کد خبر : 47236
تاریخ : 1400/7/27
گروه خبری : استان‌ها

نوبت‌دهی مراکز درمان، همدانی‌ها را به ‌ستوه آورده

تولد مجدد کرونا در مراکز درمان

پس از شیوع کرونا بسیاری از فعالیت‌ها به سمت الکترونیکی شدن پیش رفت و با وجود تأکید فراوان به نوبت‌دهی اینترنتی، پزشکان نمره قابل قبولی دریافت نکردند چراکه نوبت‌دهی همچنان به‌صورت حضوری و مراجعه بیمار به مطب پزشک صورت می‌گیرد.

نقض در سیستم نوبت‌دهی، تمام شدن نوبت قبل از ساعت مقرر برای حضور در مطب، کمبود نیروی متخصص و غیره باعث شده در این شرایط کرونایی مراکز درمانی که بیش از سایر اماکن در خطر بیماری قرار دارند، ازدحام شود.

وضعیت مطب پزشکان و حضور پرشمار بیماران و مراجعه‌کنندگان موجب دوری ذهن از وجود ویروس کرونا در این اماکن شده است گویا مراجعان به این اماکن از وجود بیماری کووید 19 بی‌خبر هستند یا در مطب پزشکان این ویروس امکان انتقال و سرایت ندارد.

صف‌های طولانی افرادی که ایستاده و نشسته، دفترچه بیمه به دست، مستأصل و نگران، چشم‌انتظار نوبتشان هستند؛ برخی جلوی بینی و دهان خود را با دو ماسک پوشانده‌اند، تعدادی هم با وجود زدن یک ماسک دست خود را به‌عنوان حائل و سدی در برابر کرونا، جلوی ماسک خود گرفته‌اند.

مراجعه روزانه بیش از 20 هزار نفر به مطب پزشکان در شهر همدان این محل را به شلوغ‌ترین اماکن تبدیل کرده به‌گونه‌ای که می‌توان عنوان کرد که این روزها در مطب برخی از پزشکان حتی جای سوزن انداختن هم نیست.

استاندارد نبودن ساختمان پزشکان و مطب‌ها برای حضور بیمار، تجمع زیاد بیمار در فضای کوچک به‌اصطلاح سالن انتظار، حضور جمع کثیر دیگری از بیماران در راهروها و پله‌های طبقات ساختمان به واقع شرایط بسیار مطلوبی را برای انتقال راحت و بدون دردسر ویروس کرونا به یکدیگر فراهم کرده است.

افزایش بار مراجعان و شلوغی مطب‌ها موجب رعایت نکردن یکی از مهم‌ترین مؤلفه مورد نیاز برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا یعنی «فاصله‌گذاری اجتماعی» شده است بنابراین انتقال بیماری در این اماکن و مبتلا شدن شمار زیادی از مراجعه‌کنندگان به کرونا دور از این انتظار نیست.

در همین راستا و با موضوع وضعیت نوبت‌دهی درمانگاه‌های همدان در شرایط کرونایی راهی تعدادی از درمانگاه‌ها و بیمارستان‌هایی که سیستم نوبت‌دهی اینترنتی آن‌ها فعال شده است شدیم و به بررسی اوضاع پرداختیم:

خانم سالمندی که در حال قدم زدن در حیاط درمانگاه امید بود در گفت‌وگو با خبرنگار سپهرغرب، افزود: ساعت هفت صبح برای گرفتن نوبت آزمایشگاه به این درمانگاه مراجعه کردم اما با گذشت سه ساعت از زمان حضورم هنوز نوبت آزمایشم فرا نرسیده است.

وی با بیان اینکه برای حضور در این مکان شلوغ نگران هستم چراکه دیابت و فشار خون دارم و این استرس و می‌تواند برایم دردسرساز شود.

این خانم میان‌سال در پاسخ به خبرنگار سلامت روزنامه سپهرغرب که چرا حضوری برای تعیین وقت مراجعه کرده و به‌صورت اینترنتی وقت نگرفته‌اید، گفت: گویا دیگر به‌صورت اینترنتی نوبت داده نمی‌شود، چندین‌بار به سایت این درمانگاه مراجعه کردم اما موفق به ثبت‌نام و نوبت‌دهی نشدم.

وی افزود: لازم است که مسئولان امر فکری به حال شلوغی مطب‌ها و درمانگاه‌ها کنند چراکه پروتکل‌های کرونایی اصلاً رعایت نمی‌شود.

دیگر بیمار این درمانگاه با بیان اینکه دو ساعت از وقتی‌که برایم تعیین شده بود گذشته، اما همچنان نوبتم نشده است، اظهار کرد: هزینه تست کامل سلامتی در آزمایشگاه خصوصی بسیار گران است و به ناچار باید این فضای آلوده و شلوغ را تحمل کنم.

این خانم جوان با بیان اینکه نمی‌توان برای حضور در مطب‌ها و درمانگاه‌ها به‌صورت اینترنتی و تلفنی وقت گرفت و باید حضوری مراجعه کنیم، افزود: تلفن‌های این مرکز دائماً مشغول بوده و بعد از پاسخ‌دهی نیز می‌خواهند تا حضوری مراجعه کرده و نوبت بگیریم.

وی با بیان اینکه درمانگاه‌ها حتی از دوران قبل کرونا هم شلوغ‌تر است، اظهار کرد: با این‌همه بی‌تدبیری و عدم رعایت پروتکل‌ها نباید انتظار مهار این بیماری را داشت.

این خانم جوان با بیان اینکه وضعیت مطب‌های خصوصی هم چنگی به دل نمی‌زند، عنوان کرد: در مطب‌های خصوصی نیز علیرغم تعیین نوبت در ماه‌ها و یا هفته‌ها قبل باید حداقل دو ساعت منتظر ماند.

دیگر بیمار حاضر در این درمانگاه گفت: من از کرمانشاه به این مرکز مراجعه می‌کنم و به نظرم وضعیت این درمانگاه مطلوب است.

آقای اسماعیلی با اشاره به نقص در سیستم نوبت‌دهی این مرکز و سایر مراکز، عنوان کرد: این امر باعث می‌شود که اکثر بیماران حضوری به این مرکز مراجعه کنند که تجمع بیماران آن‌هم در محیط آزمایشگاه بسیار خطرناک است.

در ادامه گزارش به درمانگاه شهید شهبازی مراجعه کردیم در ابتدا به نظر می‌رسید که وضعیت این درمانگاه از درمانگاه قبلی کمی بهتر باشد اما زمانی که پای حرف‌های بیماران نشستیم متوجه وخامت اوضاع شدیم:

خانم جوانی که سعی در آرام کردن کودک گریان خود داشت، مطرح کرد: حدود یک هفته است که به سایت درمانگاه برای گرفتن نوبت مراجعه می‌کنم اما قبل از ساعت مقرر نوبت‌ها تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه بعد از یک هفته روز گذشته موفق به گرفتن نوبت برای پزشک مورد نظر خود شدم، اذعان کرد: در حال حاضر سه ساعت از زمان نوبت تعیین‌شده می‌گذرد اما به نظر می‌رسد حالا حالا‌ها باید منتظر باشم.

این خانم همدانی با بیان اینکه قرار گرفتن در یک سالن با تعداد زیادی بیمار و بدون سیستم تهویه بسیار خطرناک است، اظهار کرد: از منشی می‌خواهم زمانی را مشخص کند که از درمانگاه بیرون بروم و هر وقت نوبتم شد برگردم اما جواب سربالا می‌دهد و این موضوع بیشتر ناراحتم می‌کند.

همراه یکی از بیماران حاضر در درمانگاه که با صدای بلند و اعتراض‌آمیز خواستار پذیرش بیمار خود بود، مطرح کرد: پس چه‌طور می‌توانم از این مرکز نوبت بگیرم مادر من پیر است او را پذیرش کنید.

وی در تشریح این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: بار‌ها از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی و تلفنی تلاش کردم که نوبت بگیرم اما موفق نمی‌شوم.

این آقای جوان در ادامه گفت: آقای دکتر مورد نظر در مطب خصوصی خود بعد از 6 ماه وقت می‌دهد، درمانگاه هم که وضع به این منوال است، پس چه کار باید کرد؟

در ادامه به یکی از بیمارستان‌های شهر رفته و وضعیت نوبت‌دهی در آنجا را بررسی کردیم:

یکی بیماران حاضر در این بیمارستان که از وضع موجود شاکی بود در پاسخ به خبرنگار ما افزود: به دلیل بیماری که دارم خیلی ضعیف شده‌ و زود مریض می‌شوم، راهرو کوچک این مطب بسیار شلوغ و مملو از بیمارانی است که منتظر پزشک هستند چه تضمینی وجود دارد که در این جمع کرونا نگیرم؟

این خانم مسن با بیان اینکه سیستم نوبت‌دهی اینترنتی درمانگاه‌ها ضعیف است، اذعان کرد: با ورود به فصل سرما امکان انتظار در بیرون از مطب و داروخانه برای دریافت خدمات نیز سلب می‌شود بنابراین باید تجهیز داروخانه‌ها و مطب‌ها به تهویه مناسب، مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: حتی در چینش صندلی‌ها فاصله‌گذاری رعایت نشده و مردم هنگام حضور در مطب پزشک اقدام به نشستن در کنار هم بدون رعایت فاصله پیش‌بینی شده می‌کنند.

دیگر بیمار حاضر در این بیمارستان افزود: من به‌راحتی موفق به گرفتن نوبت اینترنتی شدم اما ساعت‌ها است منتظر پذیرش پزشک هستم؛ به نظرم باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری در خصوص حضور بیماران در مطب انجام گیرد.

حال با توجه به آنچه گفته شد حدود دو سال است که جامعه درگیر یک ویروس هزارچهره شده و در این مدت نمی‌توان منکر حضور مردم در مطب‌ها و درمانگاه‌ها شد و باید یک تدبیری برای حل مشکل شلوغی حضور در این اماکن کرد.

علیرغم ادعای مسئولان سیستم نوبت‌دهی اینترنتی با مشکلات بسیاری مواجه است به‌گونه‌ای که مردم حضور و ریسک ابتلا به کرونا را به جان می‌خرند و برای گرفتن وقت و پذیرش به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

ضعف مدیریت نوبت‌دهی موضوع نگران‌کننده‌ای است که باعث شده بیماران علیرغم داشتن وقت ساعت‌ها در صف انتظار باقی بمانند.

در خصوص آزمایشگاه‌ها هم لازم است هر‌چه سریع‌تر تدبیری اندیشه شود چراکه مشخص نیست این بیماری چه زمانی از بین می‌رود و امکان‌پذیر نیست که تا آن زمان از مردم بخواهیم که به پزشک و آزمایشگاه مراجعه نکنند.

فضای کوچک سالن انتظار مطب پزشکان، کمبود پزشک متخصص، اصرار بر معاینه توسط پزشکان خاص و مراجعات غیرضروری همه دست در دست هم داده تا به علت رعایت نکردن فاصله فیزیکی، مطب پزشکان به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل شود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/47236