شناسه خبر:43739
1400/5/4 09:36:24

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی قصر شیرین از صادرات 221 هزار و 613 تُن انواع محصولات کشاورزی شامل میوه و تره‌بار در سه ماه سپری‌شده از سال جاری از مرزهای این شهرستان به عراق خبر داد.

«مراد محمودیان‌فر» روز یکشنبه افزود: ارزش ریالی محصولات کشاورزی صادرشده از مرزهای قصر شیرین به عراق 13 هزار و 950 میلیارد ریال بوده که این محصولات به حوزه حکومت مرکزی و اقلیم کردستان عراق صادر شده است.

وی اظهار کرد: همچنین ارزش دلاری محصولات صادرشده با میانگین هر دلار 25 هزار تومان درمجموع 55 میلیون و 800 هزار دلار است.

رئیس جهاد کشاورزی قصر شیرین در ادامه گفت: گوجه فرنگی، هندوانه، خربزه، سیب درختی، پرتقال و سیب زمینی به‌ترتیب بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده است.

محمودیان‌فر افزود: سال گذشته درمجموع 224 هزار و 868 تُن انواع محصول کشاورزی به ارزش هفت هزار و 455 میلیارد ریال از مرزهای خسروی و پرویزخان به عراق صادر شد.

وی گفت: با توجه به سیاست‌های جداگانه حکومت مرکزی عراق و همچنین اقلیم کردستان در زمان‌بندی واردات اقلام مختلف محصولات کشاورزی از ایران، مقایسه صادرات سه‌ماهه امسال نسبت به سال قبل نشان می‌دهد در بعضی محصولات عمده صادراتی مثل سیب درختی، پرتقال و گوجه فرنگی افزایش صادرات داشتیم و در بعضی محصولات مثل هندوانه، خربزه و سیب زمینی کاهش صادرات داشتیم.

   رشد 87 درصدی ارزش صادرات به عراق

محمودیان‌فر ادامه داد: درمجموع در سه ماه سپری‌شده از سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل، صادرات محصولات کشاورزی از مبادی مرزی شهرستان قصر شیرین به‌لحاظ وزنی یک و چهار دهم درصد کاهش و به‌لحاظ ارزش ریالی 87 درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: صادرات محصولات کشاورزی از مبادی مرزی شهرستان در سه ماه سپری‌شده از سال جاری، با نظارت دقیق کارشناسان قرنطینه گیاهی این مدیریت طی انجام30 هزار و 455 مورد تشریفات قرنطینه‌ای و صدور گواهی بهداشت گیاهی صورت پذیرفته است.

   فعالیت 2 مرز رسمی در قصر شیرین

شهرستان مرزی قصر شیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، دو معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این دو مرز انجام می‌شود.

پرویزخان در شهرستان قصر شیرین که هم‌مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد، در سال 86 به مرز رسمی تبدیل شد. هم‌اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصر شیرین به مناطق کردنشین عراق به‌ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور صادر می‌شود.

نزدیکی فرهنگ دو منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به‌دلیل هم‌زبان بودن از مهم‌ترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این بازارچه مرزی است. پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که 54 درصد صادرات غیر نفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.

مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیک‌ترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت‌ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد، بهترین مسیر برای سرمایه‌گذاری در این کشور و کردستان عراق است.

همچنین 500 دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می‌شود. روزانه به‌طور میانگین 600 دستگاه تانکر سوخت‌رسان عراقی و ایرانی نیز از مبدأ اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و 575 هزار و 814 تُن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

شناسه خبر 43739