شناسه خبر:43618
1400/4/29 10:23:57
هر آنچه درباره پلتفرم همسریابی همدم لازم است بدانید

وصـــــال هوشمنـــد

سپهرغرب، گروه جوانی: صبح روز دوشنبه 21تیر بود که مراسم رونمایی از اپلیکیشن همسان گزینی یا همان همسریابی «همدم» در موسسه «تبیان» انجام شد. همدم که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی رونمایی شد، اولین اپلیکیشن رسمی همسریابی در ایران است.

رونمایی از این اپلیکیشن واکنش‌های زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشته و کاربران فارسی‌زبان در شبکه‌های اجتماعی کنش‌های مختلفی دراین‌باره داشتند. این پلتفرم که باهدف تسهیل ازدواج پایدار و آگاهانه جوانان راه‌اندازی شده، امکان جست‌وجو و انتخاب زوج را فراهم می‌کند. این اپلیکیشن تنها پلتفرم دارای مجوز همسان‌گزینی در کشور است.

قصه همدم به سال94برمی‌گردد. سامانه‌ای با عنوان همسان‌گزینی از سال 94 کار خود را آغاز کرد و تا امروز 3500 ازدواج بدون طلاق ثبت کرده است. با گسترش تقاضا این سامانه تصمیم گرفت برای توسعه کمی و کیفی و افزایش خدمات خود یک پلتفرم طراحی کند. پلتفرمی که حالا با نام همدم شهرت یافته همان مرکز همسان گزینی تبیان است که سال‌ها در حوزه ازدواج فعال بوده و علاوه بر مجوز‌های لازم توسط مسؤولان تأییدشده است.

همدم با چهار سرویس مهم «همدم‌یاب» برای مجردها، خدمات مشاوره‌ای به شکل تلفنی و حضوری، آزمون‌های روان‌شناسی و مجله آنلاین و محتوا‌های آموزشی در دسترس جوانان و خانواده‌ها خواهد بود و جوانان مجرد متقاضی ازدواج را از ابتدای تصمیم‌گیری برای ازدواج تا چهار سال پس‌ازآن همراهی می‌کند. براساس آمار‌های منتشرشده در سال گذشته پس از 17 سال پیاپی نرخ ازدواج تصاعدی شد و میانگین کشوری آمار ازدواج نسبت به سال گذشته حدود 5درصد رشد داشت. این روز‌ها که جوانان ما تا حدودی از ازدواج‌های سنتی فاصله گرفته‌اند، اپلیکیشن همدم آمده تا با رعایت حدود شرع و عرف، جوانان را با یکدیگر آشنا کرده و به سروسامان برساند.

 چطور از همدم استفاده کنیم؟

برای استفاده از همدم، می‌توانید اپلیکیشن آن را از مارکت‌های اندروید بارگذاری کنید و اگر سیستم‌عامل گوشی شما آی او اس است، می‌توانید نسخه وب اپلیکیشن همدم را از سایت تبیان دانلود کنید. با نصب و اجرای این اپ شما وارد فضای اولیه اپلیکیشن می‌شوید. در این بخش باید شماره تلفن خود را در بخش آی دال وارد کنید و منتظر کد تأیید باشید. با پیامک کد تأیید و درج آن وارد همدم شوید. اگر کد ورود را دریافت نکردید، توجه کنید باید ساعت گوشی تلفن‌تان با ساعت جهانی ست باشد.

با ورود به اپلیکیشن همدم شما چهار آیکون همدم‌یاب، مجله، مشاوره و بیشتر را در پایین صفحه می‌بینید. برای استفاده از همدم یاب لازم است ابتدا مشخصات خود را وارد کنید. نام و نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ تولد، قد، وزن رنگ پوست و رنگ چشم، نوع پوشش، وضعیت تأهل، تحصیلات خود و فرد موردنظرتان را ثبت کنید.

تا همین‌جا اپلیکیشن پنج نفر را به شما پیشنهاد می‌کند، اما به هوش مصنوعی اپلیکیشن اکتفا نکنید و با واردکردن اطلاعات دقیق‌تر مثل پاسخ به 250سؤال روان‌شناسی و وضعیت اقتصادی، مذهبی، مهارت‌های فردی و اجتماعی و... گزینه‌های دقیق‌تری را پیدا کنید. توجه داشته باشید اگر اطلاعات‌تان کامل نباشد، نمی‌توانید به اطلاعات گزینه‌های پیشنهادی دسترسی پیدا کنید. در نهایت، اما با انتخاب یک گزینه، مشاوران همدم به انتخاب شما اطلاع می‌دهند و پس از بررسی و اطلاع خانواده‌ها امکان دیدار را برایتان فراهم می‌کنند.

 همدم، اپ دوست‌یابی نیست!

با رونمایی از پلتفرم همدم بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را با اپلیکیشن‌های دوست‌یابی مقایسه کردند. اپ‌های غربی که این روز‌ها در بین جوانان ایرانی نیز رواج زیادی پیداکرده است. اما همدم تفاوت‌های فراوانی با اپلیکیشن‌های دیتینگ یا همان دوست‌یابی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

همدم درست مانند یک بانک، احراز هویت دقیقی دارد تا از هرگونه سوءاستفاده جلوگیری کند.

 این پلتفرم فقط برای ازدواج دائم و به شکل تک‌همسری است.

همدم بر اساس آزمون‌های روان‌شناسی مناسب‌ترین گزینه را به شما معرفی می‌کند درحالی‌که اپلیکیشن‌های دوست‌یابی فقط ملاک‌های ظاهری را درنظر می‌گیرد. در این پلتفرم اولین ملاقات فقط بااطلاع خانواده و مشاوران انجام می‌شود.

همدم برای تسهیل دسترسی کاربران راه‌اندازی شده تا فعالیت شبکه‌های جعلی و غیرواقعی کمرنگ شود.

الگوریتم‌های شبکه‌های دوست‌یابی بر اساس سرگرمی بیشتر و وقت‌گذرانی بیشتر کاربران طراحی شده درصورتی‌که همدم تلاش دارد هرچه زودتر متقاضیان را به نقطه نهایی یعنی ازدواج برساند.

 از گروه طراح چه خبر؟

طبق آنچه گروه پشتیبانی همدم به خبرنگار کلیک اعلام کرده فقط در دو روز اول رونمایی از این پلتفرم 68هزار نفر در همدم ثبت‌نام کردند. از این تعداد حدود 29هزار نفر از طریق کافه بازار اپلیکیشن را دریافت کرده‌اند و بقیه از طریق نسخه دسکتاپ و وب‌اپلیکیشن آیفون واردشده‌اند. همچنین گفته‌شده بیش از 50درصد نصب فعال دارند و پیش‌بینی‌شده ظرف یک هفته اول تعداد کاربران به بیش از 100هزار نفر هم برسد. نکته تأمل‌برانگیزی که از سوی گروه پشتیبانی همدم مطرح شد حملات سایبری به این پلتفرم است. بنا بر آنچه مطرح کرده‌اند در روز اول چند حمله سایبری از کشور‌های شرق آسیا به همدم شد که البته تا سه روز بعد هم ادامه داشت.

همچنین از کشور‌های مختلف و حتی در داخل کشور هم تلاش برای هک و ورود به سیستم همدم ادامه دارد. جالب است بدانید هشتگ همدم در توییتر فارسی‌ترند شده و علاوه بر کاربران، کسب‌وکار‌ها نیز در فعالیت‌های مارکتینگ خود به همدم واکنش نشان داده‌اند. مثلا اپلیکیشن بانی‌کار که یک پلتفرم شغل‌یابی است در توییتر خود نوشته است: «نکنه همتون رفتید دنبال همدم مارو فراموش کردید؟ یادتون باشه همدم پیدا کردن خوبه، ولی زندگی خرج داره، اول کار با بانی‌کار بعد دل و دلبر و همدم.»

 مجرد‌ها صبوری کنند

استقبال کاربران ایرانی از اپلیکیشن همدم نشان‌دهنده این مهم است که جای چنین ابزار مهمی تاکنون بسیار خالی بوده. این حجم از علاقه‌مندی و پیگیری برای استفاده از اپلیکیشن باعث شد تا ساعاتی این پلتفرم دچار اختلال شود. حملات بیرونی و تلاش‌ها برای نفوذ به ساختار همدم هرچند ناکام و بی‌نتیجه بوده، اما برای این اختلالات مزید بر علت شده است. ازاین‌رو همه همکاران گروه توسعه هوشمند تبیان با تمام توان در حال تلاش برای بهبود شرایط و رفع اختلالات و همچنین دفع حملات هستند. تا صبح روز چهارشنبه بیش از 70هزار نفر وارد اپلیکیشن همدم شدند و بیش از 48هزار نفر حداقل یکی از فرم‌های همدم را تکمیل کرده‌اند. گروه همدم از مردم خواسته برای ورود کمی صبوری کنند و ناامید نشوند.

شناسه خبر 43618