شناسه خبر:43468
1400/4/26 09:14:28
سپهرغرب در پی گفت‌و‌گو با مسئول مجمع راویان دفاع مقدس کشور مطرح کرد:

روحیه جهادی دوران دفاع مقدس حلقه مفقوده مدیریت امروز

سپهرغرب، گروه اندیشه - طاهره ترابی ‌مهوش: به گفته پیشکسوت جبهه و جنگ روحیه جهادی دوران دفاع مقدس حلقه مفقوده بین مدیران امروز است.

مسئول مجمع راویان دفاع مقدس کشور که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و از آغاز تحرکات ضدانقلاب در مناطق مختلف کردستان و خوزستان در کنار نام‌آورانی چون سردار همدانی و حاج محمود شهبازی حضور داشته و از ابتدای جنگ تا پایان آن را در کنار رزمندگان رشید و دلیر همدان جنگیده، خاطراتی از مختصات جنگ و نقش رزمندگان همدان در فتوحات مختلف دارد که شاید بیراه نباشد اگر بگویم برای یک همدانی خواندن و دانستن آن مایه مباهات است براین اساس با توجه اهمیت و جایگاه ویژه این رزمنده رشید اسلام در هشت سال دفاع مقدس برآن شدیم تا گفت‌و‌گویی را با وی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

سرتیپ دوم پاسدار رضا میرزایی با بیان اینکه قبل از آغاز جنگ تحمیلی و زمانی که نهال انقلاب تازه به ثمر نشسته بود تحرکات ضدانقلاب، سلطنت‌طلبان و منافقین در برخی از نقاط کشور آغاز شده و بحران‌هایی در نقاط مختلف کشور ازجمله خوزستان و کردستان شکل گرفت گفت: با ضعفی که در نیروی ارتش در دوره انقلاب ایجاد شده بود سپاه استان‌ها در حال شکل‌گیری بود که ما با 120 نفر از دوستان سپاهی تهرانی به خوزستان و برای مقابله با گروه‌های جدایی‌طلب خلق عرب اعزام شدیم.

وی افزود: در ابتدای امر، ما مستقیم وارد خرمشهر شدیم و بنده مدتی مسئول گمرک خرمشهر و مدتی هم مسئول گروه حفاظتی دریادار مدنی (استاندار خوزستان) بودم.

این پاسدار ادامه داد: علاوه بر این، مرزها به‌ویژه مرز ترکیه (که اهمیت بالایی داشت) خالی از نیروهای حفاظتی بوده و بسیاری از ژاندارم‌های وابسته به رژیم شاه مرزها را رها کرده بودند براین اساس ما برای برقراری امنیت مرز ترکیه به آنجا رفتیم.

سردار میرزایی با اشاره به اینکه بعد از خوزستان وارد کردستان شدیم، هنگامی‌که به آنجا رفتیم 90 درصد کردستان توسط ضدانقلاب تصرف‌شده بود اذعان کرد: فرماندهان سپاه و ارتش در آن هنگام از پنج محور عملیات انجام دادند و به‌طورکلی نیروهای همدان در عملیات آزادسازی شهرهای پاوه، مریوان، سقز، مهاباد، بانه، قروه و شکستن محاصره سنندج و آزادسازی گردنه صلوات‌آباد و شهر دهگلان در تاریخ 59/2/17 که نهایتاً منجر به پاک‌سازی شهر سنندج از وجود گروه‌های الحادی نقش بسزایی داشتند.

وی با اشاره به اینکه در این عملیات 160 نفر از رزمندگان همدان و نیروهای بومی منطقه حاضر بودند ابراز کرد: فرمانده عملیات شهید حسین شاه‌حسینی بود که به همراه 6 نفر دیگر به شهادت رسید.

وی با تأکید براینکه همدان پشتیبان اصلی جنگ در استان‌های کرمانشاه و کردستان بوده و نیروهای همدان نقش مهم و سرنوشت‌سازی در مهار بحران و سرکوب ضدانقلاب ایفا کردند که متأسفانه شرح بسیاری از این رشادت‌ها برای مردم و به‌ویژه نسل جوان بازگو نشده است خاطرنشان کرد: به تعبیر بهتر پس‌ازاین وقایع و با شروع شرارت‌های دشمن بعثی، نیروهای همدان نخستین نیروهایی بودند که در تابستان 1359 در پاسگاه‌های مرزی سرپل ذهاب - قصر شیرین حضور پیدا کرده و پاسگاه‌های دارخور، تیله‌کوه، برار عزیز، قلعه سفید باویسی، باباهادی و هدایت را با قدرت پدافند کردند. دشمن در منطقه قصر شیرین بارها اقدام به تک (حمله) کرد که به قصد تصرف شهر سرپل ذهاب بود اما با رشادت رزمندگان استان همدان مجبور به عقب‌نشینی شد.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه قبل از آغاز رسمی جنگ هشت‌ساله 19 ماه جنگ به شکل خاموش پیش می‌رفت و مسئولیت بسیاری از محورها با همدان بود، اواخر مرداد همان سال لشکرهای عراقی به سمت مرزهای ما می‌آمدند و تحرکات دشمن کاملاً ملموس بود اذعان کرد: در آن زمان بنی‌صدر رئیس‌جمهور بوده و باور نمی‌کرد این تحرکات از سوی دشمن باشد و حتی عنوان می‌کرد جنگ یک‌باره آغاز نمی‌شود! ابتدا روابط دیپلماتیک به هم می‌خورد ما در نهایت گزارش تحرکات عراقی‌ها را به فرماندهان وقت سپاه داده و وضعیت را برای آن‌ها تشریح کردیم.

میرزایی با اشاره به اینکه پس‌ازآن بنی‌صدر به منطقه آمده و یکی از فرماندهان ارتش از جانب او به‌عنوان نماینده برای رصد در منطقه حاضر شد گفت: پس‌ازآن طولی نکشید که ارتش بعث عراق هجوم سراسری خود را آغاز کرد و در ابتدا پاسگاه‌های مرزی سقوط کرده و از استان همدان یک گروه 17 نفره ازجمله فرمانده سپاه استان همدان سعید طائفه‌نوروز به اسارت دشمن درآمد و یک نفر هم به نام مرتضی اولنج به شهادت رسید و نام آن‌ها به‌عنوان نخستین اسیر و مرتضی اولنج به‌عنوان اولین شهید دفاع مقدس در استان همدان ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه یکم مهرماه 1359 به سرپل ذهاب رفتیم که البته نصف شهر سقوط کرده بود و اگر شهید همدانی وارد سرپل نمی‌شد این شهر قطعاً سقوط می‌کرد ابراز کرد: مقاومت خوبی در آنجا شکل گرفت و توانستیم با کمک نیروهای استان کرمانشاه دشمن را در آنجا متوقف کنیم.

مسئول مجمع راویان دفاع مقدس کشور با اشاره به اینکه چهارم مهر ماه بود که دشمن به روی ارتفاعات رفت و در همان‌جا بود که شهید محمدرضا فراهانی به‌عنوان یکی از فرماندهان جنگ به شهادت رسید و به‌این‌ترتیب نخستین عملیات خودجوش ما در قراویز شکل گرفت، بیان کرد: پس‌ازآن عملیات دو اردیبهشت 1360 در بازی‌دراز به اجرا درآمد، بنابراین دشمن در 8 اردیبهشت 1360به خط دفاعی محور قراویز هجوم آورد که با مقاومت رزمندگان استان همدان مواجه شد؛ در نتیجه تعداد 18 نفر از رزمندگان استان همدان ازجمله سرداران مهدی فریدی و تقی بهمنی به شهادت رسیدند.

میرزایی با اشاره به اینکه در 11 شهریورماه سال 60 رزمندگان همدان با تعداد 572 نفر تصمیم گرفتند بقیه قراویز را آزاد کنند که از این تعداد 62 نفر از بهترین‌ها در این عملیات به شهادت رسیدند خاطرنشان کرد: دراین‌بین 112 نفر مجروح شده، 13 نفر به اسارت رفته و هشت نفر هم مفقودالاثر شدند.

وی با تأکید براینکه با این تفاسیر حضور نیروهای همدان در عملیات‌های مختلف قوت گرفت اذعان کرد: 20 آذر 1360 عملیات مطلع‌الفجر در ارتفاعات مشرف به گیلانغرب به‌صورت مشترک با ارتش، سپاه، عشایر منطقه، هوابرد شیراز و آذربایجان انجام شد و به تعبیر بهتر استان همدان در این عملیات نقش مستقیم نداشت، این عملیات از دو محور آغاز شده بود و مقاومت نیروهای ایرانی هشت روز ادامه داشت تا اینکه در نهایت پنج هزار نفر در محاصره افتادند.

وی ادامه داد: در این موقعیت سرلشکر بروجردی از همدان کمک خواست که حاج حسین همدانی، بنده و حاج محمود شهبازی به همراه 150 نفر برای نجات پنج هزار نفری که در محاصره بودند حرکت کردیم که این عملیات شهادت‌طلبانه بود، چراکه به ما گفتند؛ پایان این عملیات که برای حمله به عقبه دشمن است حتماً شهادت خواهد بود.

این سردار سپاه با اشاره به اینکه ما در 28 آذرماه سال 60 در سه گروه حمله را آغاز و فقط قریب به 10 نفر از 150 نفر نیروی شرکت‌کننده برگشتند و بقیه شهید و مجروح شدند ابراز کرد: با این وجود اما خوشبختانه محاصره آن پنج هزار نفر شکسته شد.

سردار میرزایی با بیان اینکه عملیات فتح‌المبین نیز که در دو فروردین‌ماه سال 61 در شمال خوزستان و در غرب شوش انجام شد رزمندگان استان همدان در گردان‌های مسلم‌ابن‌عقیل به فرماندهی شهید حبیب‌الله مظاهری و مالک اشتر به فرماندهی علیرضا شهبازی شرکت کرده و توانستند ارتفاعات بلتا - شاوریه و جفینه را به تصرف خود درآورند تشریح کرد: در این عملیات جانشین گردان مسلم‌ابن‌عقیل، خسرو ارژنگی مهربان و علیرضا شهبازی فرمانده گردان مالک اشتر همدان به‌علاوه 68 نفر از رزمندگان همدانی به شهادت رسیدند، 190 نفر هم جانباز و مجروح شدند.

وی در بخش دیگری از خاطرات خود با بیان اینکه در عملیات بیت‌المقدس در غرب رودخانه کارون نیز که از 10 اردیبهشت 61 آغاز و تا سوم خردادماه 61 ادامه داشت همدانی‌ها نقش مهمی را ایفا کردند افزود: در آن هنگام دشمن تا دروازه اهواز آمده بود که از رزمندگان استان همدان در این عملیات دو گردان بوده و در قالب تیپ حضرت رسول (ص) عملیات کردند.

مسئول مجمع راویان دفاع مقدس کشور با بیان اینکه شهدای این عملیات دو گروه بودند؛ نخست شهدای هجوم و آزادسازی خرمشهر و گروه دوم شهدای حفظ این شهر چون خرمشهر پس از آزادسازی به مدت یک سال در دست ما بود ابراز کرد: ابتدا در عملیات آزادسازی 55 نفر از رزمندگان استان همدان ازجمله سردار حاج محمود شهبازی فرمانده سپاه استان همدان و جانشین تیپ حضرت رسول (ص) به شهادت رسیدند.

سردار میرزایی ادامه داد: در حفظ خرمشهر نیز که با 800 نفر از رزمندگان استان همدان انجام و دشمن تلاش بسیاری می‌کرد که بتواند خرمشهر را اشغال کند 73 نفر به شهید و 150 نفر مجروح شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در با ترسیم وضعیت جنگ و مقایسه آن با روزگار امروز کشور با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس دشمن باهدف ساقط کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی همه قوای نظامی را به کار گرفت، اظهار کرد: در این هشت سال ما تنها با عراقی‌ها درگیر نبودیم بلکه کل جهان کفر و اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها و کشورهای عربی و همه کشورهای مخالف نظام اسلامی پای‌کار آمدند که این نظام را ساقط کنند ما با یکپارچگی و همدلی آن‌ها را ناکام گذاشتیم.

این سردار سپاه اسلام با اشاره به اینکه در جنگ نظامی مردم و رزمندگان اسلامی به میدان آمدند و هشت سال پیکار کردند و باروحیه شهادت‌طلبی و جهادی پیروز میدان شدند گفت: دشمن هشت سال متوالی در جنگ تحمیلی پافشاری کرد و با امکانات روز دنیا به ایران حمله کرد و البته شکست خورد.

میرزایی بابیان اینکه بعد هشت سال از جنگ تحمیلی هنوز دشمن ما را رها نکرده است افزود: امروز روش دیگری را در پیش گرفته و می‌توان گفت که جنگ ما جنگ فرهنگی، اقتصادی است و دشمن با رسانه‌های مختلف ازجمله ماهواره و موبایل جوانان را به انحراف می‌کشد و بی‌بند و باری به وجود می‌آورد که باید مراقبت کرد حال آنکه در آن دوران جوانان خود بنیان حق‌طلبی و رشادت بودند.

وی بابیان اینکه در جنگ سخت و نظامی دشمن خاکریزش مشخص بود، تصریح کرد: اما امروز در جنگ نرم که سخت‌تر از جنگ سخت و نظامی است خاک‌ریز دشمن مشخص نیست و متأسفانه دراین‌بین برخی مدیران ما نیز با به فراموشی سپردن روحیه جهادی و حماسی دوران جنگ به این حملات دشمنان دامن می‌زنند.

مسئول مجمع راویان دفاع مقدس کشور گفت: امروز دشمن روحیه جهادی ما را هدف قرار داده است و دنبال بی‌هویت کردن جوانان است ابراز کرد: یکی از رموز موفقیت بی‌بدیل ما در جنگ اعتماد به نیروی جوان بود اما حالا مدیران بر صندلی‌ها تکیه داده و آن را رها نمی‌کنند.

سردار میرزایی با بیان اینکه یکی دیگر از روش‌های دشمن در جنگ امروز که جنگ اقتصادی است، با ترفند و تحریم جلوآمده است، افزود: اگر خدای‌نکرده امروز دشمن پیش‌تر برود و ما سستی داشته باشیم، چیزی برای ما باقی نمی‌ماند حال آنکه ما دوران جنگ هم تحریم بودیم و حتی سیم خاردار نیز در اختیار من نبود اما مسئله اینجاست که امروز به‌محض خارج شدن لفظ تحریم از دهان دشمن مسئولان ما خود در داخل کشور خود تحریمی را با احتکار دامن زده و مشکل‌ساز می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه امروز مسئولان ما به‌خصوص قوه قضائیه باید با کسانی که در اهداف دشمن قدم برمی‌دارند و سستی در کار و انجام وظایف خود دارند، برخورد کند، تصریح کرد: مردم نیز هوشمندانه مطالبه‌شان باید این باشد که عدالت در این کشور رعایت شود چراکه شهدا رفتند که عدالت باشد، خدمت‌گزاری باشد و مردم در آرامش باشند.

مسئول مجمع راویان دفاع مقدس کشور خطاب به رئیس جدید قوه قضائیه گفت: به‌عنوان یک برادر از روحیه جهادی و کارآمدی شما اطلاع دارم اما آنچه مسلم است اینکه در حال حاضر در این قوه نیازمند خانه‌تکانی 70 درصدی نیروها هستیم.

میرزایی بابیان اینکه اگر می‌خواهیم ادامه‌دهنده و در مسیر و راه شهدا باشیم، باید برای مردم کار و به نیروی جوان اجازه فعالیت دهیم، افزود: هر مسئولی باید بداند که هر مقام و پستی که دارد، مدیون خون 219 هزار شهید انقلاب دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: هدف شهدا این بود که عدالت برقرار باشد و برای آن با همدلی تا پای جان جنگیده و به مقام شهادت نائل آمدند بنابراین مسئولان باید بدانند که این مقام‌ها با خون‌های ریخته شده شهدا به‌دست‌آمده است.

مسئول مجمع راویان دفاع مقدس کشور با تأکید براینکه فرماندهان جنگ همه جوان بودند تصریح کرد: این فرماندهان حدود 100 مورد عملیات بزرگ در دفاع مقدس را مدیریت کردند اما سؤال اینجا است که چرا امروز در جامعه جایی برای اعتماد به جوانان در بین مسئولان تعریف نشده است.

سردار میرزایی با اشاره به اینکه طی هشت سال دفاع مقدس 219 هزار شهید تقدیم انقلاب و نظام شده است تشریح کرد: همدان در جنگ تحمیلی نقش مهم و اثرگذاری داشت به‌گونه‌ای که در سطح کشور از ابتدای پیروزی انقلاب تا پایان دفاع مقدس 219 هزار شهید تقدیم انقلاب شده که بر اساس آمار و اطلاعات بنیاد شهید امور ایثارگران استان تعداد شهدای که دارای پرونده هستند، هفت هزار و 255 نفر شهید، 17 هزار و 166 نفر جانبازان، 941 نفر آزادگان است.

وی با تأکید براینکه مسئولان و نمایندگانی که صندلی مدیریت را رها نمی‌کنند باز هم برای تصدی مقام در انتخابات شرکت کرده و بازهم بر کرسی ناکارآمدی تکیه می‌زند گفت: باید از روی مردم و شهدا خجالت بکشید.

مسئول مجمع راویان دفاع مقدس کشور تصریح کرد: مسئله اصلی این است که رویکرد غلط ما با خط‌کشی‌های مزخرف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا باعث شده است که خدمات نظام و نیز روحیه جهادی و باور فعالیت گروهی که ثمره جنگ و رشادت هشت سال دفاع مقدس در ذهن جوانان امروز نهادینه نشود.

سردار میرزایی با تأکید براینکه ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تنها یک جبهه داریم و آن جبهه الله است و تعالی در این جبهه نیز زیر سایه ولی‌فقیه محقق می‌شود ابراز کرد: این دسته‌بندی‌های سیاسی ما را از مسیر تعالی دور خواهد کرد حال آنکه رمز موفقیت ما در جنگ یکپارچگی مردم بود.

وی تأکید کرد: بازهم تکرار می‌کنم تکیه و اعتماد به جوانان موجب موفقیت و رشد جامعه بوده و انقلاب اسلامی با اعتماد به جوانان به پیروزی رسید و هشت سال جنگ تحمیلی را با تکیه بر جوانان موفق شد.

وی با بیان اینکه هر جا که از ظرفیت جوانان استفاده کرده‌ایم از ثمره این اعتماد بهره برده‌ایم و باید این رویه اعتماد به جوانان همچنان ادامه داشته باشد ابراز کرد: در دوران هشت سال جنگ تحمیلی شاهد حضور جوانان به‌عنوان فرماندهان در جبهه‌های جنگ بودیم که این جوانان با سن و سال کم خود برابر یک ژنرال باتجربه و کارآزموده جنگ را مدیریت کردند و هم‌اکنون در دانشگاه‌های بزرگ جهان عملیات‌های فرماندهانی چون شهید باقری‌ها، باکری‌ها و شهید همت‌ها در دست تحلیل قرار دارد.

شناسه خبر 43468