کد خبر : 47349
تاریخ : 1400/7/29
گروه خبری : اقتصادی

احتمال افزایش خرید نفت چین از ایران تا پایان سال

از آنجایی که سه ماه بیشتر تا پایان مهلت استفاده پالایشگاه‌های مستقل چین از سهمیه وارداتشان باقی نمانده است، این پالایشگاه‌ها خرید نفت خام خود را شدت خواهند داد.

به نوشته این گزارش، احتمالاً این امر تقاضا برای نفت خامی که بتواند سریعاً ارسال و تحویل شود، افزایش یابد؛ نظیر نفت ESPO روسیه از شرق دور که معمولاً کمتر از یک هفته ارسال می‌شود. پالایشگاه‌های مستقل چین نیز که به تی پات معروفند، معمولاً به دنبال استفاده کامل از سهمیه‌ها هستند تا بتوانند در سال آینده نیز برای حجم‌های مشابه درخواست کنند.

به گفته تاجران، با اینکه تفاوت قیمتی برای خرید لحظه ای این نوع نفت افزایش یافته است، اما این پالایشگاه‌ها اگر نفت روسیه را بخواهند، مجبور هزینه را تمام و کمال پرداخت کنند. هرچند، آخرین قراردادها اندکی از قبل ارزان‌تر هستند اما آن‌ها همچنان در نزدیک بالاترین رقم در 21 ماه گذشته هستند. این امر سبب می‌شود تا این پالایشگاه‌ها به سوی سایر انواع نفت در غرب آسیا یا حتی نفت تحریمی ایران که در نفتکش‌ها در سواحل آسیا ذخیره شده، بروند.

تاجری که نخواست نامش فاش شود، گفت میلیون‌ها بشکه نفت خام در خارج از سواحل چین و اطراف سنگاپور و مالزی بر روی آب شناور است؛ این نفت‌ها شامل نفت ایران و همچنین حجم‌های مختلف از سایر انواع نفت که پالایشگاه‌ها می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، هستند. بازار لحظه ای در حال تجارت محموله‌های بارگیری در ماه دسامبر است.

همچنین پالایشگاه‌های مستقل چین می‌توانند سایر گریدهای نفت در خلیج فارس نظیر عمان و نفت زکوم امارات را مورد بررسی قرار دهند. با این حال، یک کشتی مملو از نفت، معمولاً حدود سه هفته طول می‌کشد تا از این منطقه به چین برسد و این ریسک وجود دارد که آیا تا پایان سال به این کشور می‌رسد یا نه.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/47349