کد خبر : 47272
تاریخ : 1400/7/28
گروه خبری : اقتصادی

شنیده ها

   دلار 4200 تومانی تا پایان سال حذف می‌شود

براساس برنامه دولت سیزدهم تخصیص دلار چهار هزار و 200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی تا قبل از پایان سال جاری متوقف خواهد شد؛ تیم اقتصادی دولت در یک ماه اخیر جلسات بررسی حذف دلار چهار هزار و 200 تومانی را تشکیل داده است. در 6 ماه نخست امسال هشت میلیارد دلار اعتباری که برای تخصیص ارز چهار هزار و 200 تومانی در سال جاری در بودجه تصویب شده بود، مصرف شده است. بانک مرکزی هم اعلام کرده که اگر دولت بخواهد برای نیمه دوم سال نیز ارز چهار هزار و 200 تومانی تخصیص دهد، به‌علت کمبود منابع ارزی مجبور به چاپ 150 هزار میلیارد تومان پول جدید برای خرید ارز از بازار آزاد است که تبعات تورمی گسترده‌ای دارد. هم‌اکنون درباره حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی تصمیم قطعی لحاظ شده، اما درباره اینکه مابه‌التفاوت آن به‌صورت یارانه نقدی به همه مردم یا 60 میلیون نفر از مردم بازگردانده شود، اختلاف نظر وجود دارد.

   تعیین حقوق مدیران عراقی در سفارت آمریکا

سفارت آمریکا با وجود هفت هزار نیرو عملاً اداره کشور عراق را در دست دارد و کارشناسان زبده اطلاعاتی که به اسم دیپلمات در این کشور حضور دارند، برای حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌کنند؛ گفته می‌شود حتی میزان حقوق نمایندگان و مدیران را نیز کارشناسان سفارت تعیین می‌کنند. این موضوع نشان از رسوخ آمریکا در ساختار بروکراسی اداری این کشور دارد که در بسیاری از موارد سیاست‌های را به‌راحتی اجرا می‌کند.

   ترکیه از ایران شکایت می‌کند

در پی کاهش حجم صادرات گاز ایران در نیمه نخست سال جاری به ترکیه، ترک‌ها به‌دلیل عدم امنیت انرژی دوباره علیه ایران به دیوان داوری شکایت کرده و به دنبال گرفتن خسارت از ایران هستند؛ شنیده شده ارزش کاهش صادرات گاز ایران که در این مدت به ترکیه ارسال نشده، حدود دو میلیارد دلار است.

   توصیه مهدی کروبی به اصلاح‌طلبان

هفته گذشته جمعی از اصلاح‌طلبان با مهدی کروبی فتنه‌گر سال 88 دیدار کردند؛ فیلمی از این دیدار منتشر شد که کروبی در آن خواستار اقدامات جدی اصلاح‌طلبان در هفته‌های آینده و فشار آوردن به دولت آیت‌الله رئیسی شد. کروبی از اصلاح‌طلبان خواسته است با توجه به اینکه سالگرد حوادث آبان‌ماه 98 نزدیک است و شخص آیت‌الله رئیسی وعده‌های زیادی داده، باید این مطالبات را در فضای مجازی و رسانه‌ها از دولت سیزدهم داشت که تاکنون چه کردند؟ باید پاسخگو باشد! این فتنه‌گر همچنین از اصلاح‌طلبان خواسته است که باید پیگیری وعده‌های دولت آیت‌الله رئیسی در فضای مجازی به نحوی داغ شود که منتج به بروز حوادث دیگری در سالگرد آبان‌ماه 98 شود و با این کار فشار دیگری به نظام وارد خواهد شد.

   تقلای خانواده هاشمی برای آزادی مهدی از زندان

پس از ایجاد موج رسانه‌ای درخصوص مرخصی طولانی‌مدت، حرکات خانواده هاشمی برای آزادی وی شدت گرفته است؛ هفته‌های اخیر نیز با توجه به بروز برخی علائم شبه‌کرونا در هاشمی، نزدیکانش به دنبال دریافت مجدد جواز آزادی مشروط وی به بهانه ابتلا به کرونا هستند و در این زمینه به آنان گفته شده است تا زمانی که مبلغ محکوم‌شده را پرداخت نکند، همچنان در زندان خواهد ماند. نزدیک به پنج سالی از اجرای حکم 10 ساله مهدی هاشمی می‌گذرد، او نهایتاً نسبت به پرداخت 19 میلیارد تومان اقدام کرده است که تا رقم جریمه میزان زیادی مانده است. مهدی هاشمی به‌دلیل ارتشاء به پنج میلیون و 200 هزار دلار، 10 سال حبس، رد مال به مبلغ پنج‌ونیم میلیون دلار و جزای نقدی معادل همان مقدار و انفصال دائم از خدمات دولتی به همراه 50 ضربه شلاق محکوم شده است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/47272