کد خبر : 47327
تاریخ : 1400/7/29
گروه خبری : استان‌ها

قطاری به‌نام همدان، به کام کرمانشاه و اراک

مردم و آژانس‌های مسافرتی متضرر از سهمیه‌ای که باید باشد و نیست

قصه انتقال تجهیزات فرودگاه همدان به فرودگاه سیرجان و عدم برقراری پروازها به سرانجام نرسیده، این‌بار قصه دیگری از راه‌آهن شروع شده و صدای آژانس‌های مسافرتی و مردم استان همدان را درآورده؛ چند وقتی است که با وجود روزانه شدن حرکت قطار همدان- مشهد، مردم استان همدان برای تهیه بلیت با مشکل مواجه هستند و انگار این وضعیت روزبه‌روز بدتر می‌شود و سؤال مردم این است که اگر قطار روزانه بوده، چرا مشکل کمبود بلیت داریم؟ یعنی استقبال آنقدر زیاد است که بلیت گیر مردم نیاید؟

قرار بر این بود با فعال شدن قطار همدان- مشهد و روزانه شدن سفرها، مسافرت‌های ریلی مردم تسهیل شود که نه‌تنها این امر محقق نشده است، بلکه این‌روزها مردم همدان شاهد معضل دیگری به‌نام تکمیل زودتر از موعد قطارها هستند و این امر به‌طور طبیعی و با توجه به حجم سفرها از استان، قابل قبول نیست و این موضوع به‌طور قطع دلیلی دارد که آژانس‌های مسافرتی با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنند و آسیب‌ها و ضررهای این قصه دامن‌گیر این آژانس‌ها و مردم استان همدان شده است که به‌منظور آگاهی بیشتر از آن با مدیر اجرایی آژانس مسافرتی تک‌بال گفت‌وگویی ترتیب دادیم.

فرشید گلمحمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن بیان اینکه همدان از معدود استان‌های دارای دو ریل متصل به مرکز است، اظهار کرد: ایستگاه همدان- ساوه- تهران و ملایر- اراک- قم- تهران دو ایستگاه مذکور متصل به مرکز هستند و این یک برگ برنده برای پیشرفت و ترقی راه‌آهن استان همدان است.

وی به مسائل پیش‌آمده در بحث تهیه بلیت و اجحاف به مسافران همدان اشاره کرد و گفت: قطار ملایر از کرمانشاه می‌آید و بیشترین حجم مسافر اعزامی به مشهد با قطار کرمانشاه- ملایر، اراک- قم- تهران از کرمانشاه و اراک بوده و این موضوع برای همدانی‌ها مشکل‌ساز شده است.

مدیر اجرایی آژانس مسافرتی تک‌بال بیان کرد: این مشکل بارها برای ملایری‌ها پیش آمده است که در زمان فروش بلیت قطار، سهمیه‌ای که باید باشد، نیست و به سایر استان‌ها اختصاص داده شده است؛ در این قصه سهم همدان- مشهد بسیار مشهودتر بوده و اکنون در بازه زمانی یکم تا 15 آبان‌ماه قطار بن‌ریل در این بخش با 10 درصد ظرفیت برای همدان باز است.

گلمحمدی با بیان اینکه فقط 40 صندلی قطارهای بن‌ریل با ظرفیت 400 مسافر سهمیه همدان است، افزود: دلیل این اتفاق را باید مسئولان و متولیان امر ریشه‌یابی کنند؛ بررسی‌های غیر رسمی نشان از آن دارد که شرکتی در قم، قطار را گارانتی کرده و سهمیه استان همدان را اینترنتی و از طریق اپلیکیشن دیوار به فروش رسانده و به همدان نمی‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به بازه زمانی میلاد پیامبر اکرم (ص) و ربیع‌الاول این بحث مشهود بوده و بسیاری از مسافران همدان موفق به تهیه بلیت نشدند، تصریح کرد: این موضوع برای همدانی‌ها تبدیل به یک معضل شده است.

مدیر اجرایی آژانس مسافرتی تک‌بال ادامه داد: یک مسئول باید برای پیگیری و حل این معضل ورود کند؛ با مدیرکل میراث فرهنگی که صحبت می‌کنیم، می‌گوید ربطی به ما ندارد، به مدیرعامل راه‌آهن که می‌گوییم، می‌گوید ما کارهای زیرساختی را دنبال می‌کنیم و فروش بلیت به تهران مربوط است.

گلمحمدی با تأکید بر اینکه اکنون هیچ‌کس متولی این موضوع نیست، خاطرنشان کرد: در این معضل ابتدا مردم استان و سپس آژانس‌های مسافرتی همدان متضرر می‌شوند؛ آژانس‌های مسافرتی همدان پکیجی برای ارائه به مردم ندارند و این معضل باعث سردرگمی شده است.

وی با بیان اینکه اگر مردم همدان تصمیم سفر به مشهد گرفته باشند و بلیت گیرشان نیاید مجبور به طی کردن بُعد مسافت همدان به تهران هستند، یادآور شد: در این طی مسافت امکان وقوع هزار و یک اتفاق هست و اگر با خودروی شخصی به تهران بروند نیز باید خودرو را در پارکینگ بگذارند که ممکن است آن‌هم آسیب‌هایی داشته باشد.

مدیر اجرایی آژانس مسافرتی تک‌بال اظهار کرد: مسئولان باید برای حل این معضل تدبیری بیندیشند و حرف ما در این قصه سردرگمی مسافران مشهد برای تهیه بلیت قطار است.

گلمحمدی با بیان اینکه کاری از نمایندگان در این ماجرا برنمی‌آید، گفت: البته مدیریت ارشد استان می‌تواند در این خصوص از مدیرعامل بازخواست کند، اما نمایندگان همچون موضوع پروازها نمی‌توانند کاری کنند.

وی با تأکید بر اینکه برای حل این معضل باید حاکمیتی عمل شود، بیان کرد: استاندار باید از مدیرعامل مطالبه کند و بگوید مدیرعامل رجا چرا این کار را کرده‌ای؟ حتی اگر چارتر هم کردی، 50 درصد ظرفیت چارتر باشد.

مدیر اجرایی آژانس مسافرتی تک‌بال افزود: دست آژانس‌های مسافرتی به جایی بند نیست و تنها یک مرجع واحد فروش بلیت‌ها را داریم و این موضوع کمی کلان‌تر بوده و پاسخی هم به ما نداده‌اند.

گلمحمدی با بیان اینکه تنها پاسخ این بوده که یک شرکت پول داده و گارانتی کرده است، تصریح کرد: نباید اجازه بدهند به‌راحتی سهمیه‌ای که متعلق به همدان است، وقتی قطار همدان روزانه شده، به جای دیگری برود.

وی با تأکید بر اینکه در این موضوع بیشتر مردم استان همدان متضرر شده‌اند، ادامه داد: آژانس‌های مسافرتی به طرق مختلف، منافع خود را تأمین می‌کنند، اما مردم بیش از همه در این میان ضرر می‌کنند.

هنوز مشکل فرودگاه همدان و حواشی پیش‌آمده حل نشده است که قصه به معضل بلیت قطار و اختصاص سهمیه همدان به سایر استان‌ها ازجمله اراک و کرمانشاه آراسته شد و این‌بار بی‌تفاوتی مدیریت ارشد استان به مسائل و مشکلات کلان‌شهر همدان صدای قشر دیگری از فعالان اقتصاد استان در حوزه گردشگری را درآورد؛ موضوعی که به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت، این است که راه‌اندازی قطار همدان و فعالیت راه‌آهن آن با هدف دیگری بود که اکنون از آن تنها نام قطار برای مردم استان مانده و شیرین‌‌کامی آن به استان‌های دیگر رسیده است.

گویا قصه بی‌تفاوتی مدیریت ارشد استان به مسائل و مشکلات همدان تمامی ندارد و هر دم از این باغ بری می‌رسد، اما جالب این است که قدرت استاندار هر استانی بسیار قابل توجه بوده و تمام اتفاقات استان باید زیر نظر وی رقم زده شود که با توجه به اتفاقات اخیر می‌توان این‌گونه گفت که مسئولانی که شاید روزهای پایانی خدمت را در پست‌های مدیریتی خود می‌گذرانند، بی‌تفاوتی به مشکلات را پیشه خود کرده و این امر را بر رسیدگی به مسائل ترجیح می‌دهند و در این میان مردم متضرر می‌شود و در موضوع ذکرشده و اختصاص سهم ظرفیت قطار همدان به سایر استان‌ها نه‌تنها مردم بلکه آژانس‌های مسافرتی نیز صدمه می‌بینند.

در این قصه برای حل مشکل استاندار حرف اول را می‌زند که دیگر امیدی به عملکرد و اقدام وی نیست و امید می‌رود استاندار جدید این موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده و با توجه به افزایش استقبال مردم از سفرهای ریلی اقدامی مؤثر برای افزایش سهمیه استان صورت گیرد و گرچه برخی ورود نمایندگان به این معضل را بی‌اثر می‌دانند، اما پیگیری نمایندگان مردم نیز خالی از لطف نخواهد بود و این مهم باید به‌عنوان یک مطالبه عمومی پیگیری و رسیدگی شود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/47327