیفیتی به دانش‌آموزان ارائه دهند، گفت: تقریباً هیچ‌کدام از دانش‌آموزان این روستا نمی‌توانند سر کلاس‌های مجازی حاضر شوند و آموزگار به‌ناچار با آن‌ها تماس می‌گیرد که این امر کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به آنتن‌دهی بسیار ضعیف تلفن همراه در روستای گیوکی، مطرح کرد: این روستا مورد پوشش اینترنت همراه اول قرار ندارد و سرعت اینترنت اپراتور ایرانسل هم بسیار ضعیف است.

دهیار روستا گیوکی و تپه یزدان بخش خزل شهرستان نهاوند با بیان اینکه هزینه تهیه مودم تلفن ثابت بسیار بالاست و در توان روستاییان نیست، افزود: امواج مودم تلفن ثابت بسیار خطرناک است و خانواده‌های روستای گیوکی راضی به استفاده از مودم نیستند.

خزائی بیان کرد: سال گذشته برای حل این مشکل حتی با وزیر ارتباطات هم صحبت کرده و پیگیر مطالبه و خواسته روستاییان شدیم اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

وی با بیان اینکه در برخی از مناطق روستایی سرعت اینترنت نسبت به سایر نقاط بیشتر است، افزود: به همین دلیل دانش‌آموزان برای اینکه از آموزش عقب نمانند مجبورند گرد هم جمع شوند که این امر با توجه به بیماری کرونا بسیار خطرناک است.

  مخابراتی‌ها تنها مودم روستای زرامین علیا را پس گرفتند!

دهیار روستا زرامین علیا از توابع بخش زرین‌دشت شهرستان نهاوند با بیان اینکه مردم این روستا به اینترنت دسترسی ندارند، عنوان کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص این روستا مردم مجبورند برای دسترسی به اینترنت به بخش زرین‌دشت مراجعه کنند.

کامران مومیوند با بیان اینکه به دلیل شرایط خاص این روستا و عدم دسترسی به اینترنت دانش‌آموزان به‌ناچار در مدرسه حاضر می‌شوند، گفت: در این روستای 700 نفره خبری از اینترنت و آنتن‌دهی قوی تلفن همراه نیست.

وی با بیان اینکه در سال گذشته با نصب یک مودم مخابراتی تا حدودی مشکل مردم حل شده بود، گفت: اما بعد مدتی بدون هیچ دلیلی این مودم توسط مخابرات استان جمع‌آوری شد مردم روستا دوباره با مشکل مواجه شدند.

دهیار روستا زرامین علیا بخش زرین‌دشت شهرستان نهاوند با بیان اینکه برخی دبیران این مدرسه از شهر همدان و شهرستان‌های اطراف به این روستا مراجعه می‌کنند، افزود: شرایط بیماری کرونا باعث شده که دانش‌آموزان و دبیران در کلاس‌های حضوری احساس نگرانی کنند.

  انحراف دانش‌آموزان به دلیل عدم دسترسی به تلفن ثابت و اینترنت پرسرعت

دهیار روستای چشمه‌ماهی و تاریک‌دره‌شهرستان نهاوند با بیان اینکه سرعت اینترنت روستای چشمه‌ماهی بسیار ضعیف است، گفت: دانلود یک عکس در فضای مجازی نیم ساعت طول می‌کشد و این سرعت ضعیف بلای جان دانش‌آموزان روستایی شده است.

نورعلی خزائی با بیان اینکه بارها برای حل این مشکل به بخشداری و فرمانداری نهاوند مراجعه کردیم، افزود: گویا حل مشکل اینترنت روستاهای دورافتاده برای هیچ‌کدام از مسئولان استان و شهرستان مهم نیست.

وی با بیان اینکه عدم دسترسی به اینترنت در سال گذشته سبب مردودی تعدادی از دانش‌آموزان شد، افزود: این موضوع باعث بی‌انگیزه شدن تعدادی از دانش‌آموزان و روی آوردن به برخی انحراف‌ها شد.

دهیار روستای چشمه‌ماهی و تاریک‌دره‌شهرستان نهاوند با بیان اینکه مردم روستا روزانه کمتر از دو ساعت به اینترنت دسترسی دارند، عنوان کرد: در این مدت هم دائماً اینترنت قطع و وصل می‌شود و عملاً نمی‌توان از آن استفاده کرد.

خزائی با بیان اینکه دکل مخابراتی هنوز در این روستا نصب نشده است، ابراز کرد: روستا از تلفن ثابت هم برخوردار نیست و آنتن‌دهی ضعیف تلفن همراه باعث شده تا دبیران نتوانند از طریق تلفن ثابت و یا همراه با دانش‌آموزان در ارتباط باشند.

وی با بیان اینکه به دلیل کمبود نیرو در آموزش‌وپرورش تعدادی از دانش‌آموزان سال ششم در بحث آموزش و یا گرفتن امتحان از دانش‌آموزان سال اول و دوم ابتدایی وارد شدند، گفت: اکثر مردم این روستا به گوشی تلفن همراه هوشمند دسترسی دارند.

  سرعت پایین اینترنت، دانش‌آموزان را راهی کوهستان کرده است

دهیار روستای محمدآباد شهرستان نهاوند ضمن بیان اینکه سرعت اینترنت در این روستا به‌قدری ضعیف است که برای دسترسی به اینترنت باید به نقاط مرتفع برویم خاطرنشان کرد: این موضوع آموزش و تحصیل دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار داده است.

عبدالرضا نعیمی با بیان اینکه سرعت اینترنت تلفن ثابت و مودم هم ضعیف است، اظهار کرد: لازم است تا مسئولان هرچه سریعتر فکری به حال سرعت دسترسی روستاییان به اینترنت کنند.

وی با بیان اینکه در این روستا 450 نفره تعداد زیادی از دانش‌آموزان مشغول تحصیل هستند، اذعان کرد: سال گذشته به دلیل عدم دسترسی به اینترنت تعدادی از دانش‌آموزان این روستا در پایه‌های اول و دوم ابتدایی مردود شدند.

حال با توجه به آنچه گفتیم شیوع کرونا باعث شده تا دانش‌آموزان از حضور در مدارس بازمانده و برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا و کنترل چرخه انتقال آن، در خانه و از طریق آموزش مجازی یادگیری را دنبال کنند اما آنطور که پیداست بسترهای لازم در این زمینه آماده نبوده و برنامه‌ها و شیوه‌هایی که وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص آموزش مجازی ارائه داد کارایی لازم را نداشت.

ازجمله برنامه‌هایی که آموزش‌وپرورش برای یاددهی دانش‌آموزان انتخاب کرد نرم‌افزار «شاد» بود که سردرگمی زیادی را برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها ایجاد کرد اما با گذشت چند ماه به‌قدری این برنامه ضعیف و بی‌کیفیت پیش رفت که بخش عمده‌ای از آموزش‌ها از طریق پیام‌رسان «واتس‌آپ» دنبال شد. با این وجود آموزش‌ها آن‌گونه که باید در رشد و پیشرفت درسی دانش‌آموزان مقبول نیفتاد و مقوله پرورش هم کلاً تعطیل شد.

آش آموزش مجازی آن‌قدر شور بود که از همان ابتدا فیلم‌ها و فایل‌های صوتی که معلمان یا دانش‌آموزان بعضاً اشتباه یا خطایی داشتند در سطح گسترده در فضای مجازی منتشر شد و عمیقاً فرهنگ مردم و نظام آموزشی را زیر سؤال برد و کارنامه‌ای را رو کرد که چندان درخشان نیست.

از طرفی سرعت اینترنت در روستاها باعث شده تا جان دانش‌آموزان به لب برسد و حتی برخی دانش‌آموزان ممتاز را مردود کرده است موضوع بحث‌برانگیزی که مسئولان باید فکری به حال آن کنند اگرچه به نظر می‌آید که مسئولان آموزش‌وپرورش، مخابرات، استانداری در خواب ناز به سر می‌برند چراکه حدوداً پنج ماه مهلت داشتند که این مشکل را حل کنند اما آن‌ها علیرغم مراجعات و پیگیری‌های ساکت ماندند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/47176