شناسه خبر:33231
1399/9/18 10:18:49

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: 295 نفر بر اثر حوادث کارگاهی در 6 ماه نخست امسال در استان مصدوم شده‌اند.

برهان صلواتی اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تا کنون 5 کارگاه به علت عدم رعایت مسائل قانونی در خصوص آیین‌نامه‌های ایمنی و بهداشت کار و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا به مراجع قضایی معرفی شده و با حکم این مرجع پلمب شده‌اند.

وی افزود: در بازرسی از کارگاه‌های ساختمانی با کارفرمایان متخلفی که آیین‌نامه‌های ایمنی را رعایت نکنند و جان کارگران و سایر افراد را به خطر بیاندازند به شدت برخورد خواهد شد و ضمن پلمپ این کارگاه‌ها، تا زمان رفع نواقص کامل، بازگشایی نخواهد شد. 600 بازرسی از کارگاه‌های ساختمانی در کردستان انجام شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان ادامه داد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 600 بازرسی از کارگاه‌های ساختمانی مشمول قانون کار در سطح استان انجام شده و ابلاغیه رفع نواقص برای این کارگاه‌ها صادر شده است.

صلواتی با بیان اینکه در این بازرسی‌ها مسائل ایمنی، حفاظت فنی، حقوق و دستمزد و شرایط کار مد نظر قرار می‌گیرد، یادآور شد: 20 بازرس کار در تمام شهرستان‌های استان ضمن بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار، بر این موارد نظارت کامل و دقیق می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تعداد بسیاری از فوتی‌ها و مصدومان حوادث ناشی از کار استان در صنعت ساختمان اتفاق می‌افتد، بیان کرد: عامل اصلی وقوع حوادث در ساختمان سقوط از ارتفاع به علت نبود حفاظ در پرتگاه‌ها و نبود جایگاه کار ایمن است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه آرماتوربندان و قالببندان بیشترین حادثه دیدگان ساختمانی را تشکیل می‌دهند، گفت: امسال سقوط از ارتفاع بیشترین علت حادثه‌های کار در این استان را به خود اختصاص داده و بیشترین آن در کارگاه‌های ساختمانی گزارش شده است. سقوط از ارتفاع علت 50 درصد از حوادث ناشی از کار در کردستان است

صلواتی اظهار کرد: سقوط از ارتفاع علت حدود 50 درصد از حوادث ناشی از کار استان است که به علت استفاده نکردن از سامانه‌های مناسب کار در ارتفاع و عدم حفاظ‌گذاری پرتگاه‌ها به وقوع می‌پیوندد.

وی به آمار مصدومین ناشی از حوادث کار در 6 ماهه اول سال‌جاری اشاره کرد و افزود: در این مدت در مجموع 295 نفر در حوادث مختلف کارگاهی دچار مصدومیت شده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است، یادآور شد: از تعداد کل مصدومین ناشی از حوادث کار در سال‌جاری 289 نفر مرد و 6 نفر زن بوده‌اند.

شناسه خبر 33231