شناسه خبر:43753
1400/5/4 10:23:45

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان از ثبت 5 موقوفه جدید در سال‌جاری خبر داد و گفت: بیش از90 درصد موقوفات ثبت‌شده در کردستان به نیت ساخت مسجد است.

حجت‌الاسلام محمد کاروند اظهار کرد: دو هزار و 355 موقوفه در استان کردستان وجود دارد که از این تعداد هزار و 552 مورد مسجد و 680 مورد نیز شامل موقوفات دیگر از جمله منزل مسکونی و مغازه و... است.

وی افزود: 15 مورد تکیه، 70 آرامستان، 3 زینبیه، یک مورد حسینیه و یک دارالقران نیز در استان کردستان وجود دارد.

کاروند به وجود 16 هزار و 263 رقبه موقوفات متصرفی در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو هزار و 954 رقبه غیرمتصرفی نیز در مالکیت متولیان قرار دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان همچنین از ثبت 5 موقوفه جدید در سال‌جاری خبر داد و افزود: از این تعداد 2 وقف در شهرستان بیجار، 2 مورد در سقز و یک وقف دیگر مربوط به شهرستان مریوان است.

وی بیان کرد: در چهارماهه نخست سال گذشته نیز 5 مورد وقف در استان به ثبت رسید که 3 مورد آن مربوط به شهرستان سقز و بیجار و سنندج نیز هر کدام یک مورد وقف داشتند.

کاروند گفت: بیش از 90 درصد وقف‌های ثبت شده در استان کردستان به نیت ساخت مسجد صورت می‌گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان با تأکید براینکه کار اخذ سند مالکیت برای این موقوفات از چند سال پیش در کردستان آغاز شده، گفت: اخذ سند مالکیت در راستای حفظ موقوفات و رقبات، حفاظت و صیانت از حقوق واقفان و کمک به اجرای امینانه نیات آنان است که به عنوان یکی از اولویت‌های مهم فعالیت‌های اداره اوقاف و امور خیریه استان کردستان مورد توجه قرار گرفته است.

کاروند گفت: در سال 99 تعداد 40 وقف جدید در کردستان ثبت شد که با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و اپیدمی کرونا این تعداد وقف نشان‌دهنده وجود خیرین ارزشمندی است که در این دیار زندگی می‌کنند و در راستای رفع نیاز‌های جامعه از هر اقدام خیری فروگذار نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه نیات وقف‌های جدید این استان امورخیریه، نیات مذهبی و مساجد بوده است، افزود: در حال حاضر در استان نیاز ضروری به ثبت وقف‌هایی با نیات درمانی، امور خیریه، علمی و کمک هزینه ازدواج جوانان و اشتغال احساس می‌شود.

 

شناسه خبر 43753