کد خبر : 47403
تاریخ : 1400/8/3
گروه خبری : استان‌ها

فرار کشتی‌گیران از همدان؛

کشتی همدان حال و روز خوشی ندارد

در رده بزرگسالان پشتوانه‌ای نداریم

روزگاری همدان به نام کشتی و کشتی‌گیرانش شناخته می‌شد و بزرگانی از تشک کشتی همدان در تیم‌های ملی و مسابقات بین‌المللی و آسیایی درخشیدند که نامشان هنوز هم بر پیشانی کشتی استان می‌درخشد؛ اما از آن روزهای درخشان تنها نامی باقی مانده و دیگر نه نامی از کشتی‌گیران مطرح در همدان شنیده می‌شود و نه شور و شوق کشتی در استان موج می‌زند.

با پیشرفتی که در گذشته در عرصه کشتی همدان وجود داشت انتظار می‌رفت در آینده‌ای نه چندان دور کشتی‌گیران همدانی پای ثابت ملی‌پوشان در رده‌های مختلف سنی از بزرگسالان تا جوانان باشند و مدال‌های رنگارنگ کشتی بر تارک ورزش استان بدرخشد آرزویی که خیلی زود بر باد رفته شد و در مسابقات جهانی که همگان شاهد درخشش کشتی‌گیران از استان‌های مختلف بودند اما نامی از همدان نبود.

همواره ضعف‌ها و کمبودهایی در ورزش‌های مختلف بوده و این هنر مدیران و مسئولان است که بتوانند با مدیریت خوب از عهده این مشکلات برآمده و همچنان یک رشته ورزشی را در اوج حفظ کنند؛ سال 1398 بود که انتخابات هیئت کشتی همدان برگزار و حمیدرضا یاری از اهالی کشتی، با سابقه هیئت کشتی مریانج و هیئت تیراندازی با کمان همدان با 16 رأی از 16 رأی مأخوذه برای چهار سال به‌عنوان رئیس هیئت انتخاب شد. انتظار می‌رفت، کشتی استان با سکان‌داری یاری جانی دوباره بگیرد اما پس از دوسال با ارزیابی‌های اولیه این‌گونه به نظر می‌رسد که وضعیت کشتی استان نه‌تنها بهبود نیافته بلکه رو به افول است.

از ناکامی کشتی‌گیران در راهیابی به تیم‌های ملی در رده‌های مختلف تا عدم حمایت و از دست دادن استعدادهای کشتی مشکلاتی است که این روزها بر تشک کشتی استان موج می‌زند. برآن شدیم به منظور شنیدن درد دل ورزشکاران مطرح این رشته ورزشی با یکی از کشتی‌گیران استان که سابقه بر تن کردن پیراهن تیم ملی در رده جوانان را داشته به گفت‌و‌گو بنشینیم.

دانیال شریعتی‌نیا با بیان اینکه وضعیت کشتی در همدان چندان تعریفی نیست، اظهار کرد: به‌ویژه با شیوع کرونا جمعیت کشتی در سراسر کشور کاهش یافته و سالن‌های کشتی نیز شور و شوق سابق را ندارند.

وی با تأکید بر اینکه البته با توجه به اجرای واکسیناسیون، شرایط برای فعالیت رشته‌های ورزشی مختلف و کشتی در حال بهبود است، گفت: استان در رده بزرگسالان کشتی وضعیت خوبی ندارد و اکنون در بحث حریف تمرینی مشکل دارم.

این کشتی‌گیر همدانی بیان کرد: پس از مسابقات کشتی جهانی و پوشش خوب تلویزیونی این رقابت‌ها خوشبختانه مجدداً خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندان خود در کشتی راغب شدند و در رده پایه وضعیت خوبی داریم.

شریعتی‌نیا با بیان اینکه شرایط کشتی استان در گذشته بسیار بهتر بود، افزود: در گذشته نسل کشتی‌گیران موفقی همچون میرازیی، برادران جوکار و ابراهیمی را داشتیم و اکنون در رده بزرگسالان پشتوانه‌ای نداریم.

وی با تأکید بر اینکه داشتن پشتوانه خوب موجب پیشرفت کشتی منطقه به خودی خود می‌شود، تصریح کرد: کشتی‌گیران با یکدیگر تمرین کرده و از یکدیگر الگوبرداری می‌کنند، این امر کار را برای پیشرفت آن‌ها راحت‌تر می‌کند؛ این اتفاق در شهرهایی همچون تهران و مازندران رخ می‌دهد.

این کشتی‌گیر همدانی با تأکید بر عدم حمایت‌ها از سوی مسئولان استانی در مسائل مادی و معنوی گفت: این مهم منجر به عدم تمایل ادامه فعالیت گشتی‌گیران مطرح در استان شده است.

شریعتی‌نیا در خصوص زیرساخت‌های کشتی استان نیز خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های موجود تا حدودی خوب است اما یکی دو سالن موجود برای تمرین در حد ایده‌آل نیست و در سالن‌های معمولی تمرین می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه رئیس هیئت از زمان ورود به این حوزه تلاش‌هایی به‌ویژه برای جذب استعدادها در رده پایه داشته است، یادآور شد: باید منتظر نتایج اقدامات و کارها باشیم.

این کشتی‌گیر همدانی با تأکید بر اینکه باید به کشتی استان توجه بیشتری شود اعلام کرد: اکنون مباحث مالی و و عدم حمایت‌ها در این راستا مطرح است، تا برای کاری هزینه نشود نباید انتظار پیشرفت داشت.

شریعتی‌نیا خواستار توجه بیشتر اداره کل ورزش و جوانان به کشتی و ورزشکاران فعال در این رشته ورزشی شد و گفت: به‌عنوان یک کشتی‌گیر طی سال‌های فعالیتم حمایتی از مسئولان ورزشی استان ندیده‌ام، همین امر موجب دلسردی ورزشکاران می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم حمایت‌ها و مشکلات موجود تصمیم دارم در استان دیگر کشتی بگیرم، تصریح کرد: کشتی‌گیران خوبی از استان به دلیل شرایط نامطلوب به استان‌های دیگر رفته‌اند و اکثر دارندگان نشان نیز در سایر شهرها ازجمله تهران زندگی می‌کردند و تنها نامشان برای همدان بود.

این کشتی‌گیر همدانی افزود: در شهرستان‌ها همیشه مشکل حریف تمرینی و جو قهرمانی که باید باشد را داریم و بیشتر ورزشکاران رشد یافته در همدان به استان‌های دیگر ازجمله تهران می‌روند.

شریعتی‌نیا با اشاره به فعالیت 12 ساله خود در کشتی، تصریح کرد: از رده نوجوانان عضو تیم ملی بوده‌ام، قهرمانی کشور، کسب نشان طلای مسابقات آسیایی جوانان و کسب چندین نشان در تورنمنت‌های بین‌المللی را در کارنامه دارم.

وی با بیان اینکه طی سه سال اخیر نیز در رده بزرگسالان جزو سه نفر برتر مسابقات بوده‌ام و امسال در لیگ برتر عضو تیم سهند ارس هستم با اشاره به تلاش خود برای حضور در مسابقات جهانی بزرگسالان، خاطرنشان کرد: متأسفانه چندین سال است همدان تیم ندارد و آخرین تیم، گنجنامه همدان بوده و به این دلیل کشتی‌گیران همدانی به تیم استان‌های دیگر می‌روند.

این کشتی‌گیر 24 ساله همدانی با بیان اینکه تکرار درخواست‌ها از مسئولان آن‌ها را کلیشه‌ای کرده است، یادآور شد: امیدورام توجه مسئولان به‌ویژه مسئولان استان به این رشته پرافتخار اول کشور بیشتر شود و نگاه بهتری داشته باشند.

شریعتی‌نیا با تأکید بر اینکه مسئولان مطمئن باشند در صورت حمایت، ورزشکاران نیز جبران خواهند کرد، گفت: مدال‌های المپیک استان از رشته کشتی است و هرچه دید مسئولان به کشتی بهتر شود قطعاً نتیجه آن را با کسب افتخارات بیشتر خواهند دید.

امروز چیزی از چند سالن تمرینی و چندین ورزشکار علاقه‌مند از آن آرزوی بزرگ برای کشتی در استان همدان باقی نمانده است و کرونا نیز مزید بر علت و بهانه خوبی برای خلوتی سالن‌ها و عدم تمایل به این رشته ورزشی شده و این در حالی است که سایر استان‌ها و شهرها در این میان گوی را از شهرهایی همچون همدان ربوده و با برنامه‌ریزی‌های دقیق و درست در حال پرورش ورزشکاران در رده‌های مختلف و مطرح شدن در عرصه‌های مختلف هستند. سؤال اینجاست چه بر سر کشتی همدان و کشتی‌گیران همدانی با آن همه آرزو آمده است؟

نتایج و عملکرد ضعیف در مسابقات انتخابی تیم ملی نوجوانان نشان از پشتوانه ضعیف و عدم برنامه‌ریزی‌ها برای تقویت رده‌های پایه و عدم پشتوانه قوی در کشتی همدان دارد و ورزشکاران بزرگسال نیز گلایه‌های به جایی از عدم حمایت تا بی‌توجهی مسئولان به کشتی و کشتی‌گیران دارند؛ عدم حمایت‌های مادی و کم‌مهری‌ها موجب شده تا ورزشکاران مطرح این رشته ورزشی یکی پس از دیگری از استان خارج شده و شاهد فعالیت آن‌ها در استان‌های دیگر باشیم.

عدم پشتوانه قوی و نبود ورزشکاران قَدَر در رده‌های جوانان و نوجوانان ضعف بزرگی در عملکرد هیئت کشتی استان است که اگر به آن نپردازیم در آینده چیزی از کشتی استان که روزی می‌درخشید نخواهد ماند و استعدادهای رشد یافته در استان یک به یک سر از تیم‌ها و استان‌های دیگر درآورده و افتخارات بی‌زحمت نصیب این استان‌ها می‌شود. انتظار می‌رود مدیر ورزش استان به این موضوع توجه داشته و آن‌گونه که در مصاحبه‌های خود تأکید بر بازگرداندن استعدادهای ورزشی به استان دارد پیش از آنکه دیر شود فکری هم برای کشتی و کشتی‌گیران همدانی کند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/47403