شناسه خبر:43542
1400/4/28 09:18:11

سپهرغرب، گروه شهر: بولونیا، بزرگ‌ترین شهر و مرکز ناحیه امیلیا رومانیا در شمال ایتالیا، طی دو سال اخیر میزبان ایجاد پیاده‌راه‌های زیادی بوده اما چیزی که قرار است باعث شگفتی مردم شود، ایجاد فضاهای جدید برای کودکان شهر خواهد بود.

پیاده‌راه‌سازی در بلونیا با سرعتی باورنکردنی انجام می‌شود و قرار است تا ایجاد مسیرهایی مخصوص برای فعالیت کودکان نیز پیش رود. مدیران شهر در مصاحبه با رسانه‌های اجتماعی از اختصاص و بازطراحی خیابان‌هایی برای کودکان خبر داده و اعلام کرده‌اند زمینه لازم را برای بازی و برقراری ارتباط اجتماعی بین تمام کودکان خردسالو نوجوان شهر فراهم خواهند آورد. این ایده از اهداف مقامات بولونیا برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از فضاهای عمومی برای انجام فعالیت‌های مورد علاقه کودکان نظیر ورزش و رویدادهای فرهنگی نشأت گرفته است.

شهردار بولونیا ادعا کرده است که تمام توان خود را به‌کار می‌گیرد تا خیابان‌های دوستدار کودک با سرعتی بالا ایجاد شود و تا زمان شروع مدارس به بهره‌برداری برسد. این خیابان‌ها را نیمکت‌هایی دایره‌ای برای گرد هم آمدن کودکان خردسال، محل بازی‌هایی برای ایجاد تعامل بین کودکان بزرگ‌تر، استخرهای حسی و فضایی پوشیده از عناصر چوبی با هدف آموزش کودکان در مورد محیط زیست فرا خواهد گرفت. علاوه بر این قرار است میزهای تنیس در این خیابان‌ها نصب شود تا نوجوانان نیز بتوانند از خیابان‌های تازه طراحی شده نهایت بهره را ببرند. ایجاد مسیرهایی زیر سایه درختان نیز امکان پیاده‌روی و برقراری تعامل را برای والدین کاربران این خیابان‌ها فراهم می‌آورد.

جالب این که سراسر دیواره‌های خیابان‌های کودک بولونیا را نوشته‌هایی فرا خواهد گرفت که محتوای آن‌ها مردم را به رعایت حقوق کودکان در این فضاها دعوت می‌کند و در نتیجه، دسترسی راحت کودکان به این فضاهای عمومی را ممکن می‌سازد. اگرچه کودکان برای استفاده از خیابان‌های کودک در اولویت قرار دارند با این حال مبلمانی که قرار است در سراسر این فضاهای عمومی نصب شود امکان ایجاد تعامل اجتماعی بین تمام گروه‌های سنی را فراهم می‌آورد.

بازطراحی خیابان‌های جدید کودک در بولونیا به‌زودی آغاز می‌شود و تا پایان فصل تابستان به پایان می‌رسد و به مدت 18 ماه دایر خواهد بود.

شناسه خبر 43542