کد خبر : 87700
تاریخ : 1403/7/29
گروه خبری : جامعه

آغاز اجرای طرح داناب در همدان


به گزارش سپهرغرب و به نقل از شرکت آب منطقه‌ای همدان، رضا اخلاص‌مند در آیین آغاز به کار طرح دانش‌آموزی نجات آب «داناب» ابراز کرد: آب مایه حیات است و همه‌چیز در زندگی از آب بوده و اگر آب نباشد، در تمام مراحل زندگی به مشکل برمی‌خوریم.
اخلاص‌مند افزود: متوسط بارندگی کشور ایران 250 میلی‌متر در سال بوده که این رقم در کشورهای توسعه‌یافته بیش از 750 میلی‌متر و معادل سه برابر کشور ایران است.
وی ادامه داد: در استان همدان متوسط بارندگی درازمدت 340 میلی‌متر بوده که این میزان نیز بسیار کمتر از متوسط بارندگی در کشورهای توسعه‌یافته است.
اخلاص‌مند با بیان اینکه به رعایت الگوی مصرف در بخش‌های مختلف مصرف (کشاورزی، شرب و صنعت) باید توجه ویژه داشته باشیم، گفت: در سال آبی گذشته شاهد نزولات جوی خوبی در استان بودیم که نسبت به درازمدت 19 درصد و نسبت به سال آبی گذشته 41 درصد افزایش متوسط بارندگی در استان همدان را شاهد بودیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان ابراز کرد: سه سال متوالی خشک‌سالی در استان همدان باعث کاهش سطح منابع آب زیرزمینی و روان‌آب‌های سطحی شد و درنهایت سال 1401 در تأمین آب شرب با کمبود شدید آب مواجه شدیم و این باعث قطعی چندروزه آب در استان همدان شد.
وی با بیان اینکه رعایت الگوی مصرف بایستی در سرلوحه برنامه‌های زندگی ما باشد، گفت: در استان ما منابع آب زیرزمینی و سطحی متکی به بارندگی است و آبی از استان‌های دیگر وارد همدان نمی‌شود.
اخلاص‌مند تأکید کرد: دانش‌آموزان می‌توانند به‌عنوان همیار و ناجی آب در خانواده‌ها مروج صرفه‌جویی در مصرف آب باشند که با رعایت الگوی مصرف، در حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی و سطحی، یاری‌گر ما در استان خواهند بود.
این مقام مسئول گفت: طرح داناب هرساله در کشور با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و معاونت دوره اول متوسطه برگزار می‌شود و در استان همدان نیز جهاد دانشگاهی واحد همدان آموزش‌هایی با موضوع مدیریت مصرف، آشنایی با منابع آبی و غیره را به رابطین و رابطین به معلمین و معلمین به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند.
وی با بیان اینکه باید ارزش آب را بیشتر از قبل بدانیم، افزود: هزینه‌هایی که برای آب شرب صرف می‌شود، بسیار بیشتر از هزینه‌هایی است که از مشترکین گرفته می‌شود،
اخلاص‌مند تأکید کرد: در طرح آب‌رسانی آب شرب از فاصله حدود 160 کیلومتری با سه ایستگاه پمپاژ و مخازن تعادلی به تصفیه‌خانه و در ادامه به همدان منتقل می‌شود و این شرایط هزینه‌ تمام‌شده آب را به‌شدت افزایش می‌دهد.
در ادامه نیز رئیس سازمان جهاد دانشگاهی واحد همدان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت به‌ویژه سیدحسن نصرالله، عباس نیلفروشان و یحیی السنوار، گفت: آب منبع حیات است و همه بقای موجودات روی زمین بر مبنای آب است.
مهدی میرزاپور افزود: منابع آبی با مخاطراتی روبه‌رو است؛ از مصرف بی‌رویه تا تغییر اقلیم که آگاه‌سازی مردم از این مخاطرات، از اولویت‌هایی است که سازمان‌ها به آن می‌پردازند.
وی بیان کرد: داناب یکی از برنامه‌ها است که به دانش‌آموزان در این ارتباط آموزش داده می‌شود؛ طرح داناب با پیشگامی شرکت آب منطقه‌ای و همکاری جهاد داشگاهی و آموزش‌وپرورش استان اجرا می‌شود.
میرزاپور تصریح کرد: در طرح داناب بیش از 31 هزار دانش‌آموز در 11 منطقه آموزشی استان همدان آموزش می‌بینند تا از منابع آبی محافظت کنند و یک پله به آگاهی دانش‌آموزان درباره حفظ منابع آبی اضافه شود.
رسول شیدایی، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان نیز گفت: دستگاه تعلیم و تربیت نقش مشخصی در آموزش‌وپرورش دارد؛ دانش‌آموزان باید برای تمدن‌سازی خود را آماده کنند و هم قدرشناس و هم محافظ نعمت‌ها باشند.
  لینک
http://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/87700