شناسه خبر:43412
1400/4/24 16:16:03

سپهرغرب، گروه اقتصادی: درحالی‌که دولت سیزدهم وعده ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال را به مردم داده است، حسن روحانی اظهار کرد: ساخت دو میلیون واحد مسکونی در یک دولت و چهار میلیون واحد مسکونی در دولت در هیچ دولتی تا حالا اتفاق نیفتاده ‌است.

در حالی که دولت سیزدهم وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را به مردم داده است، حسن روحانی اظهار کرد: ساخت دو میلیون واحد مسکونی در یک دولت و چهار میلیون واحد مسکونی در دولت در هیچ دولتی تا حالا اتفاق نیفتاده است.

فرصت‌سوزی دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن زمینه افزایش 10 برابری نرخ مسکن در تهران را طی هشت سال گذشته فراهم کرد، حال که دولت سیزدهم از ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال خبر داده است، حسن روحانی اظهار کرد: واحد‌های مسکونی را خود مردم باید بسازند، این اشتباه است که دولت برود دنبال این کار؛ دولت باید وام و زمین و خدمات را در اختیار مردم بگذارد.

دولت حسن روحانی به‌شدت منتقد طرح ملی مسکن مهر بود و حتی عباس آخوندی به‌عنوان اولین وزیر راه و شهرسازی حسن روحانی به‌صراحت به این طرح تاخت، اما در بعد عملکرد وی نیز حرفی برای توسعه بخش مسکن نداشت و هزینه زیادی را به کشور تحمیل کرد تا اینکه بعد از تغییر وی عملاً ایران در تحریم‌های امریکا قرار گرفت و به‌طور مجدد توجهی به بخش مسکن نشد.

بی‌توجهی به بخش مسکن طی هشت سال گذشته موجب شد هزینه بسیار سنگینی به خانوار تحمیل شود، تنها در تهران که متوسط هر مترمربع مسکن در سال 92 حدود سه میلیون تومان بود این نرخ به محدوده 30 میلیون تومان رسیده است و بسیاری از خانوار‌ها دیگر برای خانه‌دار شدن هیچ امیدی ندارند.

بی‌عملی و بدعملی در حوزه زمین و ساختمان موجب شد طی هشت سال گذشته ساخت‌وساز مسکن مورد توجه سیاست‌گذار نباشد و حتی سهم ساخت‌وساز مسکن از اعتبارات بانکی نیز به حداقل ممکن رسیده است و در این میان خانوار‌هایی که مستأجر هستند طی هشت سال گذشته وضعیت بسیار بدی را در بعد افزایش هزینه‌ها تجربه کردند.

منتخب مردم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جریان رقابت‌های انتخاباتی وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را به مردم ارائه داد، حال حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در دولت دوازدهم تلاش مضاعف برای مسکن به وجود آمد، اظهار کرد: مردم چه قبل و چه بعد از ازدواج مسئله مسکن و در کنارش اشتغال برایشان اهمیت دارد و در این زمینه دولت مسئولیت بزرگی به دوش دارد. ما در ابتدای کار نمی‌توانستیم کاری کنیم جز انجام تعهد دولت قبل در مورد مسکن مهر که دو سوم آن باقی مانده بود.

وی افزود: این کار سختی بود که محله‌های مسکونی را تکمیل کنیم و خدمات آب، برق، گاز، جاده و مدرسه را به این محلات برسانیم، ولی با آمدن مهندس اسلامی و تلاش ایشان از ابتدای کار این اقدام انجام شد و کار رو به اتمام است و چیزی از پروژه مسکن مهر باقی نمانده است.

روحانی با تأکید بر اینکه احیای بافت فرسوده هم از دیگر اقدامات دولت بود، اظهار کرد: در کنار رقم یک میلیون و 360 هزار واحد مسکونی که ساخته شده، 534 هزار واحد مسکونی هم تحت عنوان طرح اقدام ملی مسکن انجام شده که ازاین‌بین برخی زمین‌هایش واگذار شده و 40 هزار واحد هم تحویل شده و در حال بهره‌برداری است.

روحانی ادامه داد: واحد‌های مسکونی را خود مردم باید بسازند این اشتباه است که دولت برود دنبال این کار. دولت باید وام و زمین و خدمات را در اختیار مردم بگذارد. پس قدم‌های مهمی را دولت باید بردارد و قدم‌هایی را هم مردم باید بردارند تا ان‌شاءالله مردم بتوانند صاحب مسکن شوند.

رئیس‌جمهور افزود: مهندس اسلامی (وزیر راه و شهرسازی) محاسباتی که کردند، گفتند سالانه حدود 500 هزار واحد مسکونی نیاز داریم البته ممکن است مقداری بیشتر باشد، چون بعضی‌ها هستند که یک واحد مسکونی ندارند، به خاطر ییلاق و شرایط خاص، واحد مسکونی دومی داشته باشند، این خیلی زیاد است. این 500 هزار واحد معنی‌اش این است در یک دولت دو میلیون واحد مسکونی در دو دولت چهار میلیون واحد مسکونی ساخته شود و در هیچ دولتی تا حالا نبوده است.

*هادی غلامحسینی

شناسه خبر 43412