کد خبر : 47410
تاریخ : 1400/8/3
گروه خبری : استان‌ها

احاله مدیریت 245 هکتار مراتع سامانه عشایری در همدان

به گزارش سپهرغرب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: دامداران و صاحبان پروانه چرای دام در اسرع وقت به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری محل اقامت خود مراجعه و نسبت به تهیه طرح مرتعداری روستای خود اقدام کنند.

اسفندیار خزائی در آیین امضای قرارداد احاله مدیریت طرح‌‌های مرتعداری سامانه عشایری ضیاء‌الدین شهرستان همدان که در دفترخانه اسناد رسمی 97 شهرستان همدان منعقد شد، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مدیریت و حفاظت از مراتع است زیرا تا زمانی که مشارکت مردم، بهره‌برداران و جوامع محلی نباشد مدیریت مراتع دچار مشکل خواهد شد.

وی اضافه کرد: در اجرای طرح 1400*14*3 در راستای حفاظت و صیانت و همچنین احیای مراتع، احاله مدیریت طرح مرتعداری این سامانه عشایری به مساحت 245 هکتار در قالب احاله مدیریت مراتع با تنظیم اسناد قراردادی در دفترخانه رسمی به نماینده مرتعداران این منطقه احاله گردید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تأکید کرد: بر اساس اطلاعیه دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور تمامی دارندگان پروانه چرا تا پایان سال 1400 باید طرح مرتعداری تهیه کنند در غیر این‌صورت پروانه مرتعداری و چرای دام آن‌ها که به‌صورت موقت و یک‌ساله صادر شده است باطل خواهد شد و حق بهره‌برداری از مراتع را از دست خواهند داد.

خزائی درباره این طرح اظهارکرد: طرح مرتعداری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که بهره‌برداران، دامداران و مرتعداران می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع به سایر فعالیت‌های اقتصادی در زمینه کشاورزی و غیر کشاورزی نیز بپردازند.

وی اظهار کرد: دامداران با تهیه و ارائه طرح مرتعداری علاوه بر اعتبار بخشیدن بیشتر به پروانه چرای دام خود، می‌توانند اقدام به استعدادیابی و شناسایی پتانسیل‌های اراضی ملی و مراتع روستا کنند تا در قالب طرح مرتعداری به مرحله اجرا گذاشته شود.

وی افزود: در طرح مرتعداری، بهره‌برداران می‌توانند در قالب فعالیت‌های مشارکتی و اقتصادی، پرورش طیور و آبزیان، بوم‌گردی و گردشگری، زنبورداری، پرواربندی و پرورش دام در این عرصه‌ها اقدام کنند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/47410