کد خبر : 47186
تاریخ : 1400/7/26
گروه خبری : اقتصادی

تبعات قطعی برق صنایع فولادی؛ کاهش شدید تولید فولاد در 3 ماهه دوم سال

بر اساس آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اختیار ایسنا قرار گرفت، تولید شمش فولاد (فولاد میانی) در نیمه نخست امسال 14 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. این درحالی‌است شمش فولاد که در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به سه ماهه اول امسال، کاهش 40 درصدی تولید را تجربه کرده است.

این وضعیت در تولید مقاطع طویل فولادی، مقاطع تخت فولادی، محصولات فولادی و آهن اسفنجی نیز به همین صورت است و علاوه‌براینکه در شش ماهه ابتدایی امسال تولید فولادی‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر شده است، این کاهش تولیدها در تابستان امسال نسبت به بهار امسال بسیار بیشتر است؛ علت این موضوع قطعی برق شرکت‌های فولادی بوده است.

طبق آمار، طی شش ماهه سال جاری 12 میلیون و 994 هزار تن شمش فولادی (اسلب، بیلت و بلوم) تولید شده است که نسبت به 15 میلیون و 27 هزار تن تولید شده در مدت مشابه سال 1399، کاهش 14 درصدی را نشان می‌دهد.

تولید شمش فولاد در سه ماهه دوم امسال معادل چهار میلیون و 855 هزار تن ثبت شده که نسبت به هشت میلیون و 74 هزار تن تولیدی در سه ماهه نخست امسال، 420 درصد کمتر بوده است.

همچنین میزان تولید کل مقاطع طویل فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی وسایر مقاطع) در کشور طی شش ماهه سال جاری با افت چهار درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پنج میلیون و 314 هزار تن بوده و در نیمه دوم سال جاری نیز با کاهش 28 درصدی نسبت به میزان تولید در سه ماهه اول سال دو میلیون و 216 هزار تن از این مقاطع تولید شده است. به ترتیب مقاطع طویل تولیدی در شش ماه نخست سال گذشته پنج میلیون و 564 هزار تن و در مجموع سه ماهه ابتدایی امسال سه میلیون و 98 هزار تن بوده است.

تولید کل مقاطع تخت فولادی (ورق گرم، ورق سرد و ورق پوششدار) نیز در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 16 درصد کمتر شده و از چهار میلیون و 725 هزار تن به سه میلیون و 967 هزار تن رسیده است. بیشترین میزان کاهش تولید شش ماهه این گزارش مربوط به این مقاطع است.

همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، تولید محصولات فولادی نیز معادل 9 میلیون و 281 هزار تن ثبت شده که نسبت به میزان تولید آن در مدت مشابه سال گذشته (10 میلیون و 289 هزار تن) 10 درصد کمتر است.

بر اساس آمار کمترین میزان افت تولید در مقایسه آمار تولید در شش ماهه ابتدایی امسال و شش ماهه ابتدایی 1399، متعلق به تولید آهن اسفنجی است که با کاهش پنج درصدی، در مجموع شش ماهه سال جاری به 14 میلیون و 878 هزار تن رسیده است؛ در حالی‌که میزان تولید این محصول معدنی در مدت مشابه سال گذشته معادل 15 میلیون و 562 هزار تن ثبت شده است.

البته که لازم به ذکر است، تولید محصول مهم معدنی در سایه قطعی‌های برق تابستان امسال در سه ماهه دوم سال جاری 31 درصد، از میزان تولید در سه ماهه نخست امسال (هشت میلیون و 758 هزار تن) کمتر است. در سه ماهه دوم 1400 در مجموع شش میلیون و 29 هزار تن آهن اسفنجی تولید شد.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/47186