شناسه خبر:43197
1400/4/19 09:55:56

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: ممکن است مردم از سیاتل به عنوان یک شهر پیشرفته و به اصطلاح high tech یاد کنند؛ اما کارزار تبلیغاتی این شهر که به منظور جذب توریست طراحی شده کاملا خلاف جهت تکنولوژی حرکت می‌کند.

ممکن است مردم از سیاتل به عنوان یک شهر پیشرفته و به اصطلاح high tech یاد کنند، اما کارزار تبلیغاتی این شهر که به منظور جذب توریست طراحی شده کاملا خلاف جهت تکنولوژی حرکت می‌کند. پویش تبلیغاتی Visit Seattle که به منظور بزرگداشت کتابخانه تاریخی این شهر شکل گرفته، هم‌اکنون به ابزاری برای جذب توریست‌ها به این شهر تبدیل شده است.

در چارچوب این کارزار تبلیغاتی، کتابخانه‌هایی کوچک در خیابان‌های سیاتل نصب شده است که به رهگذران این امکان را می‌دهد تا کتاب مورد نظر خود را انتخاب و آن را مطالعه کنند. این کتابخانه‌های کوچک و رایگان که با شعار «یک کتاب بردار و یک کتاب بگذار» به‌صورت گسترده در سراسر خیابان‌های شهر نصب شده‌اند در واقع یک برنامه تعویض رایگان کتاب است که از سوی مقامات شهر سیاتل به منظور افزایش امکان مطالعه کتاب و ایجاد جذابیت برای توریست‌ها و مسافران راه‌اندازی شده است.

به‌این‌منظور مدیران این شهر با نصب کتابخانه‌های کوچک در پیاده‌روهای بوستون، شیکاگو و اوستین توریست‌ها را به بازدید از سیاتل تشویق می‌کنند و امیدوارند اجرای این طرح در نهایت منجر به افزایش قابل توجه تعداد توریست‌ها و افزایش درآمدهای این شهر شود.

این کتابخانه‌های کوچک که در حقیقت هدف اصلی از نصب آنها در خیابان‌های سیاتل بزرگداشت جشن ملی کتاب در ایالات متحده است، به صورت قایق‌های کایاک طراحی شده و در آن کتاب‌هایی قرار داده شده که مناسب توریست‌ها و افرادی است که برای نخستین‌بار به سیاتل سفر می‌کنند.

کتاب‌هایی نظیر راهنمای مسافران که در آن به معرفی جذابیت‌های توریستی سیاتل پرداخته شده به همراه تعدادی از رمان‌های معروف و پرفروش که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شده از جمله کتاب‌هایی است که مدیران پویش تبلیغاتی بزرگداشت کتاب در شهر سیاتل برای کتابخانه‌های کوچک و خیابانی این شهر در نظر گرفته‌اند. گفتنی است بخشی از این کتاب‌ها به رمان‌هایی اختصاص دارد که یا در شهر سیاتل اتفاق افتاده یا اینکه توسط یکی از ساکنان این شهر نوشته شده است.

شایان ذکر است به منظور غنی‌تر‌شدن این کتابخانه‌ها، گروه‌هایی مسئول قراردادن کتاب‌های جدید در آن دسته از کتابخانه‌هایی شده‌اند که کتاب‌های موجود در آنها توسط مردم مورد استفاده قرار گرفته است. این افراد با گشت‌زدن در مناطق مختلف شهر اقدام به پر کردن مخزن کتابخانه‌های کوچک نصب شده در خیابان می‌کنند تا همواره کتاب‌های مورد نیاز شهروندان در دسترس آنان قرار داشته باشد.

این کتاب‌ها که روی آن‌ها جمله # Visit Seattle دیده می‌شود از مخاطبان درخواست می‌کند تا با این کتابخانه‌های کوچک و سیار سلفی گرفته و آن را با #SeattleStory در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

لازم به ذکر است اقدام اخیر شهر سیاتل در استفاده از کتابخانه‌های سیار در خیابان در شرایطی صورت می‌گیرد که این شهر بالاترین نرخ سواد را در ایالات متحده در اختیار داشته و اغلب ساکنان آن به مطالعه علاقه فراوان دارند.

مدیران شهر سیاتل معتقدند در شرایطی که تمامی کارزارهای تبلیغاتی در حوزه‌های مختلف دیجیتالی شده و بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها از تبلیغات اینترنتی و تلویزیونی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند، ایده نصب کتابخانه‌های کوچک در خیابان‌های این شهر و امکان استفاده رایگان از این کتاب‌ها توسط مردم و توریست‌ها، موجب جلب توجه بخش قابل توجهی از مردم خواهد شد، چرا‌که هیچ نشانی از تکنولوژی در این طرح تبلیغاتی یافت نمی‌شود.

شناسه خبر 43197