کد خبر : 54612
تاریخ : 1401/2/5
گروه خبری : اقتصادی

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان:

بیمه شدن نیروی کار نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

رسمی شدن نیروها باعث امنیت شغلی آن‌ها می‌شود

چنگیز اصلانی روز گذشته در نشست اعلام برنامه‌های هفته کارگر ابراز کرد: با توجه به فرا رسیدن هفته کارگر، از سوی خانه کارگر برای ایام این هفته برنامه‌هایی درنظر گرفته شده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان با بیان اینکه هفته کارگر از پنج اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا روز 11 این ماه ادامه دارد، افزود: در نخستین روز این هفته کارگران تجدید میثاقی با امام راحل (ره) خواهند داشت که با حضور در مزار شهدای کارگر همراه با نماینده ولی فقیه در استان حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حبیب‌الله شعبانی‌موثقی» خواهد بود؛ در این برنامه عرض ادب، بیان مشکلات کارگری را نیز خواهیم داشت تا مشکلات این جامعه اندکی بهبود یابد.

وی اذعان کرد: دومین روز این هفته به‌نام کارگران زن، چالش‌ها و امیدها نام‌گذاری شده که طی مراسمی در بیمارستان آتیه همدان از کارگران زن تقدیر خواهد شد؛ این مراسم با توجه به شرایط کرونا و اهمیت بحث سلامت جامعه که این افراد در وضعیت مذکور تلاش زیادی کردند، درنظر گرفته شده است.

این مقام مسئول گفت: سومین روز این هفته به‌نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین و حمایت از کارگر نام‌گذاری شده است که امیدواریم زودتر کشور به این موفقیت برسد. در این روز با مسئولین تشکل‌های کارگری نشست خواهیم داشت، یعنی کسانی که مسئول قوانین کار و تأمین اجتماعی هستند و به دنبال حل مشکلاتی هستیم که قانون آن‌ها وجود دارد، اما اجرا نمی‌شوند؛ مانند قانون ماده 148 کار که نیروی کار بیمه نمی‌شود و فرهنگ‌سازی نشده است. همچنین تنظیم قانون کار بین کارگر و کارفرما با توجه به شرایط کار در کارخانه‌ها که اجرای قانون و میزان دستمزد‌ها حائز اهمیت است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان با بیان اینکه چهارمین روز این هفته مختص به کارگران جوان، امنیت شغلی و سلامت است، اذعان کرد: هیچیک از 15 میلیون نیروی مشغول به کار رسمی نیستند؛ در بحث فرزندآوری یا تشکیل خانواده آسیب این است که نیروی کار جوان و تحصیل‌کرده ما قرارداد با امضای سفید و یا سه‌ماهه دارد که یک معضل بسیار مهم است.

اصلانی با اشاره به پنجمین روز این هفته، تشریح کرد: این روز به حمایت از کارگران فلسطینی اختصاص دارد که با شرکت در راهپیمایی روز قدس، علاوه‌بر شرکت در نماز عبادی سیاسی، از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه روز ششم هفته مختص به تکریم بازنشسته‌ها است، گفت: جمعیت بازنشستگان کشور حدود 4.5 میلیون نفر است و سال گذشته یک میلیون و 300 هزار نفر یک‌باره بازنشسته شدند؛ با بازنشسته شدن افراد هزینه تأمین اجتماعی افزایش می‌یابد که با تشکیل جلسات با این سازمان، به حل مشکلات خواهیم پرداخت.

این مقام مسئول ابراز کرد: آخرین روز این هفته مختص گردهمایی روز جهانی کارگر بوده که اختتامیه پنجمین جشنواره قرآنی کارگری است.

وی با اشاره به گذشت 35 روز از سال، گفت: هنوز احکام صادر نشده و برای بازنشسته‌ها که حدود 75 درصد آن‌ها حقوق بین دو تا چهار میلیون تومان می‌گیرند، فکری نکرده‌اند؛ قانون هماهنگ‌سازی حقوق از فروردین‌ماه سال 1400 بیان شده که 25 درصد طلبکار هستند، هر مقدار افزایش حقوق باشد، همان مقدار به بازنشسته‌ها نیز باید تعلق بگیرد.

این مقام مسئول بازنشسته‌های استان همدان را 54 هزار نفر اعلام کرد و افزود: کل جمعیت کارگری ما 718 هزار نفر است که 138 هزار نفر در قالب قرارداد، مشغول به کار هستند.

اصلانی گفت: همچنین با استاندار، فرماندار و مدیرکل دادگستری برای اجرای ماده 203 قانون کار دیداری خواهیم داشت.

وی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان جلوی قراردادهای سفیدامضا را گرفت؟ افزود: اصولاً در یک کشور وقتی راه فرار وجود داشته باشد، سعی می‌شود برخی قوانین به تصویب نرسد؛ از سال 69 تا به حال تبصره یک ماده هفت آیین‌نامه اجرایی دارد که هر فرد چقدر باید کار کند، در دولت گذشته هم به مجلس ارائه شد، اما چون با شرکای اجتماعی و کارشناسان دانشگاهی مشورت نداشتند، در دولت ماند و به مجلس نرسید. اگر تبصره مذکور اجرایی شود، این مشکل حل خواهد شد. این نبود قانون باعث می‌شود که افراد بعد از چند وقت کار کردن، تعویض شوند.

این مقام مسئول در پاسخ به آمار اشتغال بسیار خوب در استان همدان، گفت: جامع‌ترین آمار را می‌توان از سازمان تأمین اجتماعی دریافت کرد؛ زیرا بیمه افراد بعد از کار اجباری است. سازمان تأمین اجتماعی به آمار دقیق اشتغال دائم دسترسی دارد و می‌تواند آن را ارائه دهد. کشور در سال‌های جنگ هیچ افزایش حقوقی را درنظر نگرفته و افزایش حقوق‌ها درحال حاضر که 57.04 بوده نیز 28 درصد از میزان مناسب عقب است.

وی در پاسخ به مشکل غار علیصدر، اذعان کرد: من این مشکل را ضعف مدیریت در گذشته و حال می‌دانم، زیرا آن منبع خدادادی برای افراد همان منطقه است و باید کارگر و نیروی فعال را مدیریت و نگهداری کرد که با استفاده از بیمه بیکاری کارگران قابل حفظ هستند؛ هنر تعدیل نیست، هنر به‌کارگیری یک کارگر است.

  لینک
http://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/54612