شناسه خبر:43755
1400/5/4 10:28:03

سپهرغرب، گروه شهر: افزایش جمعیت شهرها در سراسر دنیا مشکلات بسیاری را به همراه دارد و چالش‌های مدیریتی زیادی را بر سر راه مدیران قرار می‌دهد. انباشته شدن مواد پسماند و انتشار زیاد گاز دی‌اکسید کربن از مهم‌ترین پیامدهای شهرنشینی به حساب می‌آید که این رویداد مخرب ممکن است تا سال 2050 به 68 درصد برسد.

محققان سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده‌اند تا 30 سال آینده چند میلیارد نفر از مردم جهان به سمت مناطق شهری روانه می‌شوند و برای همیشه در آنجا سکونت خواهند گزید. در این صورت چالش‌های مدیران شهری به‌طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت چراکه بیشتر شدن جمعیت، تبعات زیادی نظیر کمبود فضا برای سکونت همچنین انباشته شدن ضایعات در گوشه و کنار شهر در پی خواهد داشت که این اتفاق به سهم خود می‌تواند منجر به تولید گازهای گلخانه‌ای و در نهایت آلودگی هوا و افزایش اثرات جزایر گرمایی شود.

البته برنامه‌ریزان در شهرهای هوشمند مختلف دنیا از هم‌اکنون در تلاش برای به حداقل رساندن اثرات منفی ناشی از افزایش شهرنشینی هستند به‌ویژه در بخش مدیریت پسماند بسیار موفق عمل کرده‌اند. در ادامه به معرفی بهترین شهرهای هوشمند جهان پرداخته می‌شود که با استفاده از فناوری دیجیتال سیستم‌های مدیریت پسماند خود را بهینه کرده‌اند.

  هلسینکی، مدیریت هوشمند ضایعات زیرزمینی

هلسینکی، پایتخت فنلاند میزبان یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های زیرزمینی مدیریت پسماند تحت عنوان سیستم جمع‌آوری خودکار ضایعات است که از طریق لوله‌های پلاستیکی پنهان شده در زیر زمین، آن‌ها را به سمت مرکز پردازش مواد پسماند هدایت می‌کند. عملکرد فناوری بازیافت مواد زائد شهر به این صورت است که سطل‌های زباله‌ بزرگی به رنگ‌های مختلف در سراسر شهر نصب شده که هر یک مخصوص جمع‌آوری ماده خاصی نظیر کاغذ و پلاستیک است. موادی که در آن‌ها قرار می‌گیرد به وسیله لوله‌ای که از زیر زمین به آن نصب شده است به مرکز پردازش ضایعات منتقل می‌شود.

در حال حاضر تنها جزیره Jätkäsaari هلسینکی تعداد 800 کانتینر هوشمند ضایعات را در خود جای داده است که روزانه بیش از 19 تن ضایعات را از طریق مسیری به طول 2. 6 مایل در لوله‌های زیرزمینی به سمت مقصد هدایت می‌کند.

برانزویک شرقی، شبکه مردمی بازیافت

مدیران برانزویک شرقی، شهری در ایالت نیوجرسی ایالات متحده به‌منظور مدیریت موفق مواد پسماند برنامه‌ای به نام فناوری شبکه بازیافت را به کار گرفتند که طی آن، تعامل بین شهروندان و مقامات شهری نیز به طور قابل توجهی افزایش یافت. در این راستا نرم‌افزاری در اختیار ساکنان سراسر شهر قرار گرفته که آن‌ها را به کاهش تولید ضایعات و حتی استفاده دوباره از موادی که سال‌ها تلنبار کرده‌اند سوق می‌دهد.

بدون شک سهیم‌سازی مردم در مدیریت مواد زائد نقش مهمی در به حداقل رساندن اثرات ناشی از انباشته شدن ضایعات ایفا می‌کند و آن‌ها را به کاهش تولید این مواد تحریک می‌کند. تحقیقی که در مورد بازخورد به‌کارگیری نرم‌افزار برانزویک شرقی در بخش مدیریت ضایعات انجام شد نشان داد از زمانی که مردم نرم‌افزار جدید را روی گوشی‌های تلفن همراه خود نصب کرده‌اند گرایش آن‌ها به بازیافت ضایعات بیشتر وشده تعامل بین این افراد و مدیران شهری نیز تقویت شده است.

  نیترا، بهینه‌سازی جمع‌آوری ضایعات

کمپانی‌های مختلف بازیافت در نیترا، شهری نسبتاً کوچک در اسلواکی، از اینترنت اشیا برای بهبود جمع‌آوری ضایعات و استفاده دوباره از آن‌ها بهره می‌گیرند. یکی از شرکت‌های معروف بازیافت شهر به نام Sensoneo Analytics برای مدیریت ضایعات از یک فرآیند هوشمند برخوردار است که در این استراتژی، سنسورهای متعددی روی سطل‌های زباله نصب شده و افراد مسئول را از پر شدن آن‌ها آگاه می‌کند و در نتیجه، پیش از سرازیر شدن آن‌ها، عملیات تخلیه انجام می‌شود.

علاوه بر این نرم‌افزاری در اختیار کارکنان این کمپانی قرار دارد که به آن‌ها زمان و چگونگی جمع‌آوری مواد زائد در گوشه و کنار شهر را اطلاع می‌دهد در نتیجه کامیون‌های جمع‌آوری مواد زائد با انتخاب سریع‌ترین مسیر، خود را به محل انباشته شدن ضایعات می‌رساند و عمل انتقال آن به مرکز پردازش را انجام می‌دهد که این کار علاوه بر مزایای حفظ محیط زیست، صرفه‌جویی در منابع، زمان و هزینه را در پی دارد.

  سانفرانسیسکو، کمپوست پسماندهای خوراکی

در سانفرانسیسکوی آمریکا قانونی اجباری برای کمپوست مواد غذایی اعمال و قرار شد تا سال 2020، شهر به هدف صفر ضایعات دست یابد. برای این کار، مقامات از اینترنت اشیا، تحلیل داده‌ها و هوشمندسازی هر چه بیشتر شهر بهره گرفتند و توانستند یک سیستم بازیافت بسته به وجود آورند تا شهری پاک‌تر و سالم‌تر برای ساکنان به ارمغان آورند. در این راستا، دستگاه‌هایی نوری برای دسته‌بندی ضایعات مورد استفاده قرار گرفته شد که مجهز به سنسورهایی برای کمک به جداسازی مواد غذایی قابل کمپوست و سایر ضایعات قابل بازیافت بود. افرادی که برای کار با این دستگاه‌ها منصوب شده‌اند با استفاده از داده‌ها بر فرآیند جمع‌آوری و دسته‌بندی ضایعات نظارت می‌کنند. طبقه‌بندی مواد زائد مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند، تولید و بازیافت را بهینه می‌کند و در نهایت، کمپوست مواد به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.

شناسه خبر 43755