شناسه خبر:43749
1400/5/4 10:17:18

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: ثبت جهانی هورامان راه را برای حضور گردشگران بیش از 190 کشور خارجی در این منطقه فراهم می‌کند.

یعقوب گویلیان در نشست با مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان، دهیاران، بخشداران، اعضای شورای اسلامی روستاها و فعالان فرهنگی روستاهای منطقه هورامان، با اشاره به حضور گسترده گردشگران داخلی و خارجی در پسا کرونا در روستاها و شهرهای هورامان، اظهار کرد: از تمام مسئولان روستاها و شهرهای هورامان این انتظار را داریم که حتماً ظرفیت پذیرش را به‌منظور جلوگیری از آسیب دیدن فرهنگ و تاریخ هورامان در زمینه تورها و گردشگران ورودی به این منطقه مدنظر قرار دهند.

وی ادامه داد: در همین راستا از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی نیز انتظار می‌رود در این خصوص بیشتر همراهی کنند زیرا سال‌ها تلاش و کوشش مسوولان و مردم روستاهای هورامان در صیانت و معرفی این گنجینه بی پایان با ثبت جهانی آن، برای همیشه ماندگار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گردشگری کردستان عنوان کرد: احیای سنت‌ها و آیین‌های فراموش شده، بافت با ارزش و شیوه‌های معیشتی و باغداری و همچنین حفظ محیط‌زیست و بسیاری موارد دیگر در منطقه هورامانات از اولویت‌های دهیاران و بخشداران باید باشد و در این راستا این اداره کل آماده هرگونه همکاری است.

گویلیان به ارتباط بیشتر دهیاران و سایر مسئولان هورامانات با مجموعه اداره کل میراث فرهنگی استان اشاره و اضافه کرد: پیگیری و تلاش برای توسعه زیرساخت‌های روستاهای منطقه هورامانات با همکاری سایر ارگان‌های دولتی و خصوصی یکی از برنامه‌های این اداره کل بوده که در صورت ثبت جهانی قطعاً زیرساخت‌ها به شیوه‌ای بسیار مطلوب‌تر توسعه پیدا خواهد کرد.

وی دلسوزی، همدلی، همکاری و ارتباط نزدیک دهیاران را لازمه حفاظت و صیانت از فرهنگ و تاریخ روستاهای هورامانات برشمرد و گفت: گروه موجود (پایگاه منظر فرهنگی هورامان) با مدیریت پویا طالب‌نیا و همکاری مردم و مسئولان روستاهای هورامانات بسیار دلسوز و توانمند هستند و حضور این گروه تاکنون منشأ بسیاری از اتفاقات خوب در منطقه بوده است.

حاضران این جلسه در ادامه به بیان دیدگاه‌ها پیرامون چشم‌انداز ثبت جهانی هورامان و مشکلات این منطقه و همچنین لزوم توسعه روستاها و شهرهای هورامانات پرداختند.

منطقه هورامان که به آن اورامان یا اورامانات نیز می‌گویند، استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از خاک اقلیم کردستان عراق را نیز در بر می‌گیرد که شامل روستاهای متعددی بوده و معماری، سبک زندگی مردم، طبیعت، پوشش، آداب و رسوم و سایر مظاهر فرهنگی آنجا منحصربفرد است.

از چند سال گذشته بحث جهانی شدن منظر فرهنگی منطقه هورامان مطرح و اسناد و مدارک لازم نیز برای سازمان یونسکو تهیه و ارسال شده است؛ بنا بر اعلام دبیرخانه یونسکو، قرار است روز پنجم مردادماه جاری در چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو که این روزها در شهر فوجوی چین در حال برگزاری است پرونده هورامان بررسی ‌شود.

استان کردستان دارای یک هزار و 524 اثر تاریخی شناسایی شده و 915 اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که 915 اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل 778 اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 25 مورد میراث طبیعی، 93 مورد میراث معنوی و 29 مورد میراث منقول است.

شناسه خبر 43749