کد خبر : 87643
تاریخ : 1403/7/29
گروه خبری : زیست بوم

رئیس مرکز ملی اقلیم تشریح کرد؛

پیش‌بینی پاییز خشک و کم‌بارش در سال 1403

احد وظیفه پیرامون اینکه براساس مدل‌های عددی که پیش‌بینی و شبیه‌سازی جوی را انجام می‌دهند، میزان بارش‌ها در پاییز سال جاری کمتر از حد نرمال خواهد بود، اظهار کرد: مطابق داده‌های هواشناسی احتمال دارد بارندگی‌ها پاییز دیرتر آغاز شود و میزان بارش‌ها در سه ماهه این فصل از معادل میانگین بلندمدت کمتر باشد.
وی با اشاره به اینکه پاییز سال جاری به نسبت خشک و با بارش‌های کمتر از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود، افزود: برایند این شرایط جوی نشان می‌دهد که براساس مدل‌های عددی با احتمال نسبی بیشتری تجربه پاییزی با هوای گرم‌تر و خشک‌تر نسبت به شرایط نرمال را خواهیم داشت.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی سازمان هواشناسی ایران با اشاره به اینکه ال‌نینو و لانینا یا همان گرم و سرد شدن دمای آب اقیانوس نسبت به شرایط نرمال، تغییراتی را در آب و هوای نقاط مختلف کره زمین ایجاد می‌کند و به همین دلیل اهمیت دارد، تصریح کرد: سال جاری به احتمال زیاد با یک لانینای ضعیف مواجه خواهیم بود، چراکه پدیده لانینا بیانگر دما و گردش آب در اقیانوس آرام است و تأثیرات بسیاری بر اقیانوس هند به عنوان منبع رطوبت دارد.
وظیفه درباره بارش‌های پاییزی گفت: در موقعیت لانینا یا فاز سرد اقیانوس آرام، بارندگی‌های ایران کمتر از حد نرمال ثبت می‌شود، از این‌رو بیشتر مدل‌های شبیه‌سازی و پیش‌بینی عددی جوی، کم‌بارشی را در نظر گرفته‌اند که یکی از علل مهم آن توسعه پدیده لانینا است، بنابراین انتظار می‌رود پاییز سال جاری تغییرات شدید دمایی در آب اقیانوس ایجاد نشود.
وی با اشاره به اینکه خروجی بیشتر مدل‌ها نشان می‌دهد، فصل پاییز به نسبت گرم‌تر از حد نرمالی خواهیم داشت و بارش‌ها نیز کمتر از میزان نرمال خواهد بود، عنوان کرد: شرایط ضعیف پدیده لانینا در پاییز سال جاری سبب می‌شود که نتوانیم با قاطعیت کامل به بارندگی‌های این فصل نگاه کنیم.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی سازمان هواشناسی ایران اضافه کرد: با اطمینان و قطعیت نمی‌توانیم وضعیت بارش‌ها و دمای پاییزه را پیش‌بینی کنیم، هرچند پیش‌بینی دمایی سهل‌تر است، چراکه با موقعیت دمایی شدید، بی هنجار و بالاتر از حد نرمال در جهان مواجه هستیم و تغییر این شرایط به‌سادگی امکان‌پذیر نیست، بنابراین با احتمال بیشتر شرایط دمایی بالاتر از حد نرمال را در پاییز سال جاری تجربه خواهیم کرد.
وظیفه افزود: مطابق وضعیت جوی حاکم بر کشور با اطمینان بالا نمی‌توانیم بارندگی‌ها را مورد توجه قرار دهیم، شبیه‌سازی مدل‌های عددی به طور کلی بیانگر کم‌بارشی است، اما باید در نظر داشته باشیم که این پیش‌بینی‌ها به‌ویژه پیش‌بینی فصلی بر اساس احتمالات استوار است و با قاطعیت همراه نیست، چراکه عوامل بسیاری وجود دارد که از اکنون قابل پیش‌گویی نیست و با گذر زمان و وقوع شرایط لازم می‌توانیم با اطمینان بالاتر موقعیت‌ها را اعلام کنیم.
*ثبت پنج درصد بارندگی‌های کشور در تابستان
وی با اشاره به اینکه شرایط جوی پاییز در هر استان متفاوت خواهد بود، تصریح کرد: لازم است بدانیم انتظار می‌رود، در استان‌های خراسان شمالی، گلستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بارش‌ها بیشتر از حد نرمال باشد، اما در استان‌های کرمانشاه، ایلام، کردستان، نواحی غرب و جنوب غربی میزان بارندگی کمتر از حد معمول ثبت شود.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی سازمان هوا شناسی ایران با بیان اینکه کشور ایران از نظر منطقه جغرافیایی بارش‌های تابستانه زیادی ندارد، گفت: طی تابستان سال جاری در دامنه‌های جنوبی البرز، شمال تهران و قزوین وضعیت بارش‌ها خوب نبود و بارندگی‌های جنوب شرق به ویژه استان سیستان و بلوچستان کمتر از نرمال بود، اما مناطق شرق هرمزگان و جنوب فارس بارش‌های مطلوب و مناسبی داشته است.
وظیفه با اشاره به اینکه بارش‌های تابستانه در ایران بسیار قابل توجه نیست و تنها پنج درصد، بارش در تابستان رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: طی مدت مذکور وضعیت بارش‌ها در سواحل شمال کشور به‌طور معمول بود، اما در سایر نقاط بارندگی‌ها در طول تابستان مناسب نبود.

  لینک
http://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/87643