کد خبر : 47334
تاریخ : 1400/7/29
گروه خبری : استان‌ها

طرح هادی در 60 درصد روستاهای دارای سکنه قصر شیرین اجرا شد

برومند وحیدپور روز چهارشنبه افزود: بخش مرکزی قصر شیرین 26 روستا دارای سکنه و 25 روستای خالی از سکنه و بخش سومار هم دارای چهار روستای دارای سکنه و 9 روستای با سکنه شناور و فصلی است.

وی اظهار کرد: تعداد 28 روستای شهرستان دارای نقشه طرح هادی هستند که برای تکمیل طرح هادی 26 روستای دارای سکنه این شهرستان 100 میلیار تومان اعتبار نیاز است.

بخشدار مرکزی قصر شیرین گفت: برای اجرای طرح هادی سه روستای خالی از سکنه دارای نقشه طرح هادی شامل روستاهای «برار عزیز»، «ولد کشته» و «قلعه شاملوک» پنج میلیارد اعتبار نیاز است.

وحیدپور اضافه کرد: تهیه نقشه طرح هادی روستاهای «هدایت، قلعه سفید و دربندجوق» و تأمین اعتبار جهت تکمیل بازسازی مساجد تخریبی سه روستای «سیدحاتم، داربلوط و امام حسن (ع) سفلی» که بر اثر وقوع زلزله سال 96 آسیب دیدند، از دیگر نیازمندی‌های روستاهای شهرستان قصر شیرین است.

وی ادامه داد: تخصیص اعتبار جهت اجرای زیرساخت‌های (آب، برق، مخابرات و گاز) پنج روستالی خالی از سکنه دارای نقشه طرح هادی در راستای بازگشت اهالی نیز از دیگر موارد مورد نیاز روستاهای شهرستان جهت توسعه است.

بخشدار مرکزی قصر شیرین گفت: شهرستان دارای 6 هزار و 391 انشعاب شهری و یک‌هزار و 417 انشعاب آب شرب روستایی است و تأمین آب شهرستان از دو منبع «سرآبگرم در سرپل ذهاب و گورسفید» در گیلانغرب با طول خط اصلی 68 کیلومتر است.

وحیدپور یادآور شد: برای اصلاح شبکه توزیع آب داخل مرز خسروی به طول 700 متر به‌دلیل فرسودگی خط لوله و شکستگی‌های متعدد، 700 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: همچنین برای اصلاح خط انتقال آب مرز خسروی به‌دلیل پوسیدگی به طول یک هزار متر اعتباری معادل یک میلیارد و 200 میلیون تومان نیاز است؛ ضمن اینکه تغییر تأمین آب روستاهای چم امام حسن (ع) و کرکهرک از توابع بخش مرکزی شهرستان نیز لازم است.

وی اضافه کرد: با توجه به پیش‌بینی حجم آب مورد نیاز منطقه سومار توسط سد شرفشاه با فاصله 25 کیلومتر از شهر سومار، می‌توان مشکلات آب شرب موجود را مرتفع کرد که توسط استاندار کرمانشاه اعتبار لازم از محل منابع زلزله مصوب شده، اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

این مقام مسئول یادآور شد: همچنین اجرای شبکه آب و فاضلاب محلات فاز سه و چهار قصر جدید با سه میلیارد تومان اعتبار نیاز است و همچنین شبکه آب شرب «نصرآباد پاشا شیرعلی و برفی» نیازمند اصلاح است.

بخشدار مرکزی قصر شیرین در ادامه گفت: هم‌اکنون سد مخزنی تنگ حمام با حجم 60 میلیون متر مکعب را در شهرستان داریم که اجرای شبکه پایین‌دست سد تنگ حمام شامل دو کانال و همچنین شبکه زیر پوشش ایستگاه پمپاژ باباهادی به میزان 300 هکتار که حدود یک‌هزار و 200 هکتار آن به بهره‌برداری رسیده، در دست اقدام است.

وی افزود: سد مخزنی زاگرس با حجم 53 میلیون متر مکعب بوده و اراضی زیر پوشش شبکه‌های زیر دست آن سه هزار و 600 هکتار است که از دیگر نیازمندی‌های شهرستان، اراضی جامانده روستاهای «سیدخلیل»، «فتاح بگ»، «شیرین آب» و قسمتی از روستای «طهماسب» است که با توجه به نارضایتی مردم از محدوده طرح گرمسیری، تبدیل کانال پایین‌دست زاگرس به لوله در ناحیه چهار عمرانی با توجه به بستر آهکی و شکستگی‌های متعدد، ضرورت دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد:راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ سمت چپ باباهادی و تکمیل یک‌هزار و 800 هکتار شبکه آبیاری تنگ حمام نیز یک ضرورت است؛ ازاین‌رو نیازمند تأمین اعتبار جهت بازسازی خسارات وارده به یک‌هزار و 700 هکتار شبکه اجراشده پایین‌دست شرف شاه و تسریع در اجرای آن هستیم.

وی همچنین بر تکمیل خطوط اصلی توسط آب نیرو و تأمین اعتبار شبکه آبیاری زیر پوشش سامانه گرمسیری یک‌هزار و 100 هکتار جهت الحاق اراضی جامانده روستایی در سطح روستاهای شهرستان تأکید کرد.

وحیدپور تأکید کرد: هم‌اکنون 20 مدرسه راهنمایی و ابتدایی در روستاهای شهرستان موجود است؛ همچنین 23 روستا دارای مسجد هستند و هفت مرکز بهداشت هم در سطح روستاهای شهرستان فعال بوده و به روستاییان خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

شهرستان قصر شیرین در غرب کرمانشاه با دو بخش مرکزی و سومار و بیش از 27 هزار نفر جمعیت، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد.

شهرستان قصر شیرین 56 روستا دارد که 36 روستای آن هم‌اکنون خالی از سکنه است.

36 روستای بازسازی‌نشده نوار مرزی قصر شیرین قبل از جنگ تحمیلی بیش از 9 هزار تن جمعیت داشت.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/47334