شناسه خبر:43472
1400/4/26 09:24:59

استاد حوزه علمیه با اشاره به نقش مداومت در عمل و تاثیر آن در تثبیت اخلاق و عقاید، گفت: امام معصوم (ع) در اعتقاد، اخلاق و عمل امام انسان است.

آیت الله محمدعلی جاودان در جلسه هفتگی درس اخلاق که به صورت مجازی برگزار شد، اظهارکرد: روایات متعددی با این لفظ داریم که می‌فرماید: از خودت برای خودت بگیر؛ انسان در عالم دنیا یک فرصت محدود زمانی دارد که با سپری شدن عمر، آن زمان نیز به اتمام می‌رسد. آدمی باید از این سرمایه نهایت بهره را برای خود واقعی‌اش ببرد. برای مثال انسان سلامتی دارد باید از این سلامتی چیزی برای خودش به دست آورد و آن را به سرمایه ابدی تبدیل کند.

آیت الله جاودان با طرح این پرسش مبنی بر اینکه انسان چقدر در عالم دنیا تاجر است، گفت: قرآن کریم می‌فرماید آیا من شما را راهنمایی نکنم به تجارتی که از عذاب الیم نجات یابید؛ انسان با این تجارت مصونیت از آتش پیدا می‌کند و طبقاتی را در بهشت برای خود تهیه می‌سازد البته طبقات بهشت بستگی به تجارت آدمی در دنیا دارد. گاهی انسان در طبقه اهل اخلاق، گاهی در طبقه اهل عمل و گاهی هم در طبقه اهل یقین قرار می‌گیرد بنابراین میزان تنها مربوط به عمل نیست و میزان‌های متعددی نیز وجود دارد. برای مثال میزان اخلاق بسیار بلند مرتبه و میزان عقاید از آن بلند مرتبه‌تر است.

آیت‌الله جاودان با اشاره به اینکه امام معصوم (ع) در اعتقاد، اخلاق و عمل امام انسان است، تصریح کرد: آدمی همانگونه فکر می‌کند که امامش فکر می‌کند، همانگونه عمل می‌کند که امامش عمل دارد و خلقش همانگونه است که اخلاق امامش است. برای همین است که امام خمینی (ره) وقتی دستگیر شدند فرمودند والله من نترسیدم؛ زیرا امامش نیز همانگونه بودند همچنین در اخلاق، شجاعت، گذشت و اعتقادات هم ایشان شبیه امام خویش بودند.کسی که از همه دشمنان به راحتی می‌گذرد و نسبت به آنان خوبی می‌کند این از مکارم اخلاق است و این فرد در طبقه اخلاق قرار می‌گیرد کسی که مداومت در عمل دارد اخلاق در وجودش ایجاد می‌شود، برای مثال کسی که در بخشش اهل مداومت است به مرور در زمره سخاوتمندان قرار می‌گیرد و این اخلاق است. اگر میزان عمل انسان سنگین شود به اخلاق تبدیل می‌شود، البته یک شرط اصلی دارد و آن اینکه کارهای خوب را با گناه خراب نکند.

شناسه خبر 43472