شناسه خبر:40321
1400/2/18 10:25:48
مشکلات جدی کرونا برای باشگاه‌های ورزشی

بیش از دو‌ سوم مربیان کرمانشاه از کار بیکار شدند

سپهرغرب، گروه ورزشی: رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان کرمانشاه گفت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا اولین اقدام در راه کاهش راه‌های ابتلا به کرونا، تعطیلی اماکن ورزشی است در حالی که تأثیرگذاری این امکان در شیوع بیماری کرونا اثبات نشده است.

نریمان رحمانی اظهار کرد: در استان کرمانشاه حدود 700 باشگاه ورزشی با بیش از سه‌هزار مربی مشغول فعالیت بودند که در یک سال اخیر با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی باشگاه‌ها از این میزان بیش از دو‌سوم آن‌ها نه‌تنها به کلی از کار بیکار شده‌اند بلکه هیچ امیدی برای بازگشت به شرایط سابق ندارند.

وی ادامه داد: پس از مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا بخشی از ادارات دولتی در دریافت اجاره سالن‌های دولتی تسهیلگری می‌کنند، اما این مسئله در اماکن خصوصی به هیچ‌وجه مصداق نداشته و مالکان باشگاه‌های خصوصی اجاره‌بهای خود را در موعد مقرر طلب می‌کنند.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان کرمانشاه با اشاره به آگهی‌های منتشره در فضای مجازی، گفت: با یک جستجوی ساده در فضای مجازی، تجهیزات ورزشی را می‌بینم که به یک‌سوم قیمت برای فروش عرضه شده، این تجهیزات متعلق به مربیان و متولیان باشگاهی است که به دلیل عدم توان پرداخت اجاره‌بهای سالن خود، به وسایل خود چوپ حراج زده‌اند و ممکن است هیچ‌گاه توان خرید دوباره آن‌ها را پیدا نکنند.

رحمانی اضافه کرد: علی‌رغم تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، مالکان اماکن ورزشی بخش خصوصی و حتی بخش‌های دولتی بر دریافت اجاره‌های خود اصرار دارند و هیچ پشتوانه قانونی برای حمایت از باشگاه‌داران وجود ندارد، حال آنکه حتی زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی کرونا بدون هیچ تنفسی برای اندک باشگاه‌هایی که موفق به دریافت آن شده‌اند هم فرا رسیده؛ درحالی‌که این باشگاه‌ها همچنان با تصمیم ستاد کرونا‌ تعطیل هستند اما باید نسبت به پرداخت بدهی خود به بانک نیز مبادرت ورزند.

وی یادآور شد: با این تصمیمات ستاد کرونا، باشگاه‌داران ورشکسته دیروز به باشگاه‌داران ورشکسته و بدهکار امروز تبدیل شدند و جای تأسف است که مجموعه این سیاست‌ها، به یأس و ناامیدی باشگاه‌داران سراسر کشور منجر شده است.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه تعداد ورزشکاران سازمان‌یافته در سال گذشته به کمتر از یک‌چهارم رسیده است، گفت: در استان کرمانشاه بیش از 80 هزار ورزشکار سازمان‌یافته براساس آمار هیئت پزشکی ورزشی استان مشغول فعالیت بودند، اما این آمار در سال 99 به کمتر از 20 هزار نفر کاهش یافته است و بسیاری از باشگاه‌های ورزشی در رشته‌های انفرادی و رزمی در استان پیش از یک سال از هیچگونه فعالیتی نداشته‌اند.

رحمانی اظهار کرد: درخواست من از مسئولین امر این است که باشگاه‌ها را تعطیل نکنید، با تعطیلی باشگاه‌ها فقط شرایط بدتر خواهد شد چراکه بهترین نسخه‌ای که هم اینک با وجود بیماری کرونا می‌شود برای مردم دنیا پیچید، توصیه به ورزش است و ورزشی که مداومت داشته و همراه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باشد.

وی اضافه کرد: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که داشتن یک زندگی کم‌تحرک می‌تواند خطر مرگ بر اثر بیماری کووید-19 را در مبتلایان دو برابر کند به عنوان مثال در پژوهشی که در مرکز پزشکی «کیسر پرمننت» (Kaiser Permanente) در کالیفرنیای آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد، احتمال مرگ در کسانی که در دو سال منتهی به بیماری همه‌گیر کرونا به صورت مداوم بی‌تحرک بوده‌اند، دو برابر بیش از بیمارانی است که به تمرینات ورزشی می‌پرداختند.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان کرمانشاه یادآور شد: تعطیلی باشگاه‌های ورزشی علاوه بر ضربه به شغل بیش از سه هزار نفر به صورت مستقیم، از بین بردن پتانسیل ورزشی در استان کرمانشاه، زمینه بروز ناهنجاری‌های اجتماعی را بیش از پیش افزایش داده است، چرا‌که ورزشکارانی که اوقات فراغت خود را در باشگاه‌های ورزشی سپری می‌کردند هم‌اکنون از این امکان محروم شده‌اند.

رحمانی در تشریح راهکار خود برای برون‌رفت از این شرایط، گفت: تعطیلی مستمر باشگاه‌های ورزشی به علت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، سبب شده که اعتماد مردم به مزایای ورزش به کلی از بین برود؛ در حالی که هنوز احتمال شیوع این ویروس منحوس در فضای باشگاه‌های ورزشی بیش از سایر اماکن به اثبات نرسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط باید یک ساز و کار برای استمرار ایجاد شرایط ورزش در زمان کرونا تعریف و به آن پرداخته شود، از طرف دیگر در حمایت از باشگاه‌ها و مربیان ورزشی حمایت مستقیم و شفافی و جدی صورت بگیرد تا این افراد از فروش تجهیزات ورزشی خودداری کرده و به فعالیت خود ادامه بدهند.

وی ادامه داد: چه دلیلی دارد در زمان بروز وضعیت قرمز اولین جای که پلمپ می‌شود باشگاه‌های ورزشی است، اما امکان دیگر به فعالیت خود ادامه می‌دهند؟ بازگشت بیش از 80 هزار ورزشکار سازمان‌یافته به دنیای ورزش در شرایط فعلی نیز امری سخت و زمان‌بر است، از مسئولین امر می‌خواهیم با سختگیری‌های غیرعلمی زمینه بازگشت آن‌ها را بیش از پیش سخت‌تر نکنند.

شناسه خبر 40321