شناسه خبر:43459
1400/4/26 08:53:32

سپهرغرب، گروه شهر: یک کارشناس ارشد حقوق عمومی گفت: ناظران ساختمانی باید بر تمامی مراحل ساخت و ساز نظارت کنند.

علیرضا صبوری اظهار کرد: طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، ناظران ساختمان باید بر تمام مراحل ساخت و ساز نظارت کنند.

وی با اشاره به ماده 21 آیین‌نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، افزود: ناظر شخص حقیقی یا حقوقی دارای پروانه اشتغال به کار در یکی از رشته‌های موضوع قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است که بر اجرای صحیح عملیات ساختمانی در حیطه صلاحیت مندرج در پروانه اشتغال خود نظارت می‌کند.

این کارشناس حقوقی تصریح کرد: عملیات اجرایی تمامی ساختمان‌های مشمول ماده چهار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان باید تحت نظارت ناظر انجام پذیرد.

صبوری خاطرنشان کرد: ناظران مکلفند در اجرای تکلیف قانونی موضوع ماده 22 آیین‌نامه مذکور بر عملیات اجرایی ساختمانی که تحت نظارت آن‌ها احداث می‌شود از لحاظ انطباق خصوصیات ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه‌ها و محاسبات فنی ضمیمه آن نظارت کرده و در پایان کار مطابقت عملیات اجرایی ساختمان را با مدارک فوق گواهی کنند.

وی با بیان اینکه ناظران باید گزارش پایان هر یک از مراحل اصلی کار خود را به مراجع صدور پروانه ساختمان ارائه کند، گفت: مراحل اصلی این کار بر اساس آنچه در ماده 23 آئین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان آمده عبارت از پی‌سازی، اجرای اسکلت، سفت‌کاری، نازک‌کاری و پایان کار است.

وی تأکید کرد: هرگاه ناظران در حین اجرا با تخلفی برخورد کنند باید مورد را به مرجع صدور پروانه ساختمان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و یا دفتر نمایندگی آن اعلام کنند.

این کارشناس ارشد حقوق عمومی اظهار کرد: تغییرات بعدی مراحل اصلی کار با توجه به نوع ساختمان، توسط وزارت مسکن و شهرسازی اعلام خواهد شد.

شناسه خبر 43459