شناسه خبر:43290
1400/4/21 10:15:41

سپهرغرب، گروه شهر: طراحان کاشتلا، شهری در ایالت اسپلیت-دالماتیا کشور کرواسی، نیمکت‌هایی هوشمند در فضاهای عمومی سراسر شهر نصب کرده‌اند که نور خورشید را به انرژی مورد نیاز برای شارژ تجهیزات الکتریکی نظیر گوشی‌های تلفن همراه و لپ‌تاپ تبدیل می‌کند.

شیوع بیماری کووید -19 باعث شد هنگام اعمال محدودیت‌های شدید، مردم از حضور در فضاهای سبز و پارک‌ها محروم شوند و این در حالی بود که ملاقات دوستان و آشنایان نیز به حداقل رسید. اما پس از کاهش محدودیت‌ها، مردم سراسر جهان بسیار بیشتر از دوران ماقبل کرونا، بخش اعظمی از اوقات فراغت خود را در فضاهای عمومی سپری می‌کردند و همین امر خواسته‌های آن‌ها از فضاهای عمومی اطراف خود به طور قابل توجهی افزایش می‌داد.

در این راستا و به‌منظور افزایش جذابیت فضاهای عمومی، مقامات کاشتلا دست به نوآوری زده و نیمکت‌های جدیدی در پارک‌های سراسر شهر نصب کرده‌اند که با استفاده از نور خورشید، نیروی لازم برای شارژ تجهیزات الکتریکی کوچک نظیر گوشی‌های تلفن همراه، لپ‌تاپ و تبلت را فراهم می‌آورد. در نتیجه، ساکنان شهر می‌توانند مدت زمان طولانی‌تری را در فضاهای سبز شهر بگذرانند و در آنجا به انجام امور کاری، تحقیقاتی و مطالعه بپردازند.

نیمکت‌های هوشمند کاشتلا، در تمام طول روز نور خورشید را در خود ذخیره و در هر زمان ممکن به الکتریسیته تبدیل می‌کند. طراحان این سازه‌های زیبا را اغلب در فضاهای سبزی نصب کرده‌اند که احتمال حضور مردم در آن‌ها بیشتر است و کاربران حداکثر بهره را از این تجهیزات می‌برند.

علاوه بر این، شهردار کاشتلا هدف دیگر خود از نصب نیمکت‌های هوشمند جدید را ترویج استفاده از انرژی تجدید‌پذیر اعلام کرده و امیدوار است مردم با دیدن این‌گونه تجهیزات به کاهش مصرف انرژی شهری و جایگزین کردن سایر شیوه‌های سبز ترغیب شوند.

شناسه خبر 43290