شناسه خبر:42298
1400/4/1 09:50:17

سپهرغرب، گروه خبر: دستاوردهای کاوش‌های باستان‌شناسی در غرب ایران توسط دانشگاه‌های رازی و کپنهاگ دانمارک در همایش بین‌المللی به میزبانی دانمارک ارائه می‌شود.

غرب ایران گهواره تمدن خوانده می‌شود، زیرا کهن‌ترین تمدن‌های بشری در این منطقه ظهور و بروز یافته‌اند و در مناطقی همچون گنج‌دره از توابع شهرستان هرسین نشانه‌هایی از زندگی بشری در هشت‌ هزار و 500 سال پیش به‌دست آمده است.

بر این اساس از سال‌های گذشته باستان‌شناسان ایرانی و خارجی در این منطقه به کاوش دست زده‌اند که در این اواخر کتیبه‌ای منحصربه‌فرد از لشکرکشی آشوریان در قپاق‌تپه شهر کوزران از توابع استان کرمانشاه به‌دست آمد.

به گفته عضو کمیته علمی همایش بین‌الملی باستان‌شناسی دانشگاه رازی همایش بین‌المللی باستان‌شناسی با همکاری دانشگاه رازی و دانشگاه کپنهاگ و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در تابستان امسال برگزار می‌شود تا دستاوردهای کاوش در این منطقه معرفی شود.

طیبه ناصری افزود: پیرو تفاهم‌نامه پژوهشی میان دانشگاه‌های رازی و کپنهاگ دانمارک، یک پروژه پنج‌ساله باستان‌شناسی با هدف مطالعه چگونگی شروع کشاورزی و دامپروری و روستانشینی در غرب ایران به سرپرستی مشترک دکتر توبیاس ریشتر و حجت دارابی عضو هیئت‌علمی دانشگاه رازی در سال 1395 شروع شد.

وی با بیان آنکه پیرو این تفاهم‌نامه در محوطه‌های آسیاب و گنج‌دره در کرمانشاه کاوش‌هایی انجام شد، گفت: نتایج این پروژه باستان‌شناسی تاکنون در قالب مقالات متعددی در مجلات معتبر دنیا به چاپ رسیده و قرار است نتایج نهایی آن به‌صورت کتاب منتشر شود.

این مقام مسئول افزود: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مرتبط با همکاری مشترک دو دانشگاه، برگزاری همایش بین‌المللی است و این همایش ابتدا قرار بود در تابستان سال 1399 به‌صورت حضوری در کپنهاگ برگزار شود، اما به‌دلیل مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا به تابستان 1400 موکول شد.

ناصری با اشاره به آنکه این همایش 31 خردادماه تا چهارم تیرماه 1400 به میزبانی دانشگاه کپنهاگ و با همکاری دانشگاه رازی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور برگزار می‌شود، بیان کرد: در این همایش پنج‌روزه بیش از 70 مقاله تخصصی به‌صورت سخنرانی ارائه خواهد شد و پژوهشگران برجسته‌ای از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مختلف دنیا و ایران در آن شرکت می‌کنند.

وی افزود: محوریت این همایش، نتایج به‌دست‌آمده از پروژه باستان‌شناسی مشترک دو دانشگاه است و نتایج آخرین پژوهش‌های مرتبط در خاورمیانه و به‌ویژه ایران نیز ارائه می‌شود و سخنرانی‌های برگزیده نیز در قالب مجموعه مقالات همایش در آینده منتشر خواهد شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای شرکت در همایش بین‌المللی باستان‌شناسی و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس https://eventsignup.ku.dk/revisitingthehillyflanks/conference مراجعه کنند.

شناسه خبر 42298