شناسه خبر:43732
1400/5/4 09:18:36
تجمع کارگزاران روستایی مخابرات استان همدان؛

پیگیر حقوق صنفی خود هستیم

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: یکی از معترضان به نمایندگی از دیگر کارگزاران روستایی شرکت مخابرات استان همدان با بیان اینکه پیگیر حقوق صنفی خود هستیم و اصلی‌ترین خواسته‌های ما تحقق وعده‌هایی است که این شرکت از چندسال گذشته داده اما تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده، گفت: یکی از این‌ خواسته‌ها پرداخت معوقات اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است که در حساب شرکت بلوکه شده و به کارگزاران پرداخت نمی‌شود.

200 نفر از کارگزاران روستای استان مخابرات همدان روز گذشته در راستای تحقق حقوق صنفی خود جلوی ساختمان ستاد مرکزی مخابرات منطقه همدان تجمع کردند.

یکی از معترضان به نمایندگی از دیگر کارگزاران روستایی شرکت مخابرات استان همدان با بیان اینکه اصلی‌ترین خواسته‌های ما تحقق وعده‌هایی است که این شرکت از چندسال گذشته داده اما تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده، گفت: یکی از این‌ خواسته‌ها پرداخت معوقات اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است که در حساب شرکت بلوکه شده و به کارگزاران پرداخت نمی‌شود.

طالبی با تأکید بر اینکه شرکت مخابرات استان به بهانه آنکه هنوز دستور‌العملی از تهران (مرکز) صادر نشده نسبت به پرداخت این معوقات اقدام نمی‌کند، ابراز کرد: بحث بعدی وضعیت امکانات ایمنی و نیز تجهیزات لازم برای رفع خرابی‌ها در کارگزاری‌های روستایی مخابرات است.

این کارگزار روستایی مخابرات در شهرستان بهار ادامه داد: این خواسته بیش از دو دهه است که به‌عنوان مطالبه بدیهی از سوی کارگزاران مطرح می‌شود، اما شاهد هیچ‌گونه تحولی در این زمینه نیستیم.

طالبی با اشاره به اینکه در نبود تجهیزات انتظار شق‌القمر از من کارگزار برای رفع خرابی‌ها در روستا دارند، تشریح کرد: طی یک سال گذشته سیم و کابل نیز برای رفع خرابی‌ها در اختیار ما قرار نمی‌دهند.

این نماینده کارگزاران معترض با اشاره به آنکه تغییر مکان‌ها نیز قدغن شده، ابراز کرد: ثبت‌نام برای دریافت امتیاز جدید که نیازمند بیش از 20 متر کابل است نیز دیگر انجام نمی‌شود.

طالبی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات نیز به اجرای طرح جدیدی در همدان با عنوان حضور و غیاب اطلس بازمی‌گردد، تشریح کرد: در این طرح نرم‌افزار روی گوشی کارگزاران نصب می‌شود و 24 ساعته امکان رصد آن‌ها را دارد، حال آنکه پیگیری‌ها از مراجع قضائی بیانگر آن بوده که اجرای چنین طرحی غیر قانونی است.

وی با تأکید بر آنکه ما با بحث حضور و غیاب مشکلی نداریم اما این مهم را می‌توان به‌گونه‌ای اجرا کرد که شأن و احترام کارگزار نیز رعایت شود، اذعان کرد: این مهم را می‌توان از طریق نصب دستگاه حضور و غیاب در داخل مراکز و نیز نصب دوربین مداربسته به اجرا درآورد.

طالبی با اشاره به آنکه این طرح (حضور و غیاب اطلس) در روستاهای بخش مرکزی همدان و نیز قهاوند به اجرا درآمده است، ابراز کرد: بازهم تأکید می‌کنیم ما مشکلی با حضور و غیاب درست از طریق تجهیزت متداول در ادارات نداریم، اما اگر شأن و احترام کارگزاران رعایت نشود، ما اجرایی شدن این طرح را نمی‌پذیریم؛ زیرا این طرح و عملکرد آن بیشتر برای زندانیان سیاسی و اشخاص این‌چنینی کاربرد دارد که حتی تاکنون برای آن‌ها نیز عملیاتی نشده است.

وی با اشاره به آنکه متأسفانه همدان به‌عنوان پایلوت در سطح کشور به دنبال اجرای این طرح در کارگزاری‌های روستایی این شرکت است، ابراز کرد: درحال حاضر در استان همدان 290 کارگزار روستایی به‌صورت قرارداد مستقیم استخدامی شرکت مخابرات فعالیت دارند.

طالبی ادامه داد: البته وقتی عنوان استخدامی را به‌کار می‌برم، تنها ما اسم استخدامی را یدک می‌کشیم و هیچ‌گونه مزایا و رفاهیئتی دریافت نمی‌کنیم و تا زمان بازنشستگی نیز حقوق ما همان حقوق تعریف‌شده کف اداره‌ کار است.

وی تأکید کرد: تنها پاسخی که به ما داده می‌شود این است که رسیدگی و حل مشکل شما بایستی از تهران به‌صورت دستورالعمل به ما ابلاغ شود.

وی با اشاره به اینکه ما کارگزاران حتی از بیمه تکمیلی نیز برخوردار نیستیم، اذعان کرد: این مهم بدیهی‌ترین کاری است که ارگان و دستگاه برای کارمندان و کارگران خود انجام می‌دهد.

دیگر نماینده معترضان نیز با تأیید صحبت همکار خود، گفت: درواقع ما درگیر یک‌سری مشکلات صنفی هستیم.

قهاوندی با تأکید بر اینکه بحث نخست به موضوع حقوق و طرح طبقه‌بندی مشاغل بازمی‌گردد، تشریح کرد: تاکنون این مهم در استان اجرا نشده، البته آنچه مشخص است آنکه اجرای این طرح نیز با نقص‌های بی‌شماری مواجه است که از سوی ما کارگزاران قابل پذیرش نیست.

وی با تأکید بر اینکه 12 سال است به‌عنوان کارگزار در قهاوند خدمت می‌کند، ابراز کرد: اجرای طرح حضور و غیاب از طریق نصب (جی‌پی‌اس) روی گوشی همراه با توجه به هزینه بالای تهیه تلفن همراه، به‌هیچ‌وجه با حقوق چهار میلیون تومانی ما هم‌خوانی ندارد.

این کارگزار روستایی مخابرات استان همدان با تأکید بر آنکه طبق قانون تأمین تجهیزات برای حضور و غیاب برعهده شرکت مخابرات است، عنوان کرد: مسئله بعدی تبعیض در اختصاص بیمه تکمیلی بین کارمندان مخابرات بوده که از سوی ما قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: چرا کارمندی که در روستا در کارگزاری مشغول کار است، بیمه تکمیلی ندارد، اما کارمندی که در مرکز استان با حقوق 15 میلیونی تومانی کار می‌کند، از بیمه تکمیلی بهره‌مند است؟

این کارگزار روستایی با اشاره به آنکه بارها خواهان رسیدگی به این مشکلات از سوی شرکت شدیم اما هیچ‌گونه پیگیری را شاهد نبوده‌ایم، گفت: مدیران مرتبط درواقع در هر جلسه حتی از امضای صورت‎‌جلسه نیز طفره می‌روند.

مدیر مخابرات منطقه همدان نیز در ادامه با بیان اینکه روز گذشته تعدادی از کارگزاران روستایی جلوی ساختمان ستاد مرکزی مخابرات منطقه همدان برای پیگیری معوقات حقوقی تجمع کردند، گفت: به‌منظور شنیدن صدای اعتراض این عزیزان در جمع آن‌ها حاضر شدیم و آنان به سالن اجتماعات ستاد مرکزی مخابرات هدایت شدند.

محمد‌علی گرزین با تأکید بر اینکه کارگزاران روستایی هرکدام خواسته‌ای داشتند که درمجموع خواستار تجهیزات و ابزار کار، لوازم بهداشتی، ایاب و ذهاب روستاهای اقماری، تهیه لباس کار برای کارگزاران از طرف کارفرما و بیمه تکمیلی و همچنین معوقات حقوقی بودند، اذعان کرد: در بحث معوقات باید بگویم این مهم در شرکت مخابرات ایران در دست پیگیری بوده و امید است در یک جلسه تخصصی با حضور نمایندگان اداره کار و کارگزاران، سایر موارد خواسته داخلی نیز بررسی شود که مواردی که قانونی باشد، تأیید می‌شود.

شناسه خبر 43732