شناسه خبر:43611
1400/4/29 10:02:20
بی‌قانونی یا افراط در قانون‌گرایی در نظام تولیدخلل ایجاد می‌کند؛

شرکت‌های دانش‌بنیان، ضامن فعال بودن اقتصاد

سپهرغرب، گروه خبر - آذین رضایی: مدیرعامل شرکت ایرانیان یادمان طرح با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان تضمین فعال بودن اقتصاد استان همدان هستند، گفت: بی‌قانونی در استان همدان و یا افراط در قانون‌گرایی باعث خلل در نظام تولید شرکت‌های دانش‌بنیان شده است.

شرکت‌های دانش‌بنیان به‌منظور حضور در فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال در مباحث فناور و دانش‌بنیان ایجاد می‌شوند و مصوباتی مبنی بر حمایت و تسهیل امور آن‌ها با هدف کمک به رشد اقتصادی داشته‌ایم که متأسفانه طی سال‌های اخیر نه‌تنها شاهد اجرای این مصوبات نیستیم بلکه در مواردی حتی سنگ‌اندازی‌هایی نیز در مسیر فعالیت آن‌ها در برخی استان‌ها بوده است.

استان همدان یکی از استان‌های موفق در ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و 45 شرکت دانش‌بنیان در استان فعال است که یک‌هزار و 455 فرصت شغلی را خلق کرده‌اند و سهم 273 واحد فناور فعال در همدان ایجاد یک‌هزار و 377 شغل بوده است؛ اما عدم فعالیت برخی از این شرکت‌ها و یا کوچ آن‌ها از استان نشان از عدم پیگیری و رفع مشکلات آن‌ها توسط مسئولان استانی دارد و این موضوع به بحث تولیدات فناورانه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان آسیب جدی می‌زند.

پرداختن به مشکلات و مسائل پیش‌ِروی شرکت‌های دانش‌بنیان در استان همدان موضوعی است که سلسله‌وار به آن پرداخته‌ایم و انتظار می‌رفت مسئولان استانی نیم‌نگاهی نیز به این بخش داشته باشند که متأسفانه شاهد بی‌تفاوتی در این خصوص هستیم و این مشکلات همچنان بر قوت خود باقی است و در این شماره نیز به‌منظور بیان این دغدغه‌ها و مشکلات با مدیرعامل شرکت ایرانیان یادمان طرح به‌عنوان یکی از شرکت‌های کوچ کرده از استان به دلیل مشکلات موجود به گفت‌و‌گو نشستیم.

پیمان مرادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به آغاز فعالیت شرکت ایرانیان یادمان طرح از سال 1391، اظهار کرد: حوزه دانش‌بنیانی شرکت وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی بوده و با توجه به نوپا بودن در سال‌های ابتدایی نیاز به حمایت‌های بیشتری داشت.

وی مهم‌ترین مشکلات شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان را محدودیت‌های موجود در استان دانست و گفت: متأسفانه قوانین استان همدان در این حوزه با قوانین کل کشور متفاوت بوده و مانع‌زایی، دست و پا گیر بودن و سنگ‌اندازی ادارات و ارگان‌ها باعث کوچ ما از استان شد.

مدیرعامل شرکت ایرانیان یادمان طرح بیان کرد: در حال حاضر در استان تهران فعالیت داریم و می‌توان گفت 90 درصد فعالیت‌ها در استان تهران انجام می‌شود چراکه شرایط و دیدگاه‌ها بسیار بهتر است.

مرادی با بیان اینکه دیدگاه‌ها در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان در استان همدان بسیار ضعیف است، افزود: دید مسئولان در استان ضعیف بوده و روشنفکر نیستند و این با فعالیت‌های یک شرکت نوین تداخل دارد؛ شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌های نوینی هستند که در عرصه اقتصادی حرکت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه ادارات و ارگان‌های ما منفعت‌طلب شده‌ و به‌دنبال منافع خود در نظام تولید شرکت‌های دانش‌بنیان اخلال ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: سرپیچی و عدم اجرای قوانین شرکت‌های دانش‌بنیان یکی دیگر از مشکلات این شرکت‌هاست.

مدیرعامل شرکت ایرانیان یادمان طرح ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان قوانین مخصوص به خود را دارند و این قوانین در مجلس تصویب شده است اما متأسفانه ادارات و ارگان‌ها از اجرای این قوانین سرپیچی می‌کنند.

مرادی با بیان اینکه محصولات و تولیدات شرکت طیف بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: اکنون علاوه بر وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی، شرکت در بحث پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر، تکنولوژی‌های روز دنیا، صنایع غذایی نوین، خدمات مهندسی لیزر، تجهیزات آرایشی بهداشتی دانش‌بنیان، نجوم، گردشگری، صادرات و واردات کالاهای دانش‌بنیان ورود کرده است.

وی با تأکید بر اینکه تولیدات و فعالیت‌های شرکت در خارج از استان همدان توسعه یافته است، یادآور شد: البته چالش‌ها در تهران نیز وجود دارد اما به اندازه استان همدان آزار‌دهنده نیست.

مدیرعامل شرکت ایرانیان یادمان طرح اظهار کرد: بی‌قانونی در استان همدان و یا افراط در قانون‌گرایی باعث خلل در نظام تولید شرکت‌های دانش‌بنیان شده است؛ تنها حامی شرکت‌های دانش‌محور و نوآور، پارک علم و فناوری است که به اشکال مختلف حمایت دارد.

مرادی با بیان اینکه میزان حمایت‌های پارک علم و فناوری از شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته به همکاری سایر دستگاه‌ها و ارگآن‌ها دارد، گفت: البته این همکاری دستگاه‌ها با پارک کم رخ می‌دهد.

وی مهم‌ترین حمایت را فراهم کردن بستر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و بیان کرد: منفعت‌طلبی و خودمحوری ارگان‌ها باید کنار گذاشته شود و بدانند که این شرکت‌ها آینده شغلی فرزندان این اشخاص است.

مدیرعامل شرکت ایرانیان یادمان طرح افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان تضمین فعال بودن اقتصاد استان است؛ اگر مسئولان در این خصوص به ادراک کامل برسند باید از این شرکت‌ها حمایت کامل داشته باشند.

مرادی با تأکید بر اینکه در موضوع حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان، به هیچ عنوان موضوعات مالی مطرح نیست، تصریح کرد: به پول و یا منابع مالی نیاز نداریم و هیچ خیری از ادارات در استان همدان در حمایت از این شرکت‌ها ندیدم و خواسته ما این است که ادارات آسیبی به شرکت‌های دانش‌بنیان نزنند.

وی انسداد حساب‌های افراد و اشخاص فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان، ممنوع‌الخروجی در مالیات، بلوکه شدن حساب‌ها و عدم صدور مجوزها در مهلت و مدت مشخص را از مسائل و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در استان همدان دانست و ادامه داد: این مسائل در برخی استان‌ها پیش پا افتاده است و هیچ کجا به این شکل با یک فعال اقتصادی برخورد نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت ایرانیان یادمان طرح خاطرنشان کرد: نماینده بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و در جریان مشکلات آن‌ها هستم و کوته‌نظری، کوته‌فکری و عدم ادارک این شرکت‌ها در استان مشاهده می‌شود.

مرادی با بیان اینکه باید در استان همدان آمارگرایی را کم کنیم، یادآور شد: باید به آمارها واقع‌بینانه نگاه کنیم نه اینکه نگاه‌ها به آمار و ارقام باشد، در این صورت بسیاری از مشکلات استان رفع خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه برای رفع مشکلات ابتدا باید دید مشکل از کجاست، اظهار کرد: باید در برخورد با مسائل واقع‌بین بود و راه حلی برای مشکلات پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت ایرانیان یادمان طرح گفت: جزو شرکت‌های موفق در کشور هستیم و فعالیت‌های ما برای جامعه جهانی قابل درک و ستایش است اما متأسفانه به دلیل اینکه مسئولان استان هیچ‌وقت نخواستند با واقعیت‌ها مواجه شوند از استان رفتیم.

مرادی با تأکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بستر ایجاد اشتغال در استان را برای نسل‌های آینده فراهم می‌کنند، بیان کرد: دشمنی با هیچ مسئول و دستگاهی نداریم و خواسته ما این است مسئولان در استان بی‌قانونی و یا افراط در قانون‌گرایی نداشته باشند.

البته قانون‌گرایی در مسائل و بخش‌های مختلف موضوعی قابل تأکید است اما اینکه به این بهانه در مسیر فعالیت تولیدکنندگان سنگ‌اندازی شود درست نیست که نه‌تنها کمک‌کننده نبوده بلکه موجب عدم فعالیت و رونق در این بخش شده است، موضوعی که بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان استان همدان در دستگاه‌ها و ارگآن‌های مختلف با آن مواجه هستند و همین امر موجب کوچ آن‌ها از استان شده و ادامه فعالیت آن‌ها در سایر استآن‌ها افتخارآفرینی و تولید را برای آن‌ها به همراه داشته است.

متأسفانه بی‌قانونی و یا افراط در قانون‌گرایی باعث خلل در نظام تولید شرکت‌های دانش‌بنیان استان شده است و میزان حمایت‌های پارک علم و فناوری از این شرکت‌ها وابسته به همکاری سایر دستگاه‌ها و ارگآن‌ها بوده که این همکاری کم است؛ البته بستر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید فراهم و منفعت‌طلبی و خودمحوری ارگآن‌ها کنار گذاشته شود چراکه این شرکت‌ها ایجاد کننده آینده شغلی آیندگان و تضمین فعال بودن اقتصاد استان است و اگر مسئولان در این خصوص به ادراک کامل برسند باید از این شرکت‌ها حمایت کامل داشته باشند.

نگاه واقع‌بینانه و نه آماری به مسائل و مشکلات راهکاری برای حل مشکلات در این حوزه است موضوعی که متأسفانه مسئولان استان همدان از آن غافل هستند و کوته‌نظری، کوته‌فکری و عدم ادارک این شرکت‌ها در استان مشاهده می‌شود که این مهم عامل مهمی در کاهش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و کوچ آن‌ها شده است.

شناسه خبر 43611