کد خبر : 47420
تاریخ : 1400/8/3
گروه خبری : خانواده

مسئولیت زنان در دوره اپیدمی کرونا بیشتر شده است

صفورا حسینلو بیان کرد: با توجه به افزایش مسئولیت زنان در شیوع کرونا حمایت همه‌جانبه از آنها توسط خانواده و جامعه و آگاهی و هوشیاری آنان برای گذر از این دوران سخت زندگی ضروری است.

وی این مسئولیت‌ها را شامل اقدامات پیشگیرانه در خرید و ضدعفونی مواد غذایی و تهیه غذا، مسئولیت بیشتر در امور فرزندان با توجه به تعطیلی مدارس و آموزش مجازی کودکان، قرنطینه و مراقبت از بیماران دانست.

کارشناس برنامه میانسالان مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: البته شیوع کرونا برای زنان سرپرست خانوار چالش‌هایی به همراه داشته چرا که تعطیلی مشاغل و بیکار شدن آنان سبب بروز مشکلات روحی و روانی برای زنان نان آور خانواده شده است.

حسینلو تاکید کرد: با توجه به آسیب پذیر بودن مادران باردار در برابر ویروس کرونا، نگرانی‌های مرتبط با سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان نیز در بین زنان وجود دارد.

وی اظهار کرد: بیشتر کارکنان نظام سلامت در بخش بهداشت و درمان را زنان تشکیل می‌دهند که با مخاطرات جدی سلامت جسم و روان در دوران اپیدمی کرونا مواجه بوده اند.

کارشناس برنامه میانسالان مرکز بهداشت شهرستان همدان اظهار داشت: اگرچه شواهد ملی و بین‌المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید 19، خطر مستقیم و بیشتری سلامتی و حیات مردان را تهدید می‌کند اما تاثیر طولانی مدت این همه گیری، بر سلامتی جسمی، روانی و اجتماعی زنان می‌تواند آسیب‌های جدی به خانواده و جامعه وارد کند.

حسینلو تاکید کرد: زنان محور سلامت خانواده و رکن تربیتی، عاطفی و گاهی ستون مالی خانواده هستند و مشکلات جسمی و روانی آنان تاثیر مستقیمی بر سلامت خانواده و جامعه دارد بنابراین تامین سلامت این گروه در همه ابعاد جسمی، روحی و روانی، اجتماعی و معنوی ضروری است.

وی ادامه داد: بنابراین همانند سال گذشته، موضوع سلامت بانوان در دوران کرونا محور فعالیت‌های این هفته سلامت بانوان ایرانی قرار گرفت و در این راستا فعالیت‌ها و آموزش‌هایی در مراکز، ادارات و سازمان‌ها، کارخانه‌ها و اصناف و امور بانوان انجام شد.

کارشناس برنامه میانسالان مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان اینکه هفته سلامت بانوان از 24 مهر آغاز شده و تا 30 مهر ادامه دارد گفت: شعار امسال «زنان، مدیریت سلامت و مهار کرونا» بوده و روزشمار این هفته نیز متناسب با اپیدمی این ویروس به نقش بانوان در مدیریت اطلاعات، مدیریت سلامت روان، زنان و واکسیناسیون، مدیریت زندگی سالم، سلامت اجتماعی و سلامت باروری در بحران کرونا پرداخته و انتخاب شده است.

حسینلو بیان کرد: مدیریت بانوان در بخش‌های مختلف از جمله دریافت اطلاعات از منابع معتبر، تشخیص منابع معتبر از غیر معتبر، استفاده صحیح و انتشار اطلاعات در شبکه‌های مجازی، مدیریت سوگ، استرس، خشونت خانگی، روابط خانوادگی سالم، تقویت مهارتهای ارتباطی، حمایت همسران از یکدیگر در این هفته تحلیل و بررسی شد.

به گفته وی، تغذیه سالم، فعالیت بدنی در منزل، فقر، بیکاری، از دست دادن سرپرست خانواده، زنان سرپرست خانواده، فرصت کارآفرینی، آموزش راه اندازی کسب و کار در فضای مجازی برای زنان، روابط زناشویی ایمن و سالم، بارداری، زایمان، شیردهی، اهمیت واکسیناسیون و رفع باورهای غلط، دریافت اطلاعات صحیح درباره عوارض واکسیناسیون، حمایت از همسران و فرزندان، پیشگیری از انتقال کووید19 در بین افراد خانواده از دیگر موضوعاتی است که در این هفته مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در بسته خدمتی سلامت میانسالان با هدف افزایش امید به زندگی سالم، تامین، حفظ و ارتقای سلامت همه‌ جانبه در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی زنان و مردان 30 تا 60 ساله در مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان همدان خدمات رایگان ارائه می‌شود.

کارشناس برنامه میانسالان مرکز بهداشت شهرستان همدان اظهار کرد: از سال 96 تا 98 یعنی طی سه سال در شهرستان همدان 60 درصد کل میانسالان و 74 درصد بانوان میانسال بسته خدمتی دریافت کردند اما از سال 99 تاکنون به دلیل همه‌گیری کرونا این خدمات به صورت غیرحضوری (تلفنی) و مبتنی بر درخواست و بر اساس مراجعه ارائه می‌شود.

حسینلو، بسته خدمتی پیش‌بینی شده برای میانسالان را شامل تن سنجی و ارزیابی الگوی تعذیه، ارزیابی سلامت روان، ارزیابی فعالیت جسمانی، مصرف دخانیات، الکل، دارو و موادمخدر، ارزیابی فشار خون، قند خون، چربی خون و خطر سنجی حوادث قلبی و عروقی با هدف پیشگیری و تشخیص زودرس بیماریهای غیرواگیر، غربالگری سرطان‌هایی شایع زنان و ارزیابی سلامت باروری و یائسگی توسط ماما، غربالگری سرطان‌های شایع مردان دانست.

کارشناس برنامه میانسالان مرکز بهداشت شهرستان همدان بیان کرد: چنانچه در موارد یاد شده مشخص شود که مراجعه کننده دارای مشکلی است به کارشناس مربوطه و به پزشک برای ادامه فرایند درمان ارجاع داده می‌شود.

وی از تحویل ویتامین D3 برای پیشگیری از پوکی استخوان ماهانه یک عدد (پرل 50 هزار واحدی) خبر داد و گفت: همه خدمات عنوان شده در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت شهرستان همدان رایگان ارائه می‌شود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/47420