شناسه خبر:43601
1400/4/29 09:35:17
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در کردستان:

50 درصد پروژه‌های نوین آبیاری کردستان تجهیز شده است

سپهرغرب، گروه خبر: معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: 50 درصد پروژه‌های نوین آبیاری کردستان تجهیز شده که دو برابر میانگین کشوری بوده است.

علی مراد اکبری روز دوشنبه در آیین افتتاح استانی طرح‌های آبیاری و زهکشی کشور در کردستان با اشاره به طرح‌های مهمی که در دولت کنونی در حوزه آب و خاک انجام شده اظهار کرد: طرح آبرسانی به 550 هزار هکتار از زمین‌های خوزستان و ایلام یکی از این طرح‌های مهم است که 250 هزار هکتار آن در فاز نخست در این دو استان به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه طرح 2.5 هکتار توسعه سامانه‌های نوین آبیاری که 1.2 میلیون هکتار تاکنون انجام شده است طرح مهم دیگر در حوزه آب و خاک و کشاورزی بوده ادامه داد: برای استان کردستان 700 میلیارد ریال در مرحله اول درنظر گرفته شده است و سهم استان از تخصیص کشوری هم محفوظ است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: 50 درصد پروژه‌های نوین آبیاری کردستان تجهیز شده که دو برابر میانگین کشوری بوده است.

وی تأکید کرد: کردستان منشأ عزت و سربلندی کشور بوده و دارای مردمی پرتلاش و زحمت‌کش است که امیدواریم با توجه به ظرفیت‌ها نقش بی‌بدلیل خود را در تولید مواد غذایی در کشور ایفا کند.

صنایع تبدیلی کشاورزی ایجاد شود

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران هم در این آیین با بیان اینکه طرح‌های آبرسانی حوزه کشاورزی کردستان سرانه درآمد مردم منطقه را بیشتر کرده و شاهد رونق معیشت مردم خواهیم بود افزود: در شرایط کنونی که میزان تولیدات کشاورزی افزایش می‌یابد باید به فکر صنایع تبدیلی باشیم تا این محصولات خام‌فروشی نشود.

محسن فتحی با بیان اینکه در صورت ایجاد صنایع تبدیلی، محصولات ارزش افزوده می‌یابد و منبع درآمدی برای جوانان تحصیل کرده خواهد بود اضافه کرد: امیدواریم این خیر و برکت را در سفره مردم ببینیم.

استاندار کردستان هم با اشاره به میزان تخصیص آب برای بیش از 100 هزار هکتار در کردستان گفت: تخصیص این میزان و طرح‌های آبیاری و زهکشی اتفاق بسیار مبارک برای استان است و میزان تولید و اشتغال‌زایی را افزایش می‌دهد.

بهمن مرادنیا تأکید کرد: زمینه کار بزرگی برای استان کردستان فراهم شده است و در آینده اثرات آن بیشتر هم دیده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم گفت: استان رتبه 6 سطح زیر کشت و رتبه 17 تولید در کشور را دارد که این اختلاف مربوط به دیم بودن بخش زیادی از سطح زیر کشت است.

فرید سپری ادامه داد: 88 درصد سطح زیر کشت استان به صورت دیم و رتبه نخست سطح زیر کشت دیم کشور را داریم که امکان آبی شدن 335 هزار هکتار سطح زیر کشت استان وجود دارد.

وی یادآور شد: 100 هزار هکتار آب برای کردستان تخصیص در نظر گرفته شد و می‌توان این میزان را آبی کرد اما 140 هزار میلیارد ریال برای عملی کردن آن اعتبار نیاز است.

این مسئول با اشاره به طرح آبیاری و زهکشی 16 هزار و 810 هکتار در استان افزود: هفت هزار و 500 هکتار از این میزان در بخش باغات و 9 هزار و 242 هکتار در بخش زراعت است.

سپری تأکید کرد: برای اجرای پنج هزار و 470 هکتار از آن مقدار چهار هزار و 345 میلیارد ریال هزینه شده و برای اتمام طرح به یکهزار و 440 میلیارد ریال نیاز است.

وی یادآور شد: با اجرای این طرح‌ها تولید کردستان پنج برابر می‌شود و برای یک هزار و 800 نفر مستقیم و سه هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

گفتنی است با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، استاندار کردستان و نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران پنج هزار و 470 هکتار از طرح آبیاری و زهکشی به بهره‌برداری رسید.

16 هزار و 810 هکتار کل طرح آبیاری و زهکشی استان کردستان است که در دستور کار قرار دارد.

طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در مجموع برای 25 هزار هکتار از زمین‌های این منطقه از کشور اجرا می‌شود.

شناسه خبر 43601