شناسه خبر:43607
1400/4/29 09:51:20
رئیس سازمان زمین‌شناسی در مراسم امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه مطرح کرد:

بهره‌برداری بیش از حد منابع آب و فرونشست زمین از بحران‌های بزرگ کشور

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور ضمن بیان اینکه ایران در کمربند پرمخاطره دنیا قرار دارد، گفت: از 43 مخاطره‌ موجود در دنیا 34 مخاطره در ایران وجود دارد و یکی از بحران‌های بزرگ کشور بهره‌برداری بیش از حد منابع آب و فرونشست زمین است.

علیرضا شهیدی در مراسم امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه بین رؤسای سازمان‌ هواشناسی، سازمان فضایی ایران، سازمان نقشه‌برداری و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، اظهار کرد: از آنجایی که ایران در یک کمربند پرمخاطره قرار دارد، از 43 مخاطره‌ای که در دنیا اتفاق می‌افتد، 34 مخاطره در ایران وجود دارد.

وی با اشاره به اطلاعاتی که توسط این چهار سازمان‌ تولید می‌شود، گفت: این اطلاعات پایه‌ای است که در تمام بخش‌ها از مسائل عمرانی تا علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سازمان زمین‌شناسی کشور به‌عنوان سازمان متولی شناخت مخاطرات طبیعی نیز اطلاعات بسیار ارزشمندی را تهیه می‌کند که امیدواریم با هم‌افزایی که دارد اتفاق می‌افتد، بتوانیم کیفیت داده‌های ارائه شده را افزایش دهیم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی، ادامه داد: در حال حاضر تغییرات اقلیمی جزو مخاطرات بزرگی است که پیامد آن باعث خشک‌سالی در ایران شده و درپی تغییرات آب و هوایی در دنیا نیز شاهد وقوع سیل‌هایی در برخی کشورهای اروپایی ازجمله آلمان و اتریش هستیم.

به گفته شهیدی در ایران الگوی بارندگی‌ها تغییر کرده است. در مناطقی که در گذشته خشک بودند، سیل رخ می‌دهد و در مناطق مرطوب خشک‌سالی حاکم شده است. این خشک‌سالی‌ها باعث شده به‌منظور تأمین منابع آبی که یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های کشور است، تعداد چاه‌های غیرمجاز افزایش پیدا کند و بیش از حد توان از منابع آبی بهره‌برداری شود و این مسائل منجر به آسیب وارد شدن به آبخوان‌ها و فرونشست زمین شده است.

وی با بیان اینکه فرونشست در دشت‌ها باعث از بین رفتن حیات گیاهی و جانوری می‌شود، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین پیامدهای فرونشست زمین خالی شدن بخش‌هایی از کشور از سکنه است که برای امنیت ملی کشور نیز وضعیت مناسبی ندارد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی، ادامه داد: در 606 دشتی که در کشور داریم، بیش از 300 دشت در وضعیت قرمز هستند که اگر به آن‌ها توجه نکنیم، وضعیت خوبی نخواهند داشت. بجز دو دشت استان‌ شمالی در سایر دشت‌های ما فرونشست با نسبت‌های مختلف در حال رخ دادن است. در اصفهان یکی از حادترین فرونشست‌های کشور دارد اتفاق می‌افتد و متأسفانه زبانه‌های این فرونشست به داخل شهر رفته و بسیاری از زیرساخت‌ها از قبیل مناطق پرجمعیت و مترو را تحت تأثیر قرار داده که امیدواریم با راهکارهایی که وجود دارد، مانع از این شویم که این فرونشست آسیب و خسارات بیشتری وارد کند.

شهیدی همچنین گفت: بیابان‌زایی در کشور در حال افزایش است و ما داریم به منبع گرد و غبار منطقه تبدیل می‌شویم. همیشه باید توجه داشت که زور طبیعت نسبت به انسان بیشتر است و ما نمی‌توانیم بر آن غلبه کنیم، بلکه باید با آن کنار بیاییم.

شناسه خبر 43607