کد خبر : 48986
تاریخ : 1400/9/7
گروه خبری : استان‌ها

صادرکنندگان محصولات گلخانه‌ای استان مرکزی گرفتار اعتبارنامه

علی‌اصغر زارعی اظهار کرد: این فضاهای گلخانه‌ای بیشتر در شهرستان‌های محلات، ساوه و اراک ایجاد شده است. پرداخت تسهیلات به گلخانه‌داران ازجمله برنامه‌های حمایتی سازمان جهاد کشاورزی برای افزایش سطح زیر کشت گلخانه در استان مرکزی است و 80 درصد منابع مورد نیاز برای ایجاد طرح‌های این حوزه در استان به‌صورت تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار گرفته و بقیه توسط فعالان این بخش تأمین می‌شود.

وی افزود: قیمت بالای تجهیزات و قطعات سازه‌های گلخانه، نهاده‌ها و مواد اولیه تولید، سود بالای تسهیلات و نبود تشکل منسجم ازجمله مهم‌ترین مشکلات گلخانه‌داران استان مرکزی است.

مدیر باغبانی جهاد کشاوزی استان مرکزی با اشاره به زمین اجاره‌ای برخی واحدهای گلخانه‌ای استان مرکزی، گفت: سند واحدهای گلخانه‌هایی که قبل از سال 89 و تصویب قانون بهره‌وری در شهرک‌های گلخانه‌ای استان ایجاد شد، به‌نام متقاضیان صادر شده و واحدهایی که بعد از این قانون در استان استقرار می‌یابند، امکان صدور سند برایشان نیست و این مهم برای تولیدکنندگان دغدغه‌ای جدی شده است. اصلاح این قانون می‌تواند آرامش و پشتوانه مطلوبی برای بهره‌برداران به‌حساب آید.

وی خاطرنشان کرد: توسعه و بازسازی 70 هکتار عرصه گلخانه‌ای امسال با هدف بهبود الگوی کشت و تولید محصولات کیفی در این استان آغاز شد و 40 هکتار فضای گلخانه‌ای امسال به اراضی گلخانه‌ای استان مرکزی افزوده شد. اصلاح و بازسازی 30 هکتار از عرصه‌های کشت گلخانه‌ای نیز در دستور کار است.

زارعی ادامه داد: سال گذشته نیز 30 هکتار اراضی گلخانه‌ای در این استان ایجاد و 38 هکتار از اراضی گلخانه‌ای این خطه در این مدت اصلاح و بازسازی شد.

وی اضافه کرد: ایجاد 20 هکتار فضای گلخانه‌ای و بازسازی 18 هکتار از این فضاها سال گذشته برای سازمان جهاد کشاورزی استان تعهد شده‌ بود که عملکرد این حوزه در استان بیشتر از تعهدات بود.

زارعی بیان کرد: 150 میلیارد ریال منابع مالی پارسال به‌صورت تسهیلات برای ایجاد، اصلاح و بازسازی گلخانه‌های استان مرکزی پرداخت شد و اکنون نیز محدودیتی برای پرداخت تسهیلات جهت ایجاد گلخانه در استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: یک‌هزار و 115 هکتار اراضی گلخانه‌ای در استان مرکزی وجود دارد که 495 هکتار این اراضی در فضای گلخانه‌ای و 620 هکتار در فضای باز ایجاد شده‌ و کشت گل و گیاه‌های زینتی و سبزی و صیفی در اراضی گلخانه‌ای این استان نیز برای پنج هزار و 600 نفر اشتغال ایجاد کرده‌ است.

به گفته وی 150 میلیون بوته گیاهان فصلی و نشایی، 270 میلیون گل شاخه‌بریده، 52 میلیون گلدان گل گلدانی و 88 میلیون اصله درخت و درختچه زینتی سالانه در استان مرکزی تولید می‌شود و این استان در زمینه تولید گل‌های فصلی و نشایی مقام نخست، گل شاخه‌بریده مقام دوم، گل گلدانی و درخت و درختچه‌های زینتی مقام سوم را به خود اختصاص داده‌ است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: این استان تنها صادرکننده بید قرمز در کشور است. 17 میلیون دلار انواع گل و گیاهان زینتی پارسال از این خطه به خارج از کشور صادر شد و یکی از فعالان حوزه تولید گل و گیاهان زینتی استان رتبه نخست تولید این محصولات را از آنِ خود کرد.

زارعی اضافه کرد: بالا بودن هزینه تولید به‌دلیل کوچک بودن واحدهای تولیدی استان مرکزی، نوسانات ارزی و وجود مشکلات بانکی، ازجمله مهم‌ترین مشکلات فعالان بخش گلخانه‌ای استان مرکزی است و وجود مشکلات بانکی موجب شده صادرکنندگان این محصولات نتوانند برای فروش محصولات خود نسبت به باز کردن اعتبارنامه (ال‌سی) اقدام کنند.

وی ادامه داد: تکمیل و تجهیز پایانه صادراتی گل و گیاه محلات، ایجاد نمایشگاه برای معرفی محصولات گلخانه‌های گل و گیاهان زینتی تولیدی استان مرکزی، جذب سرمایه‌گذار خارجی برای ورود فناوری‌های جدید به کشور و ایجاد گلخانه‌های روزآمد، ازجمله راهکارهای افزایش صادرات این محصولات به خارج از کشور است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/48986